Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Topskat og ratepension
Fra : Leif Hvitved

Dato : 10-03-05 04:11

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, men er ikke blevet klogere. Håber en
herinde vil
kaste lys over sagen for mig.

Jeg tjener i år ca. 450000.-
har ligningsmæssige fradrag på 87000.-
dvs. en forskudskat p åca. 155000.-

Hvis jeg beder min arbejdsgiver tage 100000.- årligt til en ratepension vil
jeg jf. tastselv
på toldskat.dk med samme øvrige fradrag kun skulle betale 95000.- i
forskudsskat.

Men skal en så stor årlig indbetaling ligesom ved privatadministrerede
pensionsordninger
fradrages løbende over 10 år eller kan den fradrages helt i indbetalingsåret
?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Leif

Fra : Michael

Dato : 10-03-05 08:59

"Leif Hvitved" <leif@hvitved.dk> wrote in message
> [...]
> pensionsordninger
> fradrages løbende over 10 år eller kan den fradrages helt i

Al indbetaling på en pensionsordning kan/skal medtages som fradrag i
indbetalingsåret.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 15:15

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Leif Hvitved" <leif@hvitved.dk> wrote in message

> Al indbetaling på en pensionsordning kan/skal medtages som fradrag i
> indbetalingsåret.

Nej. Jeg har været ude for en indbetaling på en million gav fradrag på
100.000 hvert år. Man kunne ikk opnår højere fradrag årligt i det tilfælde.
Jeg husker dog ikke detaljerne

Fra : KNT

Dato : 10-03-05 15:33

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> Nej. Jeg har været ude for en indbetaling på en million gav fradrag på
> 100.000 hvert år. Man kunne ikk opnår højere fradrag årligt i det
tilfælde.
> Jeg husker dog ikke detaljerne

Du har vel ikke haft tilstrækkelig indtægt at trække fra i!

Knud

Fra : Anders Mørk

Dato : 10-03-05 15:35

> Nej. Jeg har været ude for en indbetaling på en million gav fradrag på
> 100.000 hvert år. Man kunne ikk opnår højere fradrag årligt i det
> tilfælde. Jeg husker dog ikke detaljerne

Det der gør forskellen er om ens indbetaling kan rummes i ens almindelige
indkomst. Hvis man f.eks. tjener 2 milliioner og indbetaler den ene til en
ratepension ved en arbejdsgiveradministreret ordning er der ingen problemer.
Man bliver så simpelthen kun beskattet af den ene million. Hvis man derimod
tjener 500K og låner eller evt. allerede har en million til indbetaling på
en ratepension, kan man kun fradrage den over 10 år.

Venligst,
Anders

Fra : Brian R.

Dato : 10-03-05 16:31

Der gælder ingen beløbsgrænser for arbejdsgiveradm. indskud på en
pensionsopsparing. Dvs. der kan uden problemer foretages et engangsindkud
med fuld fradragsret til følge.

Det er korrekt som du skriver at ved en privat ordning vil fradraget for en
engangsindbetaling skulle fordeles på 10 år. Dog er der indført et
"opfyldningsfradrag" på kr. kr. 41.000 (2005).

Opfyldningsfradraget fungerer på den måde, at såfremt man på en privat
ordning indskyder kr. 100.000, som en engangsindbetaling, så fordeles
fradraget med kr. 41.000 til år 1 + 2, og resten i år 3. En indbetaling på
kr. 1.000.000 vil derimod medføre et årligt fradrag på kr. 100.000,-.

Mvh,
Brian R.