Drop den praktiske duelighedsprøve
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-03-05 22:24

er at have studeret lidt om speedbådskørekort vil jeg hermed opfordre til
at droppe den praktiske duelighedsprøve og istedet erhverve sig et speedbåds
kørekort.

Hvorfor det?

Jo, flere sejler skoler calculerer med 1 til 2 sæsoner inden man er klar til
at gå op til den praktiske del af duelighedsprøven.

Hvorimod flere udbydere af speedbådskørekort calculerer med en weekend.

Da, speedbådskørekortet kan erstatte den praktiske duelighedsprøve, hvor den
praktiske duelighedsprøve ikke kan erstatte speedbådskørekortet er der jo
ingen grund til at bruge 1 til 2 sæsoner på noget man kan klare på en
weekend

Tager man så den teoratiske del af duelighedsprøven, som ikke er omfattet af
speedbåds kørekortet da det er en praktisk prøve... og dn praktiske del af
duelighedsprøvn... Ja, så behøver man ligpludselig ikke speedbådskørkort...
så er duelighedsprøvens praktik ligepludselig nok!!!

Endelig har vi vore anarkendte søfartsskoler, hvor man gennem 5 måneder
koncentreret arbjder med, navigation, søvejsregler, praktisk sømandsskab,
sikkerhed, motorlære etc etc etc.

Denne koncentrerede uddannelse som det offentlige poster penge i og som er
anarkendt af søfartsstyrelsen er dog ikke engang så meget værd at den
beretiger til at sejle en speed båd

Tja... verden er forunderlig... og regler ofte komplet sindsyge...

Sagde du bereaukrati!!!! nej nej... jeg sagde "weekend kursus"

JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 22:49

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> [...]
> at gå op til den praktiske del af duelighedsprøven.
> Hvorimod flere udbydere af speedbådskørekort calculerer med en weekend.

Tænk, jeg troede at folk tog duelighedsbevis netop for at være bedre
udrustet, når man skal begå sig på vandet, og ikke bare for at få et stykke
papir på en weekend!

> Sagde du bereaukrati!!!! nej nej... jeg sagde "weekend kursus"

Og jeg si'r søndagssejler!

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-03-05 23:05

> Tænk, jeg troede at folk tog duelighedsbevis netop for at være bedre
> udrustet, når man skal begå sig på vandet, og ikke bare for at få et
> stykke
> papir på en weekend!

Er du naiv Claus

Vi taler om lovgivning og regler her, ikke om følelses ladede
synspunkter...

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 23:32

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Er du naiv Claus

Det ved jeg, at jeg ikke er..

> Vi taler om lovgivning og regler her, ikke om følelses ladede
> synspunkter...

Jeg ved ikke, hvad du taler om, jeg ved, hvad jeg taler om, og jeg tvivler
på, at hovedparten af de danske sejlere har det udgangspunkt, du her giver
udtryk for. Jeg kender i hvert fald ingen, som har den tankegang, som du her
lægger for dagen!

Hvis det udelukkende handler om at smarteass'e sig til et duelighedsbevis,
hvad i alverden skal man så med det?

Så kan man da bare tage ud at sejle!

Duelighedsbeviset er *frivilligt* og ikke påtvunget!

Har du fuldstændig overset det?

Mon ikke folk har dybere motiver til at tage et duelighedsbevis?

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-05 00:15

v" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ved, hvad jeg taler om,

Det tvivler jeg til tider på Claus...

> [...]
> du her giver
> udtryk for. Jeg kender i hvert fald ingen, som har den tankegang, som du

Nu fjerner du dig fra emnet, og taler gennerelt om andres meneing og ikke om
lovgivning og gældende regler...

> Så kan man da bare tage ud at sejle!

Jamen det er jo også lovmæssigt tilladt

> Duelighedsbeviset er *frivilligt* og ikke påtvunget!

Nej, men det er et speedbådskørekort

> Mon ikke folk har dybere motiver til at tage et duelighedsbevis?

Hvad folks motiver er kan vi kun gisne om, og de er nok ligeså individuelle
som der er folk!!!

Iøvrigt kan man ved at følge denne gruppe se dig udtale dig om mangt og
meget. og jeg tror ikke du er
udannet inden for alle de ting du udtaler dig om, i så fald skulle du vist
være evighedsstudent men det betyder
jo ikke at dine svar ikke kan være gode og kompetente...
Ligeså kan sejlere der ikke er i besiddelse af duelighedsbevis være ganske
gode sejlere, som de sikkert slev har erfaret
handler det om at sætte sig ind i ting...
kompetnte

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 01:41

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i

> Nej, men det er et speedbådskørekort

Det er bare slet ikke det, du henviser til!

Det er to forskellige ting. Læs dog dit eget emne:

Drop den praktiske duelighedsprøve

Det er dig, som opfordrer folk til at skippe en prøve, som de har forberedt
sig på i lang tid!

Hvad i himlens navn skulle formålet dog være med et så tåbeligt tiltag?

Det virker slet ikke til, at du overhovedet har gennemtænkt det forslag, du
kaster dig ud i!

> Iøvrigt kan man ved at følge denne gruppe se dig udtale dig om mangt og
> meget. og jeg tror ikke du er
> udannet inden for alle de ting du udtaler dig om, i så fald skulle du vist

Det er sandelig heller ikke et krav for at færdes på usenettet!

Så ville man antageligvis ikke se så tåbeligt et forslag , som det, du
poster her til aften!

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 12-03-05 02:05

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Det er sandelig heller ikke et krav for at færdes på usenettet!
>
> Så ville man antageligvis ikke se så tåbeligt et forslag , som det, du

Så har du igen en klemmer i bøssen Claus og kommer haltende et stykke tid
efter, at Jan faktisk har afsløret, hvad hans motiv til denne tråd var.
Igen begiver du dig ud i at betegne andres meninger som *tåbelige* på et
løst grundlag. Jeg kunne vende den 180 grader rundt mod dig selv, men gør
det ikke, fordi jeg ikke vil falde i samme latrinære kommunikationsskuffe,
hvor du tilsyneladende befinder dig allerbedst.

Når man "skyder" en million skud afsted, kan ikke alle skud være uden
sigte.
Sådan er det heller ikke med dig. En hel del promiller relaterer sig
faktisk
til noget fornuftigt og brugbart, mens resten er lige til dasset.
Når det er sagt, så hælder jeg overordnet til, at alle har ret til at være
her, og at alle har ret til at have deres meninger i.f. lovens rammer, og
det uanset det såkaldte flertals mening. Dermed har du også ret til at
være
her, selvom du - efter min mening - støjer med alle dine vejledninger,
"forsøg på at læse imellem linierne", samt diverse overtrædelser af
almindelig omgangstone med utryk som "tåbelig", "klovn", "fjols"
"Ignorant",
"fordrukkent sludder" o.s.v. - o.s.v. - fylder alt for meget i.f. alt for
mange grupper. (Du må mangle et eller andet i forhold til det at omgås
andre
mennesker, hvis du virkeligt vil påstå, at du også bruger den slags udtryk
o.f. dine venner eller andre mennesker, som du dårligt nok kender!!)

Der er mange retningslinier, andre skal efterleve, men når det kommer til
benet, kniber det gevaldigt, når det gælder din egen person.

Til Jan - uanset om jeg eller Claus eller andre har tolket dit motiv til
denne tråd, så er denne slags debatter ikke uden formål. Om det så rykker
den ene eller anden vej, er ikke til at vide, men meningerne brydes trods
alt. Det *kunne* være, at debatter som i denne tråd rykkede bare en lille
smule i relation til den eller de, emnet omhandler.

Torben

FUT dk.admin.netikette

--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-03-05 23:40

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Er du naiv Claus
>
> Vi taler om lovgivning og regler her, ikke om følelses ladede
> synspunkter...

Få ting kan erstatte timer på vandet, når det gælder sikkerhed, ordentligt
sømandskab, hensynet til andre sejlere osv....
At et weekendkursus kan give adgang til fri sejlads med flere hundrede heste
på hækken forekommer mig at være komplet uansvarligt.
Dine synspunkter understøtter mange af de fordomme, mange sejlere af
sejlbåde har om motorbådsfolket. Heldigvis gælder det langt fra alle, men
kunne de af jer, der sejler rundt med hovedet under armen og et weekendbevis
i lommen ikke lige markere det med et stort flag eller lign., så andre om
muligt kan holde klar af jer?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-05 00:02

Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> weekendbevis
> i lommen ikke lige markere det med et stort flag eller lign., så andre om

Tihi... Ja, nu er det jo tankevækkende at i klantrer mig

Jeg forsøger jo blot at beskrive lovgivningen og de synspunkter
søfartstyrelsen i samarbejde med politikere og andre indstandser
har lagt for dagen.

Jeg mener, de burde om ikke andre være den professionelle backup.

Det er jo ikke mig der laver reglerne, jeg visualisere blot hvordan de
hænger sammen.
og når vore professionelle indstanser mener at et speedsbådskørekort taget
på en weekend
vejer tungere end en praktisk prøve i duelighed der er taget over 1 eller 2
sæsoner. Tja...
så må det jo være sådan...

Men her i gruppen er der jo intet nyt under solen, folk starter altid med at
skælde og smælde uden egentligt
at have læst budskabet de svarer på

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 01:47

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Tihi... Ja, nu er det jo tankevækkende at i klantrer mig

Tja, det er da tankevækkende, at du kan få dig selv til at stille så
tåbeligt et forslag!

> Jeg forsøger jo blot at beskrive lovgivningen og de synspunkter
> søfartstyrelsen i samarbejde med politikere og andre indstandser
> har lagt for dagen.

Nej, du opfordrer folk til at droppe en prøve, som de har forberedt sig på i
lang tid. Når man har gået på sejlerskole og lært en masse, så er de fleste
fornuftige mennesker vel også interesseret i at få bevis og klarhed for, om
de overhovedet har lært noget.

> Jeg mener, de burde om ikke andre være den professionelle backup.
>
> Det er jo ikke mig der laver reglerne, jeg visualisere blot hvordan de
> hænger sammen.

Det fremgår slet ikke af dit indlæg, så er du ikke særlig god til at
visualisere....

> Men her i gruppen er der jo intet nyt under solen, folk starter altid med
at
> skælde og smælde uden egentligt
> at have læst budskabet de svarer på

Eller også er det dig, som ikke formår at formulere dit budskab på en sådan
måde, der ikke giver andledning til at skælde og smælde...

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-03-05 10:50

> Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tihi... Ja, nu er det jo tankevækkende at i klantrer mig

Hej Jan,

Klantre og klantre, det ved jeg nu ikke, men det er min klare opfattelse, at
du giver udtryk for, at det er for åndsvagt at bruge tid på at træne
praktisk sejlads, når det hele nu kan overstås på en weekend. Og den
holdning har jeg ikke meget til overs for.

Og så lige i parentes bemærket er alle bemærkninger i tråden om motorsejlere
vs. sejl-sejlere vist fremført med et glimt i øjet.

Fra : Torben Bach

Dato : 12-03-05 00:07

Peter Ingsø Laursen wrote:

> [...]
> At et weekendkursus kan give adgang til fri sejlads med flere
> hundrede heste på hækken forekommer mig at være komplet uansvarligt.

Klip

> weekendbevis i lommen ikke lige markere det med et stort flag eller
> lign., så andre om muligt kan holde klar af jer?

Ja - bare det var sådan.
Den lovgivende forsamling i dette land er i sandhed gået på kompromis
omkring det såkaldte kørekort til speedbåde/planende både.
Det er himmelråbende, at en fører af en sejlbåd, der gør en beskeden fart
igennem vandet, skal gennemgå et ret så omfattende pensum for at erhverve
et
duelighedsbevis, og at man - det ser man jo i den virkelige verden - kan
erhverve et kørekort til en planende båd i løbet af en weekend.

Jeg har selv - trods selvstudium - i denne vinter gennemgået den
teoretiske
del og er herefter på ingen måde i tvivl om, at alle, der færdes på havet
*burde* have den samme viden, man erhverver igennem noget i retning af 60
lektioner + alt det, der følger i form at hjemmearbejde og mange opgaver.

Man skal dog ikke skyde alle under én kam, fordi man oplever hensynsløse
fartbøller på vandet. Heldigvis findes der mange ansvarlige førere af den
slags både, og at de samme helt klart viser hensyn o.f. andre - en
fornøjelse at sende dem en sejlerhilsen, når man er undervejs.

Meget kan tilegnes ved selvstudium.
En af deltagerne i "min" netop overståede afvikling af duelighedsprøven
bestod med glans uden at have deltaget vinteren igennnem - "blot" ved at
gennemgå pensum på egen hånd.

Når man betænker, at vi lever i et samfund, der efterhånden som tiden går
bliver mere og mere overreguleret ved love og cirkulærer, kan man mere end
undre sig over de nuværende tilstande for færdsel på vandet, når det
gælder
planende både.

Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-03-05 01:30

Som både Claus og Torben er jeg tilhænger af praktisk erfaring i.h.t.
udstedelse af et "kørekort" til færden på vandet. Skide være med
lovgivningen i for hold til udstedelsen af disse beviser, for det giver ikke
en skid sikkerhed (som allerede beskrevet). Duelighedsbeviset til speedbåde
blev indført af politiske grunde, da almindelige strandbadere og
sejlbådsfolk blev sejlet ned af unge mennesker, der lige lånte farmands
speedbåd, for nu skulle de på havet og føre sig frem. Det kostede et par
døde, før de danske politikere fandt ud af, at der nok var lidt stemmer at
hente hvis man lavede en intetsigende/vattet lovgivning på dette område (men
så havde de da gjort noget). Hvad med alkohol? Lovgivningen siger intet
(jvf. sidste påsejling af Store Bælts Broen) og unge mennesker, der skal
føre sig frem er ikke lige frem på rent ferskvand.
Prøv at se på forsikringspremien for en ung mand på motorcykel mellem 18 og
25. Den er fandme dyr. Det er fordi, den aldersgruppe fremtræder meget
hyppigt i ulykkesstatestikerne, og det samme gør sig gældende på vandet med
hurtige både.
Så ligefrem at komme med nem løsning, som Jan kom med som indledning til
denne tråd, finder jeg direkte forkasteligt.
Kun en tåbe frygter ikke havet og letvejrssømænd!
Hilsen
Steffen

PS: Den lovgivende forsamling må vi så lære at leve med.

Fra : BJ

Dato : 12-03-05 01:34

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun en tåbe frygter ikke havet og letvejrssømænd!

Det håber jeg ikke omkring det sidste i sætningen, når vi, der bliver slået
i hartkorn med tåberne, trækker jer fri, når i er gået på grund ....
duelighedsbevis eller ej...

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 01:51

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Det håber jeg ikke omkring det sidste i sætningen, når vi, der bliver
slået
> i hartkorn med tåberne, trækker jer fri, når i er gået på grund ....
> duelighedsbevis eller ej...

Når sejlere går på grund, så er det da fordi de i sidste øjeblik er nødsaget
til at vige for en klaphat-fartbølle, der sidder ned i kahytten og ser
videofilm!

Claus

Fra : BJ

Dato : 12-03-05 02:04

KLIP

> Når sejlere går på grund, så er det da fordi de i sidste øjeblik er
> nødsaget
> til at vige for en klaphat-fartbølle, der sidder ned i kahytten og ser
> videofilm!

Det er også en ting, jeg har bemærket ved sejl-sejlere.... de går aldrig tom
for dumme undskyldninger..)

PS: Det hænder da også man er venlig og tager 'en på slæb hjem, når vinden
har overrasket dem med vindstille sidst på aftenen en små 2 til 3 timers
padletur fra havneindløbet...

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 03:22

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Det er også en ting, jeg har bemærket ved sejl-sejlere.... de går aldrig
tom
> for dumme undskyldninger..)

En anden ting ved sejl-sejlere er, at de sjovt nok heller ikke er tvunget
til at gå på skole og tage "kørekort" for at begå sig på vandet..

Staten har tillid til, at de er så fornuftige, at de kan selv...

Claus

Fra : BJ

Dato : 12-03-05 03:28

KLIP

> Staten har tillid til, at de er så fornuftige, at de kan selv...

Jeg tror nu det mere skyldes landets sejltraditioner, for jeg har da oplevet
sejl-sejlere som egentlig burde fratages styrepinden/roret...

--
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 12-03-05 02:13

> er at have studeret lidt om speedbådskørekort vil jeg hermed opfordre til
> at droppe den praktiske duelighedsprøve og istedet erhverve sig et
speedbåds
> kørekort.

Den har jeg også luret... og Speedbåds-kortet er i hus (for længe siden)
Nu er jeg "day-cruiser" og hvis jeg ville på weekendsture, så ville jeg tag
et navigations-kursus.
Ikke fordi jeg ikke kan bruge en kortplotter og kende en bøje, men fordi jeg
ikke kan slå en streg på et kort.
Og skulle jeg forvilde mig ud i et sejlbåd, så ville en eller flere af mine
sejler venner uden tvivl være gast det første lange stykke tid, for damn..
min sejl håndtering skal godt nok støves noget af.

<snip>

> [...]
> praktiske duelighedsprøve ikke kan erstatte speedbådskørekortet er der jo
> ingen grund til at bruge 1 til 2 sæsoner på noget man kan klare på en

Den praktiske prøve er ikke så forskellig fra hinanden. Bådhåndtering, knob,
MOB, lægge til/fra, stævn til kaj, hive en oliepind mm...

> Tager man så den teoratiske del af duelighedsprøven, som ikke er omfattet
af
> speedbåds kørekortet da det er en praktisk prøve

Nu ved jeg ikke lige hvordan prøverne er andre steder, men jeg har været til
både en teoretisk og praktisk prøve, for at få speedbåd-kortet.
Teorien bare ret begrænset sammenlignet med Duelighedsbeviset.
Teorien omhandlede knob, vigepligter, bøjer, lanterner mm... Der var ingen
motorlære, navigation og søret mm...

Tja det er da også forkasteligt

Mvh
Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-05 04:52

HJÆLP !!!!!!!

Hvis (ikke alle) men visse af de personer der har svaret på mit indlæg er
ligeså dårlige til at sejle som de er til at føre en saglig debet...

Hmm... så kunne jeg fristes til at sælge mine både...
for så er det jo livsfarligt at færdes på vandet!!!

Janteloven trives vist i bedste velgående...

Jeg siger hermed tak for indlæg og fortryder endnu engang at have bidraget
med noget til denne NG...

JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Peter

Dato : 12-03-05 10:46

> [...]
> ligeså dårlige til at sejle som de er til at føre en saglig debet...

> Jeg siger hermed tak for indlæg og fortryder endnu engang at have

Ro på, - det er jo kun nogle få du taler om.
Måske vakte din tråd blot ikke interesse nok blandt de mere seriøse
brugere,
til at de ville deltage.

Kom igen Jan

Mange hilsener / Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-03-05 10:53

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ro på, - det er jo kun nogle få du taler om.
> Måske vakte din tråd blot ikke interesse nok blandt de mere seriøse
> brugere,
> til at de ville deltage.

Hej Peter,

Jeg er da ked af, at du opfatter mig som useriøs. Det er jeg skam også ind
imellem ...men ikke i ovenstående tråd!

Fra : Peter

Dato : 12-03-05 13:24

"Peter Ingsø Laursen" skrev i en meddelelse

> "Peter" <lappa@hotmail.com> skrev
>
> Hej Peter,
> Jeg er da ked af, at du opfatter mig som useriøs. Det er jeg skam også ind
> imellem ...men ikke i ovenstående tråd!

Det burde du måske have været
Hvis jeg må have lov til at rette min sidste linie således; . . . til at
flere ville deltage . . . udtrykker det nok bedre hvad jeg "egentlig mente".

Mange hilsener / Peter

(PS. For mig var der ingen tvivl om jans ærinde. At påpege (ironisere over)
et regelsæt, der måske ikke hænger helt fornuftigt sammen).

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-03-05 14:26

> (PS. For mig var der ingen tvivl om jans ærinde. At påpege (ironisere
over)
> et regelsæt, der måske ikke hænger helt fornuftigt sammen).

Hej Peter,

Ok. Det er tit svært at få nuancerne med, når kommunikationen alene er
skriftlig

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 13:26

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Hvis (ikke alle) men visse af de personer der har svaret på mit indlæg er
> ligeså dårlige til at sejle som de er til at føre en saglig debet...

Hvis du ikke kan tåle at blive sagt imod, når du vælger at gå ud med sådanne
udtalelser i et offentligt debatforum, så skulle du måske tænke dig om en
ekstra gang, inden du poster!

Læg mærke til, at du har fået masser af saglige modargumenter, men alligevel
vælger du selv at henfalde til *MUDDERKASTNING*

Alene de to øverste linjer i dette indlæg illustrerer din debatform på
bedste vis!
Hvis du vil forvente en seriøs debat, så bør du også afholde dig fra
personangreb og i stedet holde dig til de fremførte argumenter.

> Hmm... så kunne jeg fristes til at sælge mine både...
> for så er det jo livsfarligt at færdes på vandet!!!

Det må gælde de sejlere, som vælger at følge dine dårlig råd omkring
uddanelse....

> Janteloven trives vist i bedste velgående...

Er det virkelig dine bedste argumenter?

> Jeg siger hermed tak for indlæg og fortryder endnu engang at have bidraget
> med noget til denne NG...

Du har valgt at bidrage i et offentligt debatforum, kan du ikke lide de
tilkendegivelser, du får på dine ytringer, så er du måske havnet det
forkerte sted.

Claus

Fra : ibber

Dato : 12-03-05 14:00

[...]

og det skulle komme fra claus terrorged

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-05 23:35

> [...]
>
> Du har valgt at bidrage i et offentligt debatforum, kan du ikke lide de
> tilkendegivelser, du får på dine ytringer, så er du måske havnet det

Claus du er offtopic, hvad har dit indlæg her med sejlads at gøre!!! jeg må
henstille dig til at benytte en passende gruppe...

mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 00:46

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Claus du er offtopic, hvad har dit indlæg her med sejlads at gøre!!! jeg

> henstille dig til at benytte en passende gruppe...

Henstil endelig til du bliver grøn i hovedet

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-05 16:01

Jan Rasmussen <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev:
> [...]

Dit spørgsmål har vagt harme, med rette.

Dit spørgsmål burde have lydt: Drop det speedbådskørekort!!!

Har du relevante meninger skal du udtrykke dem over for
politikerne, det kræver saglige agumenter som holder hele vejen
igennem og så skal du holde fast i sagen lige til det er
gennemført. Det bliver gennemført, hvis du har en god sag som alle
kan forstå meningen med.

Dit indlæg er helt forkert, du burde i stedet opfordre alle som
færdes på vandet, til at uddanne sig mest muligt og ikke
udbasunere at praktisk sejlads kan man lære på en weekend og at
grundig praktisk indlæring over længere tid, er unødvendigt.
Vejret og hvad deraf følger skifter hele tiden. Formålet med
praktisk sejladserfaring kan ingen erhverve på en weekend.

Når du har sejlet i mange år og fået erfaring vil du indse at
praktisk erfaring i at føre en båd, lærer man ikke på en weekend,
ikke engang de mest simple ting. Det er erfaringsevnen der kommer
med tiden.
Det du appelerer til er zapperkulturen, man ser kun det andre har
formået at lave; men man lærer det ikke ved bare at se på det.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-03-05 00:04

arsen (slet ASYTV)" <harding@ASYTVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11106398720.7760694520755@dtext.news.tele.dk...

> Dit spørgsmål har vagt harme, med rette.

Hej med dig...

for det første var det ikke et spørgsmål jeg stillede...

for det andet risikerer man altid at folk bliver harme når man går mod
strømmen, men det er heldigvis tilladt her i landet

som Peter udtrykker det, der er et ord der hedder "ironi" (hvilket jeg mente
man kunne læse af mit indlæg)
det er blot ikke alle der forstår den slags, det må jeg så tage på min
kappe...

allerede ved Claus udbrud forklare jeg at jeg visualisere lovgivningen og
gældende regler... (altså ikke mine egne holdninger) så
det kan jo ikke komme bag på nogen...

Jeg HAR faktisk sejlet i mange år... men kan som sagtens lære endnu... og
jeg har også set garvede søfolk med duelighedsbevis begå store brøllere...

Endelig lægger jeg ikke slet ikke skjul på at jeg ikke er tilhænger af
certifikater og beviser, dels fordi der allerede findes et sæt søvejsregler
man skal overholde for at færdes på vandet, hvordan så folk tilegner sig
denne viden er jo op til folk selv... også ifølge loven...

Der er så bare lige speedbådskørkortet, (som ifølge søfartstyrlsen er en
praktisk prøve) her mener jeg man nødgør duelighedsprøven, ved at lade
duelighedsprøvens praktiske del tælle mindre end et speedbådskørekort....
hvilket er den egentligt essens af mit indlæg...

Hvordan jeg skulle have skrevet!!! Ja, så ville der sikkert væren en anden
der synes jeg skulle have skrvet noget helt tredie

mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-05 10:40

Hej Jan Rasmussen,

Som du startede med at skrive:
vil jeg hermed opfordre til at droppe den praktiske
duelighedsprøve,
er det med stor sikkerhed at du vil få reaktioner som de der er
fremkommet i denne tråd.

Det er korrekt at lovgivningen ikke er god på området og det er
den uballance som du så rigtigt beskriver.

Jeg er også gerne foruden de harmdirrende og ofte usaglige angreb.

Det er også rigtigt at folk med fine eksamenspapirer kan begå
fejl, det hænger sikkert sammen med, som det ofte siges, dem som
laver meget laver også mange fejl. Sådan må det være; men de lærer
af at begå disse fejl, må man da håbe.

Jeg er lidt ked af at du ikke anser certifikater og beviser for
nødvendige. Det er rigtigt at der findes megen lovgivning, og det
på næsten alle områder; men udstedelsen af et bevis eller
certifikat giver et billede af det niveau som varen lever op til.
Du kan f.eks. starte med bolte og møtrikker her findes standards,
standards som fabrikanterne beviser de lever op til ved at udstede
et certifikat. Bag dette certifikat ligger der flere godkendelser
som baggrund for at de får den bålstempling at deres certifikat
har nogen værdi. Det er et kvalitetsstempel. Selvfølge kan
fabrikanten også fejle og sende et dårligt produkt på markedet med
et fint certifikat o.s.v.
Du kan også drage sammenliggninger til den verserende skydesag
hvor der skydes ud over vand. Her er lovgivningen omkring
sporbarhed for personale og udstyr tilstede. Desværre har ingen
levet op til kravene. Det offentlige er- og bliver fortsat massivt
informeret om de mangler, fejl og unøjagtigheder som der er på
området, det kan man også kalde en slags uddannelse, målet er hele
tiden at bringe lovgivning og udførelse i harmoni og det gør man
nu med beviser og certifikater.

Jeg forstår godt din harme over at duelighedsprøvens praktiske del
tæller mindre end et speedbådskørekort.
Men er det nu det???
I reglerne står der at den praktiske prøve skal aflægges i et
fartøj af den type som man påtænker at sejle i. Det virker jo godt
nok, selvfølgelig kan der tænkes upassende tanker af nogle; men
intentionen i reglen er positiv.
Indførelse af speedbådskørekortet kom jo som reaktion på nogle
ulykker. Miljøministeriet fremkom tillige med regler for sejlads
med vandscootere, et område hvor det også var tiltrængt.
Sådan kan man blive ved, det er som regel fejl som bliver begået,
der fører til lovgivning m.m. og dermed kommer vi igen frem til
uddannelse og bevis på uddannelse.

Fortsæt endelig med at skrive i dette fora, det er godt at vi kan
hjælpe hinanden med de mange aspekter omkring vores interesser.

Mudderkastningen bør vi alle vende ryggen til og konsekvent
undlade at svare på det. Så standser det meget hurtigt.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-03-05 11:54

"Harding E. Larsen (slet 85S9P)" <harding@85S9Plarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11107070100.242455390921986@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jan Rasmussen,

Harding

Du kan have ret i nogle af dine antagelser.

Hvis du læser mit indlæg sammenhængende burde du se glimtet i øjet.
med den efterfølgende lovmæsige "scetch" afsluttet med en tilkendegivelse
af mit synspunkt af gældende lovgivning på ntop dette område...

Du har også ret i at vi bevæger os hen imod et mere og mere styret og
friseret samfund hvor der ikke er plads til induvidialisme.

Man siger jo ofte til folk "i kan ikke pakke jeres børn ind i vat" med
andre
ord, de skal have lov at udforske verden, ligeså kan vi heller ikke pakke
vort samfund
ind i vat... men vi forsøger i høj grad at gøre det...

Naturligvis er der områder hvor et bevis og eller certifikat er på sin
plads.
her skelner jeg meget mellem commerciel og ikke commerciel virksomhed.
Jeg vil naturligvis ikke opereres af en der ikke er uddannet læge uagtet
at
lægesjusk
trods beviser finder sted, helt i tråd med at også professionelle kan
fejle.
og naturligvis kan de det (storebæltebroen er måske et glimrende eksempel
hvor
en række professionelle instandser med certifikater og beviser, på række
fejler).

Men jeg er f.eks. ikke enig i den opstramning man ønsker at lave fordi
et træskib sidste år gik ned og to personer omkom. Det er naturligvis
tragisk,
men alle personer om bord var taget med af egen fri vilje, og der var
ingen
commercielle interesser i det projekt. devisen "det er farligt at leve,
man
risikere
at dø af det"

Jeg er helt enig med dig i at det som regel er fejl der bliver begået der
udmunder
i lov. Jeg kalder det "dag til dag" politikere, som vågner og læser
forsiden
på avisen,
dagen efter står de klar med lovforslag, uden at vide hvad der egentligt
er
foregået
og hvad den egentlige årsag til uheldet var, og det trods vi har dyre
apperater som
havarikomsioner m.v.

Nu du nævner eksemplet om møtrikker som f.eks. 8.8 bolte, hvilket
tilkendegiver
boltene har en styrke på 640Nmm³. det synes jeg da helt klart er god
information.
men her taler vi jo ikke om lov, men om standard. hvorvidt producenten vil
lave
bolte der lever op til en standard står ham frit for, at han så allivel er
tvunget til at
følge en standard hvis han vil gøre sig håb om at kunne sælge sine
produkter
er en
helt anden snak.
Jeg har et eksempel på ISO9001 fra det virkelige liv, hvor en virksomhed
manglede
enm maksindel for at få deres produktion til at køre igen. det var en
fredag
og produktionen
skulle køre i weekenden, desværre kunne virksomheden som skulle levere
denne
maskindel
ikke sende varen, da personen der skulle kvalitets godkende produktet
inden
det blev
sendt ud ikke var til stede, hvilket udmundede i at produktet ikke kunne
usleveres. den dag
stod ISO certificeringen ikke i ret høj kurs...

Men Harding, jeg mener som nævnt at man skal skelne mellem privat og
commerciel
aktivitet.

Nu fik vi vist bevæget os en del væk fra lov og regler på netop
lystsejlads

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-05 12:55

Hej Jan,

Ja du har helt ret, vi lever i et kompleks samfund, ja selv i
dette forum bør vi have den mulighed for at fordybe os lidt i
baggrundene for vores ageren, hvor vores centrum her er sejlads.

Det kan være at vores samfund styrer os hen mod at vi bliver
pakket ind i vat. Sådan opfatter jeg det nu ikke helt.
Selv i samfundets styrende organer er der mennesker som fejler.
Det bør vi hjælpe med til at få rettet op på.
I den famøse skydesag hvor jeg var i centrum, næsten, fulgte jeg
de offentlige instansers, først total manglende vilje til at
opklare, dernæst forskelligrettede interesser hvor politiet
mistænkeliggjorde militæret over for mig ved at fortælle at de
havde taget beviset i forvaring i en boks, således at militæret
ikke kunne få fat i det. En sådan udtalelse får hårerne til at
rejse sig på mig.
Det viste sig at skydebanen var privat og derfor under politiets
tilsyn. Politiet havde selv benyttet banen. Der var ikke ført
tilsyn eller foretaget sporbar vedligeholdelse m.m. Da
politimesteren så fremkom med "hans afgørelse" og fortalte at
årsagen var et defekt pejle-afstandsmåleudstyr som var indstillet
til noget under 1000 meter (675 m) og at man jo ikke kunne regne
med et udstyr, som var over 20 år gammelt og tilsidst sammenholde
det med, at det for i øvrigt var svært at bedømme afstande over
vand. (Jeg sejlede lige uden for bundgarnspælene o,5 sm ude og
sikkerhedsafstanden var fastsat til 2700 m). I alle de 20 år
udstyret har eksisteret har der været indsigelser mod dets
standard og anvendelse.
"Afgørelsen" medførte, at han fik den omtale i pressen og det
offentlige rum som var nødvendig og sikkert heller ikke særligt
karriere fremmende for ham, men også her, der var en som lærte
noget om virkeligheden som ikke er et pensum på det juridiske
falkutek.

Har vi noget som vi ønsker at gøre noget ved, så gør det det rette
sted. Det er helt fint at du tager emnet op her i tråden.
Er det noget som der kan samles bredopbakning til kunne vi
informere de politikere som læser mere end første siden i avisen,
som du skriver.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken opstramning du mener som følge
af Marta ulykken. En sådan ulykke og efterforskning kan give megen
forskellig information.

Jeg kender da til eksempler, hvor det heldigvis ikke ført til
ulykker, men hvor et værft udførte en rorskadereparation ved at
skære det nederste af rorskægget samt roret af, lige over det
nederste støtte leje, plastre overskæringerne til og aflevere
båden til ejeren uden montering af leje nederst. Roret på ca 50 x
1000 cm var kun ophængt i det øverste leje, som kun støttede på ca
1 cm bredde i glasfibergennemføringen. Roret kunne rokkes med pænt
udslag til hver side nederst. Et potentiale til en ulykke på en
båd som skulle sejle med børn det også ville tage med af fri vilje.
Havde den bådebygger haft lidt uddannelse omkring styrkeberegning,
havde han vidst lidt mere og kunne lave den rigtige reparation.

Der er nu ikke så stor forskel mellem offentlig, commercielle og
private aktiviteter. Der er blot nogle som ikke altid spiller med
positivt med, men går et andet ærinde.

Prøv engang hvis du bliver standset for at have kørt for hurtigt,
det kan være med ganske få km/t over det tilladte. Spørgs så
politiet om de kan fremvise et certifikat for hvornår udstyret
sidst har været til sporbar eftersyn og om der i perioden efter, i
journalen, er rapporteret hændelser, som stød og slag der kan
medføre at udstyret ikke fungerer efter hensigten. Du vil nok
blive affejet iførste omgang; men holder du fast vi du opdage en
forunderlig verden hvor virkeligheden ikke altid går i samme vej
som lovgivningen. Måske har lovgiverne ikke gjort arbejdet
grundigt nok, måske har de ikke fået den vejledning som der er
behov for.
Igen et emne off topic vil nogen sikkert mene; men med forståelige
eksempler kan man ofte gøre et utilgængelig emne forståeligt.

Lad os alle arbejde for at der bliver et bedre forhold mellem de
mange og gode søfartsuddannelser og tillige plads til de
individuelle informationer.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Lars Holst

Dato : 13-03-05 12:57

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> said in

> [...]
>
> Tja... verden er forunderlig... og regler ofte komplet sindsyge...
>
> Sagde du bereaukrati!!!! nej nej... jeg sagde "weekend kursus"

Du kan ikke sammenligne en søfartsuddannelse med et speedbådskørekort
eller en duelighedsprøve.

Du behøver aldeles ikke at være særlig god til at færdes til søs bare
fordi du har taget speedbådskørekort eller duelighedsprøve.
Mange tager disse certifikater og anerallerede ugen efter ikke forskel på
indadgående og udadgående.

Er du derimod uddannet sømand har du ikke nødvendigvis praktisk erfaring
i at føre en sejlbåd eller en speedbåd.
Fordi du er sømand dur du ikke nødvendigvis til at navigere (beregne
kurser, aflæse sømærker og lanterner etc.)

Som sømand ved du en del om at færdes til søs generelt. Du kan dæleme
lave et tøndestik eller en interimistisk bådsmandsstol med en fender på
en studs, du kan kende en 199'er fra en Ro-Ro, du kan banke rust, du kan
sparke en diesel maskine igang med en træsko og en mejsel, Du kan slukke
en brand, yde førstehjælp på din makker, du ved hvordan man entrer en
redningsflåde, du kender forskellen på nødsignaler til havs og i luften
etc. etc.

Hvis du vil lære at navigere professionelt, så er de to bolværksmatros-
certifikater sandelig ikke nok.

Så har vi navigationsskolerne.
Ser du, søfartsskoler er som et forberedelseskursus til
navigationsskolerne.
(Og til maksinmester og søkokkeuddannelsen)

På navigationsskolerne kunne du i gamle dage vælge navigatørlinien eller
radiolinien.

Jeg er ikke sikker på om de stadig har radiolinien. Jeg tvivler.

Her lærer du til bunds at navigere og kommunikere til søs med alle de
prof. certifikater du kan tænke dig som optioner.
Desuden er det oftest på søfartsskolerne og navigationsskolerne at div.
skipperkurser/uddannelser foregår.
Sætteskipper, fiskeskipper, kystskipper, yachtskipper etc.
Nogle af dem eksisterer ikke mere eller har et andet navn idag.

Jeg er selv kommet igennem både søfartsskolen og navigationsskolen.
Jeg har en gang gennemgået den teoretiske del af en duelighedsprøve men
blev forhindret i at aflægge den praktiske prøve.
For mig er det virkelig kun "papiret" der har værdi.
Jeg bruger ikke min søfartsuddannelse erhversmæssigt og har ikke gjort
det i 20 år.

Stadig vil jeg sige at det at begå sig til havs er funderet på en trekant
af viden/erfaring ligesom brandtrekanten er for tilstedeværelsen af en
brand.

1.:Sømandskab (erhversmæssig søfartsuddannelse)

2.:Navigation og duelighed (div. lystsejlercertifikater - det siger
sig selv at det er for lystens skyld og intet har noget at gøre med om
man er sømand eller bolværksmatros)

3.:Praktisk sejlerfaring (kan ikke undværes i nogle af tilfældene -
som erhver på erhvervsskibe og som lystsejler på en sejlbåd - helst
på en gaffelrigger og jeg nævner med vilje ikke speedbåde for kan man
sejle en gaffelrigger kan du dælme også sejle en speedbåd men dette
gælder overhovedet ikke den anden vej).

Speedbådskørekortet tror jeg er indført for at forhindre de allermest
imbecile i at føre en båd med mange kræfter til fare for alle
badegæsterne ved badestrandene.

For mig er der røde lamper der blinker når jeg f.eks. ser en speedbåd
passere en havnemunding med over 10 knob, Når jeg ser en tysker med "Blue
Peter" under stag, når jeg ser en sejlbåd lystfiske i industriruten, når
jeg ser et besætningsmedlem tabe en fender i havnebassinet, når en
havnefoged (på f.eks. Christiansø) give mig gode råd om hvordan jeg skal
lægge en fortøjning, når en motorbåd sejler rundt med 4 nymfer i trikot
på fordækket.

For min skyld må I gerne kæmpe videre om hvilket papir der betyder mest
og hvordan man hopper hurtigst over hvor gærdet er lavest.

Men de der certifikater gør aldrig nogen til sømand.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-03-05 23:22

OK, det er jo noget af en debat vi I har her.

Jeg prøver lige at gå imod modstanden ....

Er det så ulogisk ? Speedbådskortet er bare *kombineret* teori og praktik
(på et lavere niveau), hvor det rigtige duelighedsbevis er delt op i de to
dele. Hvis man vil "springe over hvor gærdet er lavest" kan man jo også tage
duelighedsprøvens praktiske del på en week-end.

Det eneste jeg synes er tosset er det lave niveau, men til gengæld har man
jo så formastet sig til at gøre det obligatorisk.

Det eneste logiske jeg kan se er at lave to prøver på nogenlunde samme
niveau (efter min mening i den lidt mere krævende ende) og så gøre begge
obligatoriske.

Ja sejlbåde sejler max 8 knob, men det har altså en jernklods på flere tons
med i baglommen, så de kan faktisk lave en del ravage selv med den lave
hastighed og farerne i havet (kulde, søsikkerhed osv) er jo de sammen uanset
hvor hurtigt man bevæger sig.

Nu vælter det så ind med reaktioner om at det er formynderisk, bureaukrati
og "jeg sejler da meget bedre". Til de to første så siger jeg bare, at det
er altså prisen for sikkerhed og til den sidste (som jeg har ufattelig lidt
respekt for), der siger jeg: "Hvis I er så helvedes dygtige, så kan I jo
bare gå til prøven uden undervisning. Så taler vi 2 * 30 min". Men ved i
hvad ? 50% af danske sejlere ville dumpe til prøven.

/Bjarke

> [...]
snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-05 08:52

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.dk> (IngenSpam) skrev:
>Jeg prøver lige at gå imod modstanden ....

Hej Bjarke,

Tak for dit gode indlæg.
Det er helt rigtigt at der ikke burde være nogen forskel i de to
uddannelser. Oven i købet synes jeg at den praktiske del for begge
burde have betydelig længere varighed.

I regi af Dansk Sejlunion, Tursejlerudvalget, har der i årets løb
drøftet aktuelle emner, som fx. tvunget duelighedsbevis,
promillegrænser, bådregister og tvunget eftersyn af både, står der
i Årsberetningen 2004.

Det viser at unionen er opmærksom på de mange spørgsmål som rør
sig.

Den tvungne indførelse af speedbådskørekort er jo lavet for at de
mange som hurtigt erhverver sig en båd, for at være smarte og køre
både en enkelt sæson, for derefter at opgive; bliver ledt lidt på
vej sikker både for at give dem det grundlæggende kendskab til at
færdes på vandet og også for derigennem at forhøje sikkerheden ved
at kørekortet er blevet tvunget.

Indførelsen af kørekortet har hjulpet, noget tilsvarende med en
tvungen duelighedsprøve var ikke at foragte.

Når man bevæger sig rundt i havnene og taler med bådejerne, især
motorbådsejere og deres koner, så er det typisk at de sejler meget
lidt og det kommer hurtigt frem at de faktisk ikke tør at sejle
uden at det er vindstille og helt klart vejr, desuden sejler de
ofte kun meget kort, d.v.s. max 20 sm fra hjemhavnen og meget tæt
på kysten.
Det giver da ingen tryghed for de kan ikke læse et sækort om de
har det ombord.
For at alle disse bådejere kan blive trygge ved at have båd, skal
de lære at sejle og navigere.
Det gør de bedst i grupper på skoler med hjemmeopgaver samt
træningsopgaver, og det kan de fleste ikke gøres ved selvstudier.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-03-05 10:39

"Harding E. Larsen (slet EN35I)" <harding@EN35Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11107868810.801527057938689@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Det gør de bedst i grupper på skoler med hjemmeopgaver samt
> træningsopgaver, og det kan de fleste ikke gøres ved selvstudier.

Hej Harding

Tja... jeg er ikke spor tvivl om at du helst ser skipper eksamen til alle.
andre synes så at vi skal op til en køreprøve hvert andet år, fordi
bilister
kører af helvede til, trods kørekort...

Disse mennesker som som du nævner, derkun vil sejle når det er vindstille,
langs kyster etc.
det er jo deres valg, og deres temperament. og det skal de sørme have lov
til.

Ønsker de så at ville mere, ja så finder de jo nok selv ud af at sætte sig
ind i det
gennem et kursus, selvstudium eller hvad nu valget bliver.

Jeg kan ikke se vi andre skal bekymre os om hvor meget eller lidt de
sejler

JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 11:07

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke se vi andre skal bekymre os om hvor meget eller lidt de
> sejler

Det var næsten som at høre en rigtig garvet Taxa-chauffør sige: Vi ejer
vejen, vi kører mest...og ikke mindst .. bredest samt længst...

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 12:33

Jeg synes det er en lidt "skæg" diskussion denne her!!

Jeg har en enkelt kommentar (ja OK så et par stykker da!)

Nu er jeg jo efterhånden ved at komme lidt op i årene (har i år sejlet i 50
år!), og jeg kan jo huske engang, hvor det at sejle det var noget man gjorde
fordi man simpelt hen ikke kunne lade være.

Der var ikke den store prestige i det, vi gjorde det på trods af manglende
økonomi, og i nogle plimsollere som i dag ville blive forbudt på stedet.
Det kostede blod sved og tårer at holde de "gamle" træbåde sejlende, men det
krævede også viden.

I "gamle dage" var man (groft sagt) nødt til at vide noget om hvad man havde
med at gøre, ellers lykkedes det simpelt hen ikke at komme ud af havnen (for
sejl og uden motor).

Idag er det at komme ud at sejle noget som alle kan. Der er et væld af
speedbåde, joller, kajakker, kabinebåde, sejlbåde etc. som enhver kan købe.
Priserne er relativt lave, så man behøver ikke at sætte alt andet til side
for at få råd.

Hvis man er lystfisker, så køber man en trolling båd for at komme ud hvor de
store fisk er.

Hvis man bare skal ud på en dagtur for at bade eller trække lidt vandski, så
køber man bare en "speedbådspakke".

Hvis man vil sejle havkajak, så er det bare en tur med dankortet.

Kort og godt - det er blevet meget nemmere at komme til at sejle.

Ulempen er bare, at man ikke behøver at være så "besluttet på det", sætte så
meget andet tilside eller kæmpe så hårdt for at komme ud på havet.

Det er måske blevet for nemt!!

Det jeg vil frem til er, at med glasfiber, påhængsmotor, GPS, radar,
kortplottere, mobiltelfoner, VHF, autopiloter, ekkolod og jeg skal komme
efter dig, så er det blevet så nemt at komme ud at sejle, så man faktisk
slet ikke behøver at interesere sig for det før man går igang.

Faktisk har jeg på fornemmelsen at det for mange ikke reelt er interessen
for at sejle der driver dem, men andre ting.

Derfor er det ikke idag naturligt at man selvfølgelig lærer hvad man har med
at gøre inden man går igang, og derfor har vi denne diskussion.

Hvis alle der bevægede sig ud på havet havde en grundlæggende interesse i at
lære hvad de havde med at gøre, så havde der ikke været behov for at indføre
"Speedbådskørekort", men til gengæld havde der været kæmpe tilstrømning til
navigationsundevisningen om vinteren og til den praktisk undervisning om
sommeren.

Jeg forstår simpelthen ikke, at folk der vil ud på havet ikke af sig selv
sørger for at lære grundlaget ordentligt - men det er jo nok bare fordi jeg
er ved at være gammel(dags).

Hilsen john

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 12:40

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP ... en masse kloge og fornuftige ord ... efter min mening.

> Jeg forstår simpelthen ikke, at folk der vil ud på havet ikke af sig selv
> sørger for at lære grundlaget ordentligt - men det er jo nok bare fordi
> jeg er ved at være gammel(dags).

Det er måske essensen af tidens jagen efter nye og mere udfordrerne
oplevelser..... koste hvad det koste vil .. eller sågar må.

PS: Du har sejlet i lige så mange år som jeg er gammel, men jeg begyndte dog
som ca. 7-årig i storebrors og fatters hjemmebyggede Optimistjolle i vandene
omkring Thurøbund.

De bandt i øvrigt et lang tov i jollen, så jeg ikke lige sådan kunne sejle
til Langbortistan de første par dage eller 3.

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 11:43

> [...]

> at kørekortet er blevet tvunget.
>
> Indførelsen af kørekortet har hjulpet, noget tilsvarende med en
> tvungen duelighedsprøve var ikke at foragte.

Vi kan aldrig blive uenige om at størst mulig sikkerhed til søs er langt at
foretrække.

Men hvorfor skal alt i vor tid løses med tvang og eventuelle store bøder..?

De er dybt betænkeligt.

PS: Bemærkelsesværdigt er det også at de store omkostningstunge
redningsaktioner stort set kan henføres til såkaldte stærkt duelige
skippere, hvor sejl-sejlere ikke er et ukendt fænomen.

Man fristes til at sige: fej for egen dør først.

--
Bjørn J.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-05 13:15

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet EN35I)"
><harding@EN35Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>.news.tele.dk...

Jeg giver dig ret i at lysten til at ville sejle ikke skal komme
af tvang; men erhvervelse af de fornødne kundskaber kommer jo ikke
med modermælken vel?

Problemerne med bødestørrelser udmåles et andet sted, her er det
domstolene som træffer afgørelsen på baggrund af lovgivernes
rammer. Punktet er vel også irrevelevant at blande ind i
diskussionen.

> [...]
>skippere, hvor sejl-sejlere ikke er et
>ukendt fænomen.
>
>Man fristes til at sige: fej for egen dør først.

Desværre er du helt ude af trit med virkeligheden. Inden du føre
din påstand frem burde du undersøge sagen lidt.Prøv at læse
Farvandsvæsnets rapporter f.eks. for sidste år 2004:
http://www.frv.dk/nyheder/FK-aktioner%202004.pdf
Der er 425 redningsopgaver registreret. Prøv at foretage en
optælling...og se især hvad der står i tekstfelterne.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 13:22

"Harding E. Larsen (slet 3YNLO)" <harding@3YNLOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11108026740.0800098904534998@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Der er 425 redningsopgaver registreret. Prøv at foretage en
> optælling...og se især hvad der står i tekstfelterne.

Det orker jeg ikke, da jeg tror du allerede har gjort det.

Lad høre, hvad du er kommet frem til (specielt omkring de særlig duelige
skippere/besætninger)..?

PS: Folk tager også på skiferie og vælter ud over den sorte bakke. Lige nu
betaler vi alle (specielt dem som ikke bruger skiferie) regningen. Her
kræves der heller ikke duelighedsbevis for at slå sig halvt fordærvet eller
sågar ihjel.

--
Bjørn J.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-05 13:37

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

> [...]

Nej, det gør jeg ikke, det skal du selv finde ud af. I forbindelse
med indlæring er der også hjemmeopgaver.

Nu er vi vist fremme ved sagens kerne at det ikke er alle som
gider lære; men er kun til de nemme og smarte flosker.

At kunne sejle er ikke bare ombord og så klampen i bund.

At sejle er at leve.....med det kræves der også lidt arbejde, ikke
bare at hvis andre gør arbejdet, så klarer klarer du det også.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 13:40

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> At sejle er at leve.....med det kræves der også lidt arbejde, ikke
> bare at hvis andre gør arbejdet, så klarer klarer du det også.

Den slap du yderst uheldigt fra.

--
Bjørn J.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-05 13:48

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:
>Den slap du yderst uheldigt fra.
>
>--
>Bjørn J.

Nej, det mener jeg ikke; men du ydede ikke noget for at tilegne
dig indlæring.

mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 13:50

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det mener jeg ikke; men du ydede ikke noget for at tilegne
> dig indlæring.

Endnu et sørgelig undskyldning.

Men du har måske nok i dig selv og vil således ikke lære os andre noget.

Hmm .. endnu et udtryk for tidens trend...

Og så synes jeg vi skal stoppe og lade andre mere konstruktive indlæg/tanker
få plads.

--
Bjørn J.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-05 14:04

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

>Endnu et sørgelig undskyldning.

Er det ikke dig som ikke vil lære!!!?

>Men du har måske nok i dig selv og vil
>således ikke lære os andre noget.

Dette forum er ikke stedet hvor du skal lære navigation og
praktisk sejlads. Det gør man på navigationsskoler og i
sejlklubberne.
Her er der mange mennesker, som ofrer deres fritid på at hjælpe
andre til viden på områderne.

Det er der desværre nogle som ikke ønsker at være en del af..
>Hmm .. endnu et udtryk for tidens trend...

>Og så synes jeg vi skal stoppe og lade
>andre mere konstruktive indlæg/tanker
>få plads.

Ja.
Så vil jeg opfordre dig til at tilegne dig noget stof, meld dig
til et navigationskursus og et kursus i praktisk sejlads og lad os
så tales ved bagefter, når du har nogle års erfaring.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 14:16

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Nu skal du dæleme holde op med dit ævl.

Et link til Farvandsvæsenets ulykkesdatabase har ikke en disse med lærdom ej
heller navigation på søen at gøre.

Det er *REN* statistik som kan bearbejdes på en mere eller mindre
hensigtsmæssig måde.

Det er ikke min umiddelbare interesse og har INTET at skaffe med min
duelighed som skipper at gøre .... eller andres for den sags skyld....

Du har vel heller ikke læst Stærksstrømsreglementet inden du skifter pære i
natbordslampen...

PS: Jeg har på intet tidspunkt sagt/følt at duelighedsbeviser skal
afskaffes, men blot nævnt at sejl-sejlere er så kloge, de kan undvære
hovedet og i visse situationer faktisk intet har .... de kan undvære. Jeg
har sejle med sejl i mange år, men det ligge ikke til min kone, derfor er
motor det bedste valg for stadig at kunne nyde søen og det normalt
glimragende sammenhold sejl- og motorbådssejlere imellem.

--
Bjørn J.

Fra : Egon Stich

Dato : 14-03-05 14:18

> [...]
>
> At sejle er at leve.....med det kræves der også lidt arbejde, ikke
> bare at hvis andre gør arbejdet, så klarer klarer du det også.

Hjemmeopgaver?
Indlæring?
Og hvis du ikke synes, vi er dygtige nok, vil du, for vor egen skyld, tage
affære?
Eller hvorledes skal det forstås?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 14-03-05 14:16

> [...]
> Der er 425 redningsopgaver registreret. Prøv at foretage en
> optælling...og se især hvad der står i tekstfelterne.

Jeg synes, du bør sætte dig ind i, hvorledes vore naboer i syd, Tyskerne,
har det på sejlerfronten.
Sejlerbeviser, kontroller, bøderegler osv.
Derefter tænke dig grundigt om.
Derefter kan du jo sige, om du synes vi skal have lignende forhold i
Danmark?
Det tror jeg faktisk ikke selv det største "kasketmenneske" vil ønske.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 14-03-05 13:57

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4234bd11$0$80884$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> bare gå til prøven uden undervisning. Så taler vi 2 * 30 min". Men ved i
> hvad ? 50% af danske sejlere ville dumpe til prøven.

Så har vi den igen.
Formynderi og kasketmentalitet.
De eneste der vil have glæde af tvunget styrebrev for sejlads, er skolerne.
Vi har nogle ganske udmærkede regler for tildeling af ansvar osv i COLREG og
gældende love.
Lad os starte med at følge disse.

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-03-05 16:03

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skolerne.
> Vi har nogle ganske udmærkede regler for tildeling af ansvar osv i

Jeg er enig så lngt at uanset om man har duelighedsbevis eller ej, så er
reglerne de samme når man færdes på havet....

Ofte oplever jeg de garvede sejlere med diverse beviser råbe "gå så af
vejen" når man engang imellem hiver sejlet ned og nyder
turen for motor... de bliver så helt røde i hovedet når man råber
tilbage...
"Du er mere end 22½° agten for tværs" og dermed overhalende
hvilket igen betyder at det er dem der har vigepligten trods sejl... det
glemmer rigtigt mange sejlere trods styrebreve... det kan nu ikke
hidse
mig
op, da det jo ikke rækker vidt for mig at drejeligt den ene eller anden
vej... og så hilse pænt når de går forbi!!!

Essensen af holdninger tror jeg handler om interesse... hermed mener jeg,
at
de som bruger stort set alt deres tid på sejlads, mener at man skal
have strammet reglerne op, og mere uddannelse... og det er vel meget
naturligt...

Spørgsmålet er så om disse veluddannede sejlere, som nok smider en
fiskesnøre i vandet ibland og fanger sig et par fisk... har de overhovedet
noget kendskab
og eller uddannelse i at fiske? burde vi ikke også have en længere
uddannelse for det? det vil de fleste sejlere nok synes er noget pjat, men
folk fra fiskeforeningen ville givetvis synes det var på sin plads...
altså
det handler om intresser... det er netop intyeressen der afgør hvad man
mener der er essentielt og ikke

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 14-03-05 21:00

> [...]

> altså
> det handler om intresser... det er netop intyeressen der afgør hvad man

Problemet er jo, desværre, at man på mange områder ser "interesserede" føre
sig frem som de eneste ene "experter".
I deres iver forsøger de at gøre sagen exklusiv, og forlanger certifikater,
kontrol, bøder og jeg ved ikke hvad.
Vel findes der amatører.
Startede vi ikke alle på begyndertrin?
Lad os hjælpe hinanden.
Og IKKE forsøge at frembringe et myndighedsstyret helvede.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 20:09

Jeg tænkte nok I var uenige.....

Jeg har lige samlet mine reaktioner, og så skal jeg nok lade Jer være for
denne gang......

**********
JR skrev: " Disse mennesker som som du nævner, derkun vil sejle når det er
vindstille, langs kyster etc. det er jo deres valg, og deres temperament. og
det skal de sørme have lov til."
Min reaktion: Det skal jeg huske når min 16 årige søn vil ud at køre uden
kørekort. "Det OK, bare du bliver på de små veje"

**********
JR skrev til Harding: "jeg er ikke spor tvivl om at du helst ser skipper
eksamen til alle."

Min reaktion: Det mener jeg til gengæld ikke. Duelighedsprøven er 80% af
udbyttet for 20% af tiden og jeg mener jo ikke at man skal gå amok. - bare
at man lige skal sikre folk ved det mest basale ?? Hvor længe er det nu man
overlever i 10 grader varmt vand ?? Hvis folk vidste det ville de tage
redningsvest på om foråret.....

**********
John Skrev: "Ulempen er bare, at man ikke behøver at være så "besluttet på
det", sætte så meget andet til side eller kæmpe så hårdt for at komme ud på
havet. Det er måske blevet for nemt!!"

Min reaktion: Enig. Måske har jeg holdning fordi jeg selv bare kastede mig
ud i det. - og kan huske hvor farlige situationer jeg fik rodet mig ud i.

**********
BJ skrev: " Men hvorfor skal alt i vor tid løses med tvang og eventuelle
store bøder..?"

Min reaktion: Ja, det er også sørgeligt, men folk er ligeglade med andres
sikkerhed. - og så må der jo andre boller på suppen.

**********

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-03-05 23:24

tensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4235e13a$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg tænkte nok I var uenige.....

Ja, men der er jo ingen der siger man SKAL være enige derfor kan man vel
være lige gode venner af den grund!!!!

> [...]
> Min reaktion: Det skal jeg huske når min 16 årige søn vil ud at køre uden
> kørekort. "Det OK, bare du bliver på de små veje"

Du er slet ikke så langt fra virkeligheden her, faktisk er der flere lande
der tillder at køre bil som "laerner" når man er 16, men sandt nok kræves
der at der er en med kørekort med!!!

> [...]
> man overlever i 10 grader varmt vand ?? Hvis folk vidste det ville de tage

Bjarke, hvor længe kan du overleve i en bil der er kørt fast i en snestorm
med - 22°C udenfor?
og hvor mange husker lige at tage tæpper med, drikkevare. madvare etc når de
kører ud i det vejr!!! Gør du?

Du antager at folk uden bevis ikke ved hvor længe man kan overleve i vandet,
de som har læst søsportens sikkerhedspjecer kender svaret!!!
men man kan jo for sjov prøve at spørge 10 personer her til sommer der har
duelighedsbevis om de ved hvor længe de kan overleve i 10°C varmt vand... og
om de ved at vandet på åbentvand i indre Danske farvende sjældent bliver
mere end 12°C varmt selv om sommeren!!!

> [...]
> ud i det. - og kan huske hvor farlige situationer jeg fik rodet mig ud i.

Men du overlevede da... fik du sat andres liv på spil også?

> [...]
>
> Min reaktion: Ja, det er også sørgeligt, men folk er ligeglade med andres
> sikkerhed. - og så må der jo andre boller på suppen.

Bjarke det er en generalisering af format... og husk der allerede findes
søvejsregler der gælder for alle...
og husk at selv højt uddannede søfolk sejler en storebæltsbro ned... det gør
fritidssejlere trods alt ikke

mvh
JR

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-03-05 18:45

> Ja, men der er jo ingen der siger man SKAL være enige derfor kan man
> vel være lige gode venner af den grund!!!!

Nemlig !! *smile*

> Men du overlevede da... fik du sat andres liv på spil også?

Nej, heldig er den eneste skade jeg har lavet i havnen. Det kostede en anden
sejler en skade til 40.000 og han mistede 2 md af sæsonen. Det har jeg det
rimelig skidt med og det skyldtes manglende uddannelse/færdigheder. Jeg er
heldigvis meget bedre nu !!!

> og husk at selv højt uddannede søfolk sejler en storebæltsbro ned... det
> gør fritidssejlere trods alt ikke

Ja, der er min reaktion jo nok, at det ville være fint, hvis der blevet
lavet lidt spritkontroller (ganske få, bare for at statuere nogle eksempler
for både lyst og erhverssejlere), men det kan jeg næsten regne ud, du er
uenig i.

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-03-05 11:55

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:423870b8$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> lavet lidt spritkontroller (ganske få, bare for at statuere nogle
> eksempler for både lyst og erhverssejlere), men det kan jeg næsten regne

Nej Bjarke... her kan vi som godt blive enige... jeg er ikke intersseret i
at nogle sejler rundt plakat fulde.
men der er vist alligevel en del sejlere der sejler en aften tur lægger
sig
for anker og drikker en flaske vin
og så sejler hjem igen... og det ser også ud til at de der gør det på den
måde kan styre det... hvad en evt., promille
for sejlads kunne være har jeg ikke gjort mig tanker om...

JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 17-03-05 14:31

> [...]
>
> JR

> Den har indtil videre sparet mig for at få 471 spam-mails.

Man behøver jo ikke nogen promillegrænse til søs.
Det står højt og tydeligt i søvejsreglerne, at man skal være egnet til at
føre skibet.
Og det er man jo ikke, hvis man er fuld, vel?
Diskutionen om indførelse, skærpelse af dit eller da, er for mig lige så
idiotisk, som det var da man indførte forbud mod lommeknive over 7 cm.
Man havde en lov i forvejen, der forbød at skære i hinanden.
Men forbudsdanmark førte sig frem, med "handlekraftige" politikere i
spidsen.
Hvad opnåede man?
At genere alle, undtagen dem der snitter i andre.

MVH
Egon.