Faktura vha. JMail
Fra : Peter [5260]

Dato : 11-03-05 14:53

Jeg har lavet et bestillingssystem, hvor bekræftelse og faktura udsendes til kunden
vha. JMail.

Bekræftelsen er ikke det store problem, idet det jo blot er en opremsning af tekst +
et par felter.

Fakturaen er derimod mere spændende

Alle beløb skal jo gerne højrestilles, så kommaer står under hinanden, og skrifttypen
for beløbene bør så helst være Courier New eller lign. proportional font.

Har nogle her et godt eksempel på en faktura/lønseddel/følgeseddel/??? lavet i JMail?
Eller blot erfaring med ændring af skrifttypen, så JMail forcerer CourierNew, og ikke
Verdana (som jeg modtager emails i nu)? ... (måske er det min opsætning af Outlook,
der ændrer tekst-emails til Verdana????)

Udsendelse i HTML-format er ikke muligt, da ikke alle kunder kan modtage det!

På forhånd tak
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-05 15:09

Peter [5260] skrev:

> Alle beløb skal jo gerne højrestilles, så kommaer står under hinanden, og skrifttypen
> for beløbene bør så helst være Courier New eller lign. proportional font.

Det kan du kun gøre ved at sende mailen som html. I ren tekst har du
ingen indflydelse på hvilken skrifttype mailen bliver vist med.

Du kan evt. lave en vedhæftet fil - enten en ren tekst-fil eller en
PDF-fil - hvor du stiller fakturaen pænt op. Eller du kan bruge
html-mails og så give et link så man kan se fakturaen online for det
tilfælde at html-mailen ikke kan vises pænt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter [5260]

Dato : 11-03-05 15:46

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan du kun gøre ved at sende mailen som html. I ren tekst har du
> ingen indflydelse på hvilken skrifttype mailen bliver vist med.

Det tænkte jeg desværre nok!

> Eller du kan bruge
> html-mails og så give et link så man kan se fakturaen online for det
> tilfælde at html-mailen ikke kan vises pænt.

Hmmmm, at generere en faktura i HTML-format og så sende linket til kunden i en
almindelig tekst-mail er da en elegant løsning. Så kan logo etc. jo også komme med -
tak for ideen!

/Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-03-05 08:28

Peter [5260] wrote:

> Hmmmm, at generere en faktura i HTML-format og så sende linket til kunden
> i en almindelig tekst-mail er da en elegant løsning. Så kan logo etc. jo
> også komme med - tak for ideen!

Jeg synes lige, jeg vil gøre opmærksom på risikoen for, at en sådan mail kan
blive filtreret væk i spam-filter.

Jeg tænker mere på det forretningsmæssige, hvis en kunde ikke betaler, fordi
han aldrig har modtaget en faktura osv.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 01:35

Stig Johansen wrote:

> Jeg synes lige, jeg vil gøre opmærksom på risikoen for, at en sådan
> mail kan blive filtreret væk i spam-filter.

Øh, en mail i plain-text med et link til en html-side har da større chance
for ikke at blive opfattet som spam, end hvis man sender en mail i
html-format.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-03-05 16:41

Peter [5260] wrote:

> Fakturaen er derimod mere spændende
>
> Alle beløb skal jo gerne højrestilles, så kommaer står under
> hinanden,

Hvis du opsætter fakturaen i en tabel (en nærliggende og logisk ting) kan du
med colgroups og col definere, at visse kolonners indhold skal højrestilles.

> og skrifttypen for beløbene bør så helst være Courier New
> eller lign. proportional font.

Det er nu ikke nødvendigt. Vælger du skrifttypen verdana til fakturaen, vil
du opdage at alle tal er lige brede.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov