Søger lidt hjælp til akvarie
Fra : Martin Pedersen

Dato : 11-03-05 01:09

Hejsa, Har lige været ude og invistere i et 110litters akvarie.. købte det
brugt!
Der var godt nok en luft pumbe med.

Kan det betale sig og invistere i en spandpumbe.. har set en til 500kr....
ved fiskehandleren..
nu er jeg ik så super meget inde i det... men er meget multiveret for og
lære en masse...

Jeg har stadig et 54litters akvarie.. men må sige jeg så der der
spandpumber... og sys det er lidt smarter og ku slippe for og tage filteret
og pumben op af vandet hver gang sys det bliver så hurtig grumset osv osv..
hver gang det skal renses..

og så havde jeg hørt mange bruger de der spandpumber.. er det nogle god
ide...?

Så har jeg lige et andet spørgsmål.. købte det med fisk i... og nu er jeg
lidt i tvirvl...

Jeg har jo et 54litters i forvejen.. og der har jeg en rimelig malle i ca
18cm og den ville jeg godt ha over i det andet akvarie så den har lidt mere
plads.. men hvad for nogle af de fisk kan sammen???
og hvordan skal jeg få det flyttede rundt så det er bedst for alle fiskene!
overvejer og skille mig af med dem de ik kan sammen med osv! Vil bare godt
ha min malle over i det store.. og så evt flyttede nogle af de små fisk til
det lille akvarie

Jeg har ik ret meget forstand på fisk osv.. måske nogle ku vise mig en side
så jeg ku smide nogle billeder op eller skrive en mail til mig hvis de er
interseret i og hjælpe. så kan jeg måske skyde nogle billeder med
digitalk...

har prøvet og finde ud af hvad de forskældige fisk heder, men de fleste
steder jeg kommer ind er der ik billeder af dem.. så har svært ved og sige
det

ved der er, en albino malle og 3andre.. en skarlar eller hvad de heder og
sølv molly + oscar

sådan lige på stående fod.. men hvis der er en der vil hjælpe lidt evt over
mail eller msn så sig endlig til...

mvh martin pedersen

smid mig evt en mail
martin.pedersen@c.dk

Fra : Ivan Gregersen

Dato : 11-03-05 08:24

Hejsa Martin
Jeg syntes det ville være en rigtig god ide at købe et spand filter
De kan købes rigtig billig hos
http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?cat=Eksternt+filter
Og ellers kig ind på avvariesiden.dk der er der altid hjælp at hente
Vi er en del der er online derinde hver dag
Hilsen Ivan

Fra : HKN

Dato : 11-03-05 09:41

"Ivan Gregersen" <egger@gregersen.mail.dk> wrote in message
> Hejsa Martin
> Jeg syntes det ville være en rigtig god ide at købe et spand filter
> De kan købes rigtig billig hos
> http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?cat=Eksternt+filter

Jeg er enig - vil blot sige at du skal overveje hvor du sparer. Jeg havde
selv kig på de billigere spandpumper, men flere af butikkerne fortalte, at
du inden for kort tid (2-3mdr) skal ud og købe nyt filtermateriale for 2-300
kr. og derfor valgte jeg at betale lidt extra fra starten af og købte en
Eheim.

Mvh
Henrik

Fra : Steenr

Dato : 11-03-05 09:59

Jeg købte en Via Aqua hos http://www.akvanet.dk den er billig, lydløs
(næsten) og der følger filtermateriale med

Steen

Fra : HKN

Dato : 11-03-05 11:05

"Steenr" <ravnen@hollufXXXpile.dk> wrote in message
> Jeg købte en Via Aqua hos http://www.akvanet.dk den er billig, lydløs
> (næsten) og der følger filtermateriale med

Bemærk hvad jeg skrev..........

Jeg skrev IKKE at der ikke fulgte filtermaterialer med.

Iøvrigt var det bl.a. Akvanet, som gav mig den info, da jeg selv var
interesseret i at købe en Via Aqua.

Mvh
Henrik

Fra : Tommi Jensen

Dato : 11-03-05 12:40

> [...]
> kr. og derfor valgte jeg at betale lidt extra fra starten af og købte en
Lidt ekstra er da vidst en underdrivelse.
Ikke at jeg dermed vil sige at Eheim er en dårlig ide, men ofte når du
køber eheim sæt, er det uden filtermateriale og/eller snaphaner mm.

en mindre sammenligning fra nævnte forhandlers website:

Via Aqua. VA-750 spandfilter. 1200 L/T: (medlfg. alt)
Tekniske data: Strømforbrug: 35 W. L/T: 1200. Belastet: 700 L/T. Hmax:2m
Spand: ltr. Filtervolumen: 7,5 ltr.
kr 595,00
nb - du skal måske bruge 2-300 kr til filtermateriale senere.

Eheim prof II 2028 spec - spandfilter. 1050 L/T (medflg. alt)
Tekniske data: Strømforbrug: 20 W. L/T: 1050. Belastet: ? L/T. Hmax: 2 m
Spand: 11 ltr. Filtervolumen: 7,3 ltr.
kr 1.371,00

Lidt extra, må så være "lidt over dobbelt så meget"

nu skal det ikke forstås sådan jeg jeg med dette vil sige at eheim
canisters ikke er pengene værd, det er de sikkert, men hvis man kan
"nøjes" med 90-95% eheim-kvalitet, til under den halve pris... så vil
jeg anbefale alternativer som LAC/Jebo/ViaAqua/AM-Top.

Fra : HKN

Dato : 11-03-05 14:36

> Lidt extra, må så være "lidt over dobbelt så meget"

Ok - lad mig lige ridse det op. Den pumpe jeg havde kig på af Via Aqua's
kostede ca. 500,- + 2-300,- i ekstra filtermaterialer inden for en kortere
periode.
Jeg gav 799,- for en komplet Eheim.

Hvis det nu havde forholdt sig på den måde, som du beskriver, så havde jeg
naturligvis købt en Via Aqua, eller andet mærke.

For nu at slå det fast med 7" søm - så fortalte både Akvanet og
Cichlidecenteret mig at man skulle købe extra filtermaterialer til disse
spandpumper (Via Aqua og AM-Top) - så jeg antager at jeg har haft med
relativt ærlige personer at gøre, eftersom de begge mistede et salg på en
pumpe.

Nu er det så kun nogle få modeller Eheim kører kampagne på, så derfor er det
jo ikke sikkert det gælder for Martin, at han kan få glæde af disse
kampagnemodeller.

Mvh
Henrik

Fra : Kasper Friis

Dato : 11-03-05 13:05

> [...]
> du inden for kort tid (2-3mdr) skal ud og købe nyt filtermateriale for
> 2-300 kr. og derfor valgte jeg at betale lidt extra fra starten af og

Jeg købte en JBL 250 spandfilter til mit, kostede 789 kr i zoozity, det er
filter og det hele i og fungere perfekt, hvad er det med filter matriale,
har haft min pumpe/filter i over ½ år nu, har haft den åbnet for at se om
det skulle renses men niks, der var ikke noget særligt i, og akvariet kører
sku godt, så den med matrialet køber jeg ikke helt..

Uden tvivl eheim laver nogen gode spandfiltre men det behøver ikke være
eheim.. de andre kan også godt :)

men ville dog godt have haft varmelegeme i filteret, men synes nu det var
lige for dyrt til mig, det er vist kun eheim der laver dem med varmelegeme
indbygget.. :( til den pris de skulle have for det, beholder jeg sku mit
fine gamle varmelegeme som fulgte med da jeg købte mit akvarie :)

Kasper friis

Fra : HKN

Dato : 11-03-05 14:39

> [...]
> det skulle renses men niks, der var ikke noget særligt i, og akvariet
> kører sku godt, så den med matrialet køber jeg ikke helt..

Læs det andet indlæg.

> Uden tvivl eheim laver nogen gode spandfiltre men det behøver ikke være
> eheim.. de andre kan også godt :)

Helt enig - var også på udkig efter alternativer.

> [...]
> indbygget.. :( til den pris de skulle have for det, beholder jeg sku mit
> fine gamle varmelegeme som fulgte med da jeg købte mit akvarie :)

Det er da bare lidt trist hvis en af delene går i stykker, så mangler den
anden? Jeg synes det er smart, men har dog hørt om varmelegemer og pumper
som går i stykker.

Mvh
Henrik

Fra : Omnolog HMH

Dato : 11-03-05 09:25

Scalarer er for seje!
jeg har i flere år haft 4 guldfarvede i et 128 l, og der er kommet yngel et
par gange. Da jeg flyttede dem til et 250L holdt de op med at yngle :)

Nu er jeg ikke hardcore akvarist, men jeg har da en vindueskarm ehr ved
siden af mig fyldt med dafnier og en enkelt damrokke udover fiskene - min
erfaring er, at jo mindre man piller ved akvariet (og jo støøre det er) jo
nemmere er det at have med at gøre.

Fra : Rasmus Berlin aka Ba~

Dato : 12-03-05 11:00

For nu at svare på noget af alt det de andre ikke vil svare på fordi de
slås om hvor meget der følger med deres pumper.
Det er en rigtig god idé med en spandpumpe, ja. Og tro ikke at
mærkevarer er bedre bare fordi de koster mere. Sammenlign
specifikationerne, og hør om der er filtermateriale med, og så vælg hvad
du synes.

Du kan godt flytte rundt på fiskene, men det er nok en god idé at finde
ud af hvad det er for fisk først. Hvis du bor i nærheden af Århus, eller
har et godt digitalkamera, kan du skrive til min mail, så kan jeg hjælpe
dig.
Men det gælder om at finde ud af hvilke krav de forskellige fisk
stiller, og hvordan de opfører sig.
Albino malle - ja, det kan jo være meget forskelligt
Skarlar - er det ikke med "c", nå men den bliver lidt stor til akvariet
Sølv molly - nu må jeg indrømme at jeg ikke har styr på hvilke molly der
er brakvandsfisk, men det bør man lige undersøge
Oscar - den bliver meget stor, også alt for stor til dit akvarie med tiden.
Havde du andre fisk? Hvilke overvejede du at skulle have i dit mindste
akvarie?
Hvis du gerne vil finde ud af hvad det er for fisk, men ikke kan finde
billeder af dem alle, så prøv at tage på biblioteket og lån en bog...
dem er der næsten altid gode billeder i. ;)