string til real
Fra : Calle.

Dato : 09-03-05 10:48

Hej

Jeg har brug for at lave et string værdi om til en real værdi.
Hvordan gøres det?
Da jeg er amatør i dette må det godt være med eksempel.
Sagen er den, at jeg læser en lange ; separeret linie fra en fil.
der plukker jeg er tal, som f.eks er -2.34 med copy funktionen.
Men da jeg så skal bruge det i et regnestykke går det jo ikke.
Hvad gør jeg?

--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 09-03-05 11:00

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har brug for at lave et string værdi om til en real værdi.
> Hvordan gøres det?

StrToFloat(S:String)

Se her for inspiration til diverse funktioner og procedurer:
http://delphi.about.com/od/beginners/l/blrtlmain.htm

Lars

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-03-05 11:01

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
> Hvad gør jeg?

Brug Val proceduren.

var
V: real;
E: integer;
begin
Val('-2.34',V,E);
if E<>0 then fejl.......
end;

Fra : Calle.

Dato : 09-03-05 11:19

Uffe Kousgaard wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
>
> Brug Val proceduren.
>
> var
> V: real;
> E: integer;
> begin
> Val('-2.34',V,E);
> if E<>0 then fejl.......
> end;

Jeg har lige fundet ud af det, val var den rigtige funktion. Jeg glemte at
sige at det var i turbo pascal, men da er den jo også
--
Calle.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-03-05 11:48

> Jeg har lige fundet ud af det, val var den rigtige funktion. Jeg
glemte at
> sige at det var i turbo pascal, men da er den jo også

Det var fordi du sagde, det skulle være til TP, at jeg skrev Val -
ellers havde jeg skrevet StrToFloat. Forskellen er, at fejlhåndteringen
er forskellig og Val kun virker med "." som decimaltegn. StrToFloat
forventer , eller . afhængig af din opsætning - i alle fald i de seneste
udgaver af Delphi.

hilsen
Uffe