Skal i gang med Linux, hvor starter jeg ?
Fra : Grønne

Dato : 10-03-05 12:00

Som emnet antyder skal jeg til at ha noget erfaring med Linux, men hvor
starter jeg ?

Jeg har en del erfaring med Windows platforme, men ikke det store med Linux,
dog kigge jeg kort på det for et par år siden, men den viden er vel så
forældet at jeg skal helt forfra.

.. Hvilken Linux kerne skal jeg vælge ?
.. Hvor får jeg fat i den ?
.. Hvor finders der simple hjælp til nybegyndere
.. Og jeg kunne blive ved..

Er der ikke nogen der kan komme med et par guldkorn som kan sparke mig i den
rigtige retning ?

/Grønne

Fra : Steen Suder

Dato : 10-03-05 12:26

Grønne wrote:

> [...]
> Linux, dog kigge jeg kort på det for et par år siden, men den viden er
> vel så forældet at jeg skal helt forfra.

Det mener jeg ikke du skal bekymre dig om endnu.
Brug den, der er i den distrubution, du nu falder for.

Sagt med andre ord og for at få begreberne på plads: kernen (Linux) er
kun selve den inderste software. Udenom denne er der pakket anden
software, der f.eks. er de programmer du nu vil bruge. Hele denne pakke
kaldes en distribution

> . Hvor får jeg fat i den ?

http://dk.kernel.org/ eller et mirror for kernens vedkommende.

Distributionerne kan findes utroligt mange steder.

> . Hvor finders der simple hjælp til nybegyndere

Her i nyhedsgruppen, i din lokale Linux User Group (hvor bor du?), på
nettet (Google!), http://www.linuxbog.dk/, http://www.debianguiden.dk/
(hvis du bruger Debian) osv.

> . Og jeg kunne blive ved..
>
> Er der ikke nogen der kan komme med et par guldkorn som kan sparke mig
> i den rigtige retning ?

Vælg en nem distribution, magen til den dine venner bruger... for det er
dem, der kommer til at svare på de fleste af dine spørgsmål

--
Steen Suder

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-03-05 12:56

Steen Suder wrote:

> [...]

Det kommer lidt an på, om du har en computer som udelukkende
skal køre Linux, eller om du vil prøve at sætte en maskine op
til at dualboote mellem forskellige systemer.

Du kan evt. starte med en live distribution, som kan køres
direkte fra en CD eller DVD. Jeg kender til Knoppix, Dappix
og Ubuntu, men der er utvivlsomt mange andre.

> i din lokale Linux User Group (hvor bor du?),

For at finde den nærmeste brugergruppe kan du tage et kig på
http://lug.dk/

--
Kasper Dupont

Fra : Claus

Dato : 10-03-05 12:56

Grønne wrote:
> Som emnet antyder skal jeg til at ha noget erfaring med Linux, men hvor
> starter jeg ?

Her synes jeg at dette skal fremhæves:

http://www.gnuskole.dk/bog/

som et meget begyndervenligt sted.

Hilsen Claus

Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-03-05 14:39

www.linuxin.dk
www.linuxbog.dk

> . Hvilken Linux kerne skal jeg vælge ?

Den der nu følger med den distribution, du bestemmer dig for.

www.linuxiso.org måske?.

http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php

> . Og jeg kunne blive ved..

Der er masser af NGere. Nogle er distributionsspecifikke, men ellers er der
news.sslug.dk.

> Er der ikke nogen der kan komme med et par guldkorn som kan sparke mig i
> den rigtige retning ?

Spark selv Bestem dig for en dist, installér denne, og tag det derfra.

/Stig

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-03-05 15:21

Den 10-03-2005 skrev Grønne i msg.<423028bc$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> bl.a. følgende;

> Er der ikke nogen der kan komme med et par guldkorn som kan sparke mig > i den rigtige retning ?

Du kan jo prøve at tage et kig på www.distrowatch.com
Her kan du vel finde alle hånde distributioner.

Som andre har været inde på, så kan du jo prøve at kigge på nogle af de LiveCD'er der findes.
Personligt er jeg meget glad for PCLinuxOS, en distribution der er bygget på Mandrake.

Mvh. Jan