Hundepas?
Fra : Stine BT

Dato : 10-03-05 07:58

Hej alle sammen..

Er der nogen der ved hvad et hundepas er?
Altså vi skal en tur til Tyskland, er der noget der hedder et hundepas eller
er det bare papir på hunden og dyrlægepapir?

Håber nogen kan hjælpe :D

VH Stine.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-03-05 08:09

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså vi skal en tur til Tyskland, er der noget der hedder et hundepas
> eller er det bare papir på hunden og dyrlægepapir?

Hej Stine,

Siden første oktober sidste år, skal alle hunde have et hundepas, når de
rejser til udlandet. Det køber du hos din dyrlæge, der skriver alle
vaccinerne ind i det. Husk, at din hund skal have rabiesvaccine senest een
måned før du rejser til tyskland....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : MGA

Dato : 10-03-05 10:06

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rejser til udlandet. Det køber du hos din dyrlæge, der skriver alle
> vaccinerne ind i det. Husk, at din hund skal have rabiesvaccine senest een

Og hunden skal være 1 år gammel før den må få rabiesvaccine - jeg har lige
spurgt vores dyrlæge.

Mette

Fra : Gitta & Ole Christen~

Dato : 10-03-05 10:44

> Og hunden skal være 1 år gammel før den må få rabiesvaccine - jeg har lige
> spurgt vores dyrlæge.
>
> Mette

Sikke noget sludder , hvalpe kan vacc , fra de er 12 uger og nogle
dyrlæger vil enda give hvalpene den allerede når de er 8 uger.
alle mine hunde rabicv. ved 12 uger aldren , og har haft flere hvalpe , der
skal vidre til Norge , og alle er vacc. 12 uger gamle.

Hilsen
Gitta

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-03-05 14:05

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Og hunden skal være 1 år gammel før den må få rabiesvaccine - jeg har lige
> spurgt vores dyrlæge.
>
> Mette

Hej Mette,

Tror du ikke der er noget, du har misforstået? Rabiesvaccine må højest være
eet år gammel, så skal hunde genvaccineres.....
Begge min hunde er blevet rabiesvaccineret ved 16 uger.....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Buhl

Dato : 10-03-05 14:41

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message

> [...]
> være eet år gammel, så skal hunde genvaccineres.....
> Begge min hunde er blevet rabiesvaccineret ved 16 uger.....

Jeg syntes det ikke det der er svaret her passer med det jeg har hørt - ikke
fordi jeg påstår det er forkert, men her er hvad jeg har hørt/oplevet med
min hund:

Har igår været ved dyrlægen og fået pas til min FT. Spaniel - der er kommet
nye regler, så rabiesvaccine skal kun gives en (1) gang hvert 3. år -
ihvertfald til sverige, tyskland, frankrig og spanien, hvor vores hund skal
med. Derudover skal der gå 120 dage fra vaccinen er givet, til at der
udtages blodprøve som skal tjekkes for antistoffer - dette tjek tager ca. 14
dage, da prøven skal sendes til england - altså skal hunden vaccineres nu,
hvis den skal med til udlandet til juli.

Min hund er 10 mrd. og der var ingen problemer med vaccinen - han er ikek
det mindste sløj eller træt idag.

Mvh.
Hans

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-03-05 15:12

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaccineres nu, hvis den skal med til udlandet til juli.
>
> Min hund er 10 mrd. og der var ingen problemer med vaccinen - han er ikek

Snippet fra Fødevaredirektoratets hjemmeside:

-

"Rejseregler for kæledyr
Kontakt den lokale fødevareregion ved spørgsmål

Id-mærke og rabiesvaccination
Som ejer af hund, kat eller fritte skal man være opmærksom på, at der er
kommet nye regler fra 1. oktober 2004, hvis kæledyret skal rejse med til
EU-lande. Det betyder, at alle hunde, katte eller fritter, skal have et pas,
hvori det dokumenteres, at dyret er vaccineret mod rabies. Dyrene skal også
kunne identificeres ved chipmærke eller tatovering. Senest tre uger før
afrejse skal kæledyret været vaccineret for at kunne få udstedt et pas. De
samme regler gælder, hvis dyret skal indføres i Danmark.

Dyr under 3 måneder
Det er op til hver enkelt medlemsstat, om de vil tillade indførsel af
uvaccinerede dyr under tre måneder. Dyrene skal, hvis medlemsstaten tillader
indførsel af et uvaccineret dyr stadig ledsages af et pas og de skal kunne
identificeres med en chip eller en tatovering.

Sverige, Irland, England, Malta og Finland har særlige krav
Enkelte EU-lande har særlige krav, når det gælder indførsel af hunde, katte
og fritter. Sverige kræver en blodprøve for måling af antistoffer mod rabies
og behandling mod orm. Sverige kræver dog ikke rabiesvaccination og
blodprøve ved transit gennem Sverige til Bornholm. Irland og England kræver
udover blodprøver for antistoffer mod rabies, at dyret er behandlet mod orm
og flåter. Malta har krav om blodprøve for måling af antistoffer og Finland
kræver behandling mod orm højst 30 dage før indførsel. Læs de enkelte landes
krav på "Liste over lande"

Norske krav
Når de nye regler træder i kraft skal kæledyr også have pas med til Norge,
selvom Norge ikke er medlem af EU. Norge kræver pas, identifikation,
rabiesvaccination samt antitoftest 120 dage efter vaccinationen. Desuden
skal man behandle dyret mod orm før og efter indrejse i Norge."

-

Sådan som jeg læser det, kræver tyskland *ikke* antistoftest! Det er kun
Sverige, Irland, England, Malta, Finland og Norge.....

Mvh. Renate

Fra : Buhl

Dato : 10-03-05 15:48

> Sådan som jeg læser det, kræver tyskland *ikke* antistoftest! Det er kun
> Sverige, Irland, England, Malta, Finland og Norge.....
>
> Mvh. Renate

Du har ret, sådan læser jeg det også - men, der står også at
rabiesvaccinationen må være op til 3 år gammel:

" 9. december 2004
Gyldighed af rabiesvaccination
Rabiesvaccination er ifølge Rådets Forordning nr. 998/2003 gyldig i
overensstemmelse med anbefalingerne fra det laboratorium, der har
fremstillet vaccinen. Den eneste rabiesvaccine, der på nuværende tidspunkt
er på det danske marked, gælder i 3 år for dyr ældre end et år. Gyldigheden
på 3 år gælder også ved rejse til Sverige, England, Irland, Malta og Norge.
"

Mvh.
Hans

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-03-05 15:52

> [...]
> er på det danske marked, gælder i 3 år for dyr ældre end et år.
> Gyldigheden på 3 år gælder også ved rejse til Sverige, England, Irland,

Jeps, og du har således også ret. Tidligere skulle vaccinen gentages hvert
år, hvis man ville have hunden med til Tyskland. Det er åbenbart ikke
nødvendigt længere...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Buhl

Dato : 10-03-05 16:07

> [...]
>
> Jeps, og du har således også ret. Tidligere skulle vaccinen gentages hvert
> år, hvis man ville have hunden med til Tyskland. Det er åbenbart ikke

Nej, men reglerne er ikke blevet opdateret alle steder, f.eks. står der at
antistoftesten højst må være 365 dage gammel - så måske slipper man bare for
at vaccinere, men hvis man stadigvæk skal teste for antistof hvert år er man
jo næsten ligevidt, da denne test er langt den dyreste ifht.
vaccinationen.....

mvh.
Hans

Fra : Stine BT

Dato : 10-03-05 20:52

Mange tak for hjælpen alle sammen :D

Han skal ikke med til Tyskland så :(
Det er bare en endags tur over grænsen om en 20 dage.

Fra : Buhl

Dato : 11-03-05 11:59

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> wrote in message
> Mange tak for hjælpen alle sammen :D
>
> Han skal ikke med til Tyskland så :(

Hvorfor ikke, så vidt jeg kan læse af reglerne skal du ikke have
antistoftest, derfor kan din hund blive klar på 15 min. ved dyrlægen - bare
rabies og evt. hundesygevacc. og så udfyldning af det blå EU pas, og du er
klar til at krydse grænsen til "Das Vaterland" - det burde ikek koste mere
end 4-500,-

Mvh.
Hans

Fra : x Vuf x

Dato : 15-03-05 22:30

On Thu, 10 Mar 2005 10:06:20 +0100, "MGA" wrote:

>Og hunden skal være 1 år gammel før den må få
>rabiesvaccine - jeg har lige spurgt vores dyrlæge.

Så er din dyrlæge forkert på den!
Hvalpe kan vaccineres fra 12 uger!
Også mod Rabies.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Nye Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP