Fanges der noget??
Fra : Tommy Trout

Dato : 08-03-05 14:17

Hej gruppe

Er lige kommet hjem fra Gamborg Fjord, hvor alt var perfekt. Lavvandet bugt
hvor solen kunne varme vandet op, høj solskin osv osv.

Men vi så eller mærkede overhovedet ingenting, og så var det jeg tænkte på
om, der var andre der havde oplevet noget lignende eller det modsatte.

Det kan sg* ikke være rigtigt at alt er perfekt og så fanger vi ikke noget
det står der i hvert fald i bøgerne at det er perfekte forhold.

Ud over det, var det en dejlig tur med en masse frisk luft. (og så var vi jo
fri for at skulle hjem og rense fisk, som vi gerne trøster os med efter en
0-tur

Stram line

Kim

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-03-05 19:16

On Tue, 8 Mar 2005 14:17:02 +0100, "Tommy Trout" <troutNOSPAM@adr.dk>
wrote:

>Ud over det, var det en dejlig tur med en masse frisk luft. (og så var vi jo
>fri for at skulle hjem og rense fisk, som vi gerne trøster os med efter en
>0-tur

Det er de små ting, der betyder noget

/Morten

Fra : Kent Hald

Dato : 08-03-05 21:07

Hej,
Det har vi alle vist oplevet.
Fiskene har nok ikke læst de bøger,
så de ved vel ikke, hvornår der er perfekte forhold.

MVH
kh

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 20:16

"Tommy Trout" <troutNOSPAM@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Er lige kommet hjem fra Gamborg Fjord, hvor alt var perfekt.
> Lavvandet bugt hvor solen kunne varme vandet op, høj solskin osv osv.

Højt solskin er da ikke optimalt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 12:27

> "Tommy Trout" <troutNOSPAM@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Højt solskin er da ikke optimalt.

Jo, her i de kolde vintermåneder er det.
Solen opvarmer det lave vand, hvilket får børsteormene på mærkerne. Man kan
til tider opleve et sandt eldorado når havørrederne opdager dette, og kommer
ind og jager over sandbunden.
Jeg har prøvet det en enlekt gang inderst i Kalø Vig, og jeg skal love for
der var fisk i vandet ved den lejlighed.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-05 15:38

> Solen opvarmer det lave vand, hvilket får børsteormene på mærkerne.

Ja, det er jeg enig i. Opvarmingen af vandet har en positiv effekt, men
generelt er de fleste fisk mere sky og dermed sværere at komme i kontakt
med, når solen skinner fra en skyfri himmel.

> Man kan til tider opleve et sandt eldorado når havørrederne opdager
> dette, og kommer ind og jager over sandbunden.

Jeps, men jeg vil stadig tro, det er mere optimalt med opvarming og så
efterfølgende skydække. Når vandet har den rette temperatur, ved vi jo alle,
at der fanges flest fisk, når lyset er svagest. Skumringstimen er normalt
det bedste tidspunkt. Jeg går ud fra, det skyldes, at lyset er
tilstrækkeligt til, at fisken kan jage optimalt, men ikke stærkere end at
fisken ikke bliver sky/trykker sig.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 15:55

> Ja, det er jeg enig i. Opvarmingen af vandet har en positiv effekt, men
> generelt er de fleste fisk mere sky og dermed sværere at komme i kontakt
> med, når solen skinner fra en skyfri himmel.

Det er rigtigt i "normalsituationen". Men når børsteormene sværmer, giver
havørrederne fanden i det normale, og kaster sig over maden i stort antal,
uden at skele til ret meget andet. De har været forbavsende lidt sky de
gange jeg har oplevet fænomenet.

> [...]
alle,
> at der fanges flest fisk, når lyset er svagest.

Jeg er enig. Men med vand live over nul grader, så har du kun opvarmningen
når solen står på, og kun på det helt flade vand hvis det er stille vejr. Så
snart solen forsvinder, er vandet igen tilbage ved udgangspunktet, og så er
både børsteorme og havørreder pist væk.

/Alex