Linux på IBM T42.
Fra : Run

Dato : 08-03-05 13:36

Hej NG,

Jeg har en IBM T42 (2373F1G) som jeg gerne vil køre Linux på. Jeg er
grøn i faget men har i en kort periode kørt med Debian på en gammel
stationær pc, for at prøve Linux. Jeg droppede det da jeg på daværende
tidspunkt var afhængig af nogle bestemte Windows programmer. Mine
arbejdsopgaver har ændret sig og vil nu gerne prøve igen.

Men jeg har lige nogle spørgsmål før jeg går i gang.

1. Jeg har set på forskellige sider at IBM’s T42 skulle være ok
understøttet af Linux. Er der nogen der har erfaringer med installation
på T42’ern. Jeg vil gerne vide om installationen kræver stor erfaring
med Linux?

2. Med hensyn til valg af distribution så var jeg meget tilfreds med
Debian men jeg tror det er en for svært begynder distribution. Jeg har
derfor tænkt på Suse som skulle være mere begynder venlig og så kan jeg
jo altid skifte til Debian når jeg har fået mere erfaring. Er Suse et
fornuftigt valg til en laptop?

3. Jeg bruger IBM’s Portreplikator II sammen med en ekstern skærm som
køre 1600 x 1200. Jeg vil godt vide om det er muligt at få computeren
til at køre med 1600 x 1200 når den sidder i portreplikatoren også
ellers 1024 x 768 når den ikke er placeret i replikatoren. Og kan det
lade sig gøre uden at jeg selv manuelt skal ændre opløsningen når
computeren tilsluttes og fjernes fra replikatoren?

4. For at tilslutte min eksterne firewire harddisk bruger jeg et PCMCIA
kort med firestik i. Kortet er noname og på installations Cd’en er der
kun drivers til Windows og Mac. Er der nogen der har erfaringer med
sådan et kort?

5. Det er ikke fordi jeg vil starte en religionskrig ang. Gnome og Kde,
men er der nogen der kort kan skitsere fordele og ulemper ved begge?
Eller givet et link til artikel der gør det?

Håber der er nogen der kan hjælpe så jeg kan komme igang med installationen.

/run

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-03-05 17:54

Run wrote:

> [...]

> understøttet af Linux. Er der nogen der har erfaringer med installation
> på T42’ern. Jeg vil gerne vide om installationen kræver stor erfaring

Jeg kører Mepis 3.3 på en T42 uden problemer - alt virker efter hensigten.
Det eneste jeg har gjort efterfølgende er at installere powernowd, som
drosler CPU'en ned til 600MHz når der ikke laves noget - dette sparer
batteri + mindre varmeudvikling/bløserstøj.

Mepis 3.3 er ganske simpel at installere - boot'er på CD'en og den laver
så en live-installation, som man så kan vælge at installere på sin
harddisk hvis man syntes om produktet.

> [...]
> derfor tænkt på Suse som skulle være mere begynder venlig og så kan jeg
> jo altid skifte til Debian når jeg har fået mere erfaring. Er Suse et

SuSE 9.2 er en af de mest anvendelige distibutioner til laptops bl.a.
pga vellykket strømstyring.
Det eneste der ikke virkede med det samme var det trådløse netkort.
Hvis man fifler lidt med det, så kan det sikkert sagtens komme til at virke.
Det virkede dog med det samme i Mepis.

--
Mvh Henrik.

Fra : Max Andersen

Dato : 08-03-05 22:30

Run wrote:
> [...]
> tidspunkt var afhængig af nogle bestemte Windows programmer. Mine
> arbejdsopgaver har ændret sig og vil nu gerne prøve igen.

Lyder godt.

> [...]
> understøttet af Linux. Er der nogen der har erfaringer med installation
> på T42’ern. Jeg vil gerne vide om installationen kræver stor erfaring

Jeg kører linux på min T42P, og det virker ok, næsten perfekt.

> [...]
> derfor tænkt på Suse som skulle være mere begynder venlig og så kan jeg
> jo altid skifte til Debian når jeg har fået mere erfaring. Er Suse et

Jeg kører SuSE 9.2, og næsten godt tilfreds. Jeg kan godt lide høj
opløsning og derfor skal jeg vælge 1024x768 under installationen, ellers
bliver fontene HELT vildt store, hvis jeg vælger 1600x1200. underligt,
men jeg har en XF86Config på min usb-key.

> [...]
> lade sig gøre uden at jeg selv manuelt skal ændre opløsningen når
> computeren tilsluttes og fjernes fra replikatoren?

Jeg bruger ingen replikator og kun min 1600x1200 skærm der fælger med,
men det skulle ikke være noget problem.

> [...]
> kort med firestik i. Kortet er noname og på installations Cd’en er der
> kun drivers til Windows og Mac. Er der nogen der har erfaringer med

Desværre.

> 5. Det er ikke fordi jeg vil starte en religionskrig ang. Gnome og Kde,
> men er der nogen der kort kan skitsere fordele og ulemper ved begge?
> Eller givet et link til artikel der gør det?

Jeg startede med Gnome i tidernes morgen, og fulgte godt op med Ximian
der havde en udvdelse til Gnome, men efter at have prøvet KDE, så er jeg
blevet helt pjattet. kde-look.org har nogle fede themes, så min desktop
ser for cool ud :), og kører ret hurtigt i forhold til da jeg prøvede
gnome. Hvorfor ved jeg ikke....

> Håber der er nogen der kan hjælpe så jeg kan komme igang med
> installationen.

Jeg havde lidt problemer med kpowersaved, der smadrede mit reiserfs da
jeg lavede en standby, og efter boot med read-only på /, så fik jeg
fikset fejlen, men X ville ikke komme til at virke igen. Det virkede som
om rettigheder eller beskadigede filer var årsagen.

Og så lige nu bakser jeg med manglende route og resolv.conf på mit
trådløse net, da jeg gerne vil have både mit gigabit kort og mit
trådløse op samtidig (og så bare connecte til det der nu er tilgængeligt).

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 08-03-05 22:36

Max Andersen wrote:
> [...]

Forresten er der en løsning på mit trådløse problem. Eller nok mere en
workaround.....

http://lists.suse.com/archive/suse-linux-e/2004-Nov/1621.html

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-03-05 05:27

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> Forresten er der en løsning på mit trådløse problem. Eller nok mere en
> workaround.....
> http://lists.suse.com/archive/suse-linux-e/2004-Nov/1621.html

En noget nemmere måde at gøre det på kan man finde inspiration til her:
http://theorie.physik.uni-wuerzburg.de/~arwagner/computer/T41p/#switchlan

Hos mig køres et script alá ovenstående når jeg trykker på "Access IBM"
knappen.

Allan Joergensen

"Hand me that crowbar... I must pry out this bullet."

Fra : Run

Dato : 10-03-05 14:19

Tak for hjælpen, Jeg tror jeg lige venter på Suse 9.3 kommer, før jeg
går igang. Det kan være at der er bedre understøttelse af trådløst
netkort i den nye version. Ellers må jeg igang med jeres links.

igen tak for hjælpen
/run

Fra : Max Andersen

Dato : 10-03-05 19:51

Allan Joergensen wrote:
> [...]

> http://theorie.physik.uni-wuerzburg.de/~arwagner/computer/T41p/#switchlan
>
> Hos mig køres et script alá ovenstående når jeg trykker på "Access IBM"

Jeg faldt lige over 'ifplugd', som automatisk vælger for mig :) jeg skal
hverken trykke eller noget ,den finder selv ud af det. Virker både på
arbejdet(eth0) og her(eth1, aka wlan0) :)

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-03-05 21:54

> [...]

> hverken trykke eller noget ,den finder selv ud af det. Virker både på
> arbejdet(eth0) og her(eth1, aka wlan0) :)

Jeg er, siden jeg skrev om scriptet, faldet over NetworkManager
(http://people.redhat.com/dcbw/NetworkManager/), den ser meget lovende
ud, men desværre kan jeg ikke få den til at virke på min Ubuntu-æske.

Allan Joergensen

"I know the saying. It was invented in Russia." - Chekov

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-03-05 00:14

Run wrote:

> 5. Det er ikke fordi jeg vil starte en religionskrig ang. Gnome og Kde,
> men er der nogen der kort kan skitsere fordele og ulemper ved begge?
> Eller givet et link til artikel der gør det?

Bare for at bære ved til bålet: fluxbox all the way, baby. Bare fordi
jeg ikke gider vente 5 minutter på at logge ind og initialisere min desktop.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Max Andersen

Dato : 13-03-05 15:41

Kristian Thy wrote:
> Run wrote:
>
> Bare for at bære ved til bålet: fluxbox all the way, baby. Bare fordi
> jeg ikke gider vente 5 minutter på at logge ind og initialisere min
> desktop.

Hvis jeg vil have fart og spænding, så kører jeg dsl med 'toram'
optionen. så sparkes der numse... :)

Og smid den på en usb-nøgle, og boot på din t42 når du vil.

Max