Øv døde diskus
Fra : Charlotte Petersen

Dato : 07-03-05 22:41

Hej gruppe

Så er den gal i mit akvarium Jeg har et Juvel 128 L, hvori jeg har ca.15
rød neon, 3 pragtsmerlinger, 1 alm. malle, 2 små chokoladezebra maller, 8
gubbier og 3 tyrkisrøde diskus.

Jeg havde 5 diskus til at starte med, den mindste spiste ikke rigtigt og
døde, hvilket var forventet. Det er ca. 1 månede siden. De andre så ud til
at klare det fint, men så i dag, da jeg kommer hjem ligger der en død diskus
i en af planterne, og det forstår jeg bare ikke... I går var de alle friske
og spiste, jeg kan ikke se pletter på nogen af dem, så hvad er der galt???
Nogen der kan hjælpe mig?

Jeg skifter ca. 20 l vand hver anden uge, jeg varierer foderet, både frost,
flager og "piller". Der er lys i akvariet ca.12 timer om dagen. Temperaturen
ligger omkring 26-28 grader. Mine planter er faktisk ikke særlig pæne, de
ser lidt "afsvedne" ud, hvorfor ved jeg ikke. Jeg bor i Nordjylland, hvor
vandet ikke er optimalt for diskus-avl, men det skulle være ok til blot at
"have" diskus.

Jeg håber virkelig at der er en der kan hjælpe mig, jeg ser nødigt resten af
mine diskus dø Jeg planlægger forresten at komme af med mine gubbier, de
virker lidt som et forstyrrende element på resten af fiskene.

På forhånd mange mange tak for hjælpen

mvh Charlotte

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 08-03-05 00:09

Hej Charlotte

Det er altid ærgerligt at miste sine flotte fisk. Jeg har lidt kommentarer
og spørgsmål til dig nedenfor.

Discus bør gå i et større akvarie end 128L - du skal regne med ca. 50L
akvarievand pr. voksen discus, og der ud over plads til de resterende fisk
(jeg vil sige at du burde som minimum have de fisk du nævner i et 250L,
gerne større). Der til er det tænkeligt i så "lille" et akvarie at dine
discus kan blive stresset af dine pragtsmerlinger (men kun et gæt fra min
side).

26 grader er i underkanten - du bør holde temperaturen på de 28 grader. Ved
sygdom eller manglende spiselyst kan der blive tale om højere temperatur.

Jeg skifter normalt ca. 25% en gang om ugen hos mine discus - men de går
også ved knap 50L vand pr. discus, og med stor filtervolumen til akvariet.
Jeg vil mene at du, som det er lige nu med dit 128L, bør skifte mindst 25%
pr. uge - endda måske 2 gange om ugen - har du målt om der er nitrit i
vandet?

Et par spørgsmål:
Hvor store er dine discus?
Spiser de flittigt?
Gemmer de sig, har sorte striber, er blege?
Er deres afføring hvid eller sort?
Hvad har du af filter på akvariet?

Vil evt. være godt hvis du kunne tage et billede af hele akvariet, og tæt på
af dine discus...

mvh
Paw

Fra : Kasper Friis

Dato : 08-03-05 14:27

> 26 grader er i underkanten - du bør holde temperaturen på de 28 grader.
> Ved
> sygdom eller manglende spiselyst kan der blive tale om højere temperatur.

28 grader, en det en general temp, eller er det abre fordi der er diskus
fisk i??, mit akvarie med scalare neon, maller og div småfisk er kun omkring
24 grader.. synes at have hørt at mellem 24-28 er fint.. ???

Kasper friis

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 08-03-05 15:51

Det er fordi der er discus i akvariet.

Mht. temperaturen i dit akvarie ville det være en god idé at finde nogle
artsbeskrivelser af dine fisk, hvor du bl.a. vil kunne læse hvilken
temperatur de forskellige fisk trives bedst ved. Der er nogle
artsbeskrivelser på www.akvariesiden.dk - men helt sikkert også andre
steder - prøv at søg på google. Umiddelbart ville jeg nok sætte temperaturen
en grad eller to op - men du bør først tjekke hvilken temperatur dine
forskellige fisk trives ved - fx. alm. neon ønsker ikke for høj temperatur,
mens rød neon ønsker høj temperatur. Maller er heller ikke ens hvad
temperatur angår.

Mvh Paw

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-03-05 17:43

Kasper Friis wrote:
> [...]
> diskus fisk i??, mit akvarie med scalare neon, maller og div småfisk
> er kun omkring 24 grader.. synes at have hørt at mellem 24-28 er

Det er også fint til dine - de fleste selskabsfisk trives fint ved 24-25
grader - men lige netop diskos vil gerne 28 grader eller derover.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Charlotte

Dato : 08-03-05 19:13

Hej Paw

Mange tak for dit grundige indlæg!

"Paw Stevnbak Andersen" <paw_andersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne større). Der til er det tænkeligt i så "lille" et akvarie at dine
> discus kan blive stresset af dine pragtsmerlinger (men kun et gæt fra min

Hmm havde det lidt på fornemmelsen mht størrelse da jeg købte mine diskus,
men i Calles Dyrerige, sagde de, at jeg sagtens kunne have 5 diskus i et 128
L, eftersom de voksede efter størrelsen på akvariet... Skulle nok have
tjekket et andet sted også, måske et sted hvor de ikke skulle sælge
fiskene...

> 26 grader er i underkanten - du bør holde temperaturen på de 28 grader.
Ved
> sygdom eller manglende spiselyst kan der blive tale om højere temperatur.

Jeg har svært ved at få temperaturen højere op med den nuværende
konfiguration, men jeg kan selvfølgelig købe et varmelegeme.

> [...]
> Hvor store er dine discus?
> Spiser de flittigt?
> Gemmer de sig, har sorte striber, er blege?

De er 7-8cm i diameter, og ja de spiser flittigt både frost(blandet) og
discus color med multivitamin. De er normalt fremme ved glasset, men kommer
jeg med en pludselig bevægelse, ja så gemmer de sig, men titter hurtigt frem
igen. De er ikke så kraftige i farverne, og en af dem har ret tydelig sorte
striber. Afføringen har været mørk før, men det er lidt lysebrunt nu - ikke
hvidt. Filtert er indbygget i akvariet, består af et aktivt kul filter, en
grov filter "svamp", og en fin filter"svamp" samt to mellemlægs"filtre"

Jeg har lige opdaget, at den diskus der har tydelige grundige striber
mangler en del af de nederste lange finner(ved ikke lige hvad de hedder) og
der er ligesom spist noget af den øverste finne. Kan det måske være
sygdommen?

> Vil evt. være godt hvis du kunne tage et billede af hele akvariet, og tæt

> af dine discus...

Jeg kan pt ikke tage noget billede, men så snart mit kamera kommer retur
tager jeg et.

Mange tak for hjælpen.

mvh Charlotte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-03-05 19:23

Charlotte wrote:
> [...]
> diskus, men i Calles Dyrerige, sagde de, at jeg sagtens kunne have 5
> diskus i et 128 L, eftersom de voksede efter størrelsen på

Det er klart i underkanten med 128 liter - og du skal regne med at du også
har en del andre fisk, der også "fylder" og næsten fylder akvariet op alene,
så der er ikke meget plads tilovers til dine discus..

Jeg vil ikke udelukke, at de 5 discus godt kunne have klaret sig i et 128
liter, hvis der ikke havde været andre fisk.

Jan

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 09-03-05 00:35

Hej Charlotte

> [...]
> L, eftersom de voksede efter størrelsen på akvariet... Skulle nok have
> tjekket et andet sted også, måske et sted hvor de ikke skulle sælge

Ja, der synes jeg du har fået en dårlig rådgivning fra sælger, som giver
både dig og fiskene en dårlig oplevelse - det er jo en meget ærgerlig måde
at starte discushold på. Jeg vil anbefale dig at låne nogle bøger på
biblioteket om discusfisk, og evt. læse lidt på denne side:
http://www.discusfish.nu/ Desuden er der discusklubben:
http://www.discusklubben.dk/

> Ved
> Jeg har svært ved at få temperaturen højere op med den nuværende
> konfiguration, men jeg kan selvfølgelig købe et varmelegeme.

Et varmelegme kommer du ikke uden om når du vil holde discus. Temperaturen
skal op på de 28 grader , og højere i nogle sygdomstilfælde, eller for at få
dem til at spise. Et godt varmelegme er 'Jäger Eheim' (se
www.cichlidecentret.biz). Det er pålideligt, kan finjusteres, og om
nødvendigt gå op til 35 grader (kan være nødvendigt i sygdomstilfælde).

> [...]
> sygdommen?
> Jeg kan pt ikke tage noget billede, men så snart mit kamera kommer retur

Det er godt de spiser flittigt - de skal have foder flere gange dagligt, og
du skal kunne se deres mave bulne lidt ud når de har spist.

Hvordan ser dine discus ud set forfra - er deres pande tynd og skarp, eller
fyldig og bred?

Der kan være mange årsager til at de ikke er trygge, og straks gemme sig, og
viser stressymptomer (mørke striber) - sygdom, lys/reflekser, dårligt vand
m.m. (Discus er desuden stimefisk og trives bedst i flok, efter min erfaring
fra 6-7 stykker og op efter). Du beskriver dog også at en discus mangler en
del af flere finner (bugfinner og rygfinne) - som jeg gætter på er finneråd
(spiser denne discus også?). Jeg er ikke ekspert mht. sygdomme, men
umiddelbart mener jeg at det er dit vand som ikke er godt nok - det er en
typisk årsag til finneråd. Det er vigtigt at vandet er iorden hos dine
discus, og det kan være svært at opnå i et for lille akvarie og med et
indvendigt filter som sandsynligvis ikke har så stor filtervolumen. Prøv
lige at måle nitritindholdet - hvad viser det?

Umiddelbart villle jeg lave vandskift snarest (støvsug bundlaget med
slamsuger ved vandskiftet + evt. rense filtersvampene hvis der er meget
snask i - husk at rense svampene i en spand med vand fra akvariet!), og
hurtigst muligt få fat i et varmelegme (temp. op på 28 grader). Egentlig
burde du få fat i et større akvarie med en god spandepumpe til.

Håber dette kan hjælpe dine fisk på rette køl - men situationen er bestemt
lidt kritisk lige i øjeblikket mht. vandtemperatur, evt. vandkvaliteten,
fiskenes stresssymptomer og finneråd.

mvh Paw

Fra : Charlotte

Dato : 09-03-05 08:34

Hej Paw

Igen tak for hjælpen, jeg tager over til dyrehandleren lige så snart den
åbner. Jeg har ikke noget til at måle nitrit med, det kan jeg også købe
derovre. Melder tilbage i aften.

Charlotte

Fra : Charlotte

Dato : 13-03-05 09:30

"Charlotte" <cmp_dk@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Igen tak for hjælpen, jeg tager over til dyrehandleren lige så snart den
> åbner. Jeg har ikke noget til at måle nitrit med, det kan jeg også købe

Så blev der købt et varmelegeme, og temperaturen er nu 30 grader i akvariet.
Det er et Jâger og kan gå op til 34 grader.

> grader.

> få

> en

> og

Men jeg syntes ikke de spiser så meget mere, de virker ikke synderligt
imponeret over mad hverken fryse eller flager/piller. De får dog noget ned,
og de ser ikke "tynde" ud.

> eller

Panden er fyldig og bred.

> og
> erfaring
> en
> finneråd

Mht finneråd, så anbefalede akvariehandleren Aquamor1, så det er de blevet
behandlet med af to omgange.

Mht vandet, hvad skal pH så ligge på optimalt? Og kender du en god buffer
til at stabilisere med? Jeg kan desværre ikke købe et større akvarie pt, da
jeg bor i lejlighed men der går forhåbentlig ikke lang tid før det ændrer
sig, og så skal der helt sikkert et større akvarie til.

:) Charlotte

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 14-03-05 16:12

Hej Charlotte

Godt at høre fra dig igen :)
Hvordan går det med den discus som havde finneråd? Spiser alle discus lige
lidt?

> Så blev der købt et varmelegeme, og temperaturen er nu 30 grader i
akvariet.
> Det er et Jâger og kan gå op til 34 grader.

Godt, så er varmen på plads. Normalt er 28 grader nok, men kan være en god
idé med 30-31 grader for at få discus til at spise når de har mistet lysten.
Dog vil de fleste andre fisk og planterne ikke synes om temperatur på 30
grader eller mere...kan endda være de ikke kan tåle så høje temperature.

> Men jeg syntes ikke de spiser så meget mere, de virker ikke synderligt
> imponeret over mad hverken fryse eller flager/piller. De får dog noget
> [...]

Med fyldig og bred pande er fiskene i god foderstand, det er godt. Hvilket
frostfoder får dine fisk, og hvor ofte fodre du pr. dag? Nu de ikke rigtig
vil spise, er lidt obs på om de får flagellater (maveproblemer). Hold øje
med ders afføring - hvis den bliver hvid/hvidlig, er det sandsynligvis
flagellater, som det da vil være nødvendigt at behandle mod (varmekur om
muligt og medicin). Men mulige årsager til at de ikke spiser kan være mange,
derfor tjek vandkvaliteten, mål nitritindhold - hvad siger det?

> Mht finneråd, så anbefalede akvariehandleren Aquamor1, så det er de blevet
> behandlet med af to omgange.

Medicin kan slå de gode bakterier i filteret ihjel, som så forrådner og gør
vandet giftigt for fiskene. Derfor rens filteret/svampene i en spand med
vand fra akvariet, så der ikke er meget heri som kan forrådne (gøres normalt
før medicinering). Støvsug med slamsuger bundlaget, da der også kan opstå
forrådnelse her. Før medicinering skiftes også ca. 1/3 af vandet i akvariet,
og der tilsættes en luftpumpe, så man er sikker på at fiskene ikke kommer
til at lide af iltmangel under medicineringen. Var der noget med at du havde
aktivt kul i dit filter? Det går ikke at have i ved medicinering, da det
fjerner medicinering lige så hurtigt som du putter medicinen i vandet. I det
hele taget, vil jeg ikke anbefale at du bruger aktivt kul i dit filter (når
aktivt kul er fyldt op med diverse affaldsstoffer m.m., kan det afgive disse
ubehageligheder til vandet igen, og da give gevaldige problemer) - brug
hellere pladsen til en ekstra lille filtersvamp som du selv passer til, så
filtervolumen bliver lidt større.

> [...]
> jeg bor i lejlighed men der går forhåbentlig ikke lang tid før det ændrer
> sig, og så skal der helt sikkert et større akvarie til.

I naturen går de vilde discus ved pH 6-7 (nogle ved lavere pH), men de
trives fint ved pH 7-8 som vel er hvad dit vand er fra hanen. Jeg ville ikke
ændre drastisk på det hvis jeg var dig - man kan hurtigt få lavet større
ulykker end godt er når man ændre pH i akvariet (på discusklubben.dk er der
et medlem som fornyligt har mistet alle sine discus i sine bestræbelser på
at sænke pH). Hvis jeg var dig, ville jeg evt. sætte en nylonsok med enten
et par håndfulde spagnumgranulat eller spagnumtrævler ned i et hjørne af
akvariet (bag nogle planter eller trærod så det ikke ses udefra - ikke så
kønt jo , hvor det afgiver en smule syre og humusstoffer til vandet -
ikke meget, men lidt som fiskene kan lide (du skal nok ikke specielt
forvente større ændring i pH). Vandet kan blive farvet lidt brunt - men
fortyndes jo hurtigt ud ved vandskift. Mht. vandskift ville jeg nok lave en
rutine med 2 vandskift pr. uge på 25-30% pr. gang. Det kan være nødvendigt
med oftere vandskift her lige efter medicinering, eller hvis der er nitrit i
vandet.

Nb! Husk at læse lidt på de links ovenfor - der er god viden at hente om
discushold - det er slet ikke så svært med discushold når det kommer til
stykket, men man må jo nødvendigvis vide hvordan for at det skal blive en
succes - og flotte og dejlige fisk, det er de

Mange hilsner
Paw

Fra : Charlotte

Dato : 14-03-05 19:15

> Hej Charlotte

Hej igen

> Godt at høre fra dig igen :)
> Hvordan går det med den discus som havde finneråd? Spiser alle discus lige
> lidt?

Det er blevet bedre i dag, de har ellers været noget sløje og uinteresserede
i mad

> [...]
> mange,
> derfor tjek vandkvaliteten, mål nitritindhold - hvad siger det?

De har haft hvid afføring Gad vide om augamor1 også tager flagellater.
Det finder jeg ud af i morgen, jeg skal til dyrehandel for at købe en bedre
"slamsuger" Kan du evt anbefale en?
Før fik de discuspiller med vitamin et par gange om dagen hver anden dag, og
hver anden dag fik de frost. Jeg har købt et miks af frost "artemia, brine
shrimps", "Discus special", "Mysis, Neomysis vulgaris", og røde myggelarver.
De kan helt klart bedst li de mørkere slags, f.eks røde myggelarver. Jeg har
lige givet dem to forskellige slags frost nu, og de går efter maden, men
spiser dog ikke umiddelbart så meget.

Jeg har ikke et testsæt for nitrit, men det kan jeg også købe i morgen

> [...]
> hellere pladsen til en ekstra lille filtersvamp som du selv passer til, så

Jeg tog det aktive kul filter ud,inden jeg begyndte medicinering. Har
overvejet at putte spagnum i istedet for. Er det en speciel spagnum der skal
til, eller kan det købes hos enhver gartner?

> [...]
> stykket, men man må jo nødvendigvis vide hvordan for at det skal blive en
> succes - og flotte og dejlige fisk, det er de

Endnu engang mange mange tak for dine fyldige svar, de er afventet med
spænding!

> Mange hilsner
> Paw

Charlotte

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 14-03-05 20:15

Hej Charlotte

Forsøgte forleden at skrive en mail til dig - men vist uden held...lidt
nemmere end tråden her (min mailadresse virker).

> Det er blevet bedre i dag, de har ellers været noget sløje og
uinteresserede
> i mad

Godt der bedring - men vi skal have dem igang med at spise ordentligt.

> [...]
> spiser dog ikke umiddelbart så meget.
>
> Jeg har ikke et testsæt for nitrit, men det kan jeg også købe i morgen

Aquamor tager ikke flagellaterne. Har du et andet akvarie eller kar du kan
tage discusserne over i mens du behandler dem mod flagellater? Dette da det
er bedst at kombinere flagellatmedicin med varmekur (5 dage med 34-35
grader) - hvilket dine planter og andre fisk bestemt ikke kan tåle. Man kan
så istedet nøjes med medicinen - men jeg tør ikke garantere hvordan dine
planter og andre fisk vil reagere på medicinbehandlingen. Der er forskellige
medicinpræperater mod flagellater - jeg har brugt Hexa-Ex, men man fx. kan
også få noget som hedder Hexamita.

Dog er det jo altid bedst helt at undgå medicinbehandling hvis muligt. Se om
fiskene stadig har hvis afføring - hvis afføringen bliver mørk, har
discusserne selv fået styr på deres tarmsystem og flagellaterne - men
fortsætter de med hvis afføring, må du behandle (ikke vent for længe (uger),
så bliver de tynde, får evt. hulsyge, og bliver rigtig syge).

Husk også at sygdommen kommer ikke hvis alt er iorden - altså er der noget
der skal rettes op på, som meget vel kan være vandet som ikke skiftes ofte
nok (selvfølgelig også den for lave temperatur de har gået ved en periode
har vel været medvirkende). Men få endelig fat i et nitrittestsæt og maål
værdierne.

Slamsuger - jeg har skåret bunden af en ½ liter cola flaske, og med kraftig
tape sat en slange fast i flaskehalsen - det fungere godt. Jeg ved ikke
hvilken slamsuger af dem man kan købe der er bedst.

Discus special - er det oksehjerte? Det er fint nok med de røde myg,
specielt til at få dem igang med at spise - men ellers få dem til at spise
godt af oksehjerteblanding og frost artemia (artemia - brug kun dem der
hedder Golden gate, optø og skyl det inden du fodre med dem). Jeg fodre ikke
ret meget med røde myg, da der kan komme parasitter med, også selvom det er
frostvarer. Af røde myg bruger jeg kun dem fra Ruto, som regnes for mest
kvalitet. Mysis er også ok, men optø og skyl ligeledes før det fodres med.
Kig selv lidt på det foder du bruger, og vurder om det ser frisk ud (ikke
har været tøet op før), at det er af en rimelig kvalitet og lugter frisk i
den forstand det nu kan lugte frisk Dine discus bør få foder mindst 3
gange pr. dag.

> [...]
skal
> til, eller kan det købes hos enhver gartner?

Jeg ville som sagt putte spagnum i nylonsok istedet - nemt at skifte hver
14. dag, samt udnytte det ekstra plads fra det aktive kul til en ekstra
lille svamp (blå svamp fra din akvariebutik. Spagnum kan du godt købe hos
gartneren/byggemarkedet - bare meget meget vigtigt at det er Ugødet og uden
kalk. Vælg helst en type som ikke er for finkornet - altså lidt langtrevlet,
så du ikke har spagnumkorn i hele dit akvarie (Pindstrups den gule er fin -
bruger den selv). Put et par håndfulde i en nylonsok, slå knude på, skyl
under varm hanevand, og derefter koldt hanevand - bare så det er
gennemblødt, og evt. smulder er skyllet væk - og sæt så sokken med spagnum i
akvariet.

Nb! Ved vandskift sørg for at ilte vandet (som med en bruser eller
tilsvarende) så evt. klor iltes ud af vandet - klor er fiskene ikke
begejstret for.

Mange hilsner
Paw

Fra : Oso

Dato : 16-03-05 06:32

Paw Stevnbak Andersen skrev:

> Forsøgte forleden at skrive en mail til dig - men vist uden held...lidt
> nemmere end tråden her (min mailadresse virker).

du huskede vel at fjerne nospam fra adressen cmp_dk@nospamhotmail.com ?

Oso

Fra : Paw Stevnbak Anderse~

Dato : 17-03-05 00:26

Jo tak, det huskede jeg - ellers tak :)
mvh Paw

Fra : Paw

Dato : 22-03-05 18:14

Hej Charlotte

Hvordan går det med dine discus?

mvh. Paw

Fra : Charlotte

Dato : 27-03-05 19:30

Hej Paw

Jeg har haft lidt(mange) problemer med at "komme igennem" til nyhedsgruppen,
så derfor den lange svartid... Min dyrehandler havde ingen nitrattest, men
får dem snart hjem. Fiskene har det umiddelbart godt, de spiser gladeligt,
men jeg syntes, at deres afføring er af tvivlsom karakter.. sån' lidt
klumpet og nogen gange gråhvid.

Mht at optø deres mad inden servering, så virker det som om, de er mere
interesserede i at kunne "nippe" til en frostblok...

Jeg vender tilbage når testen er i hus.

Fra : Hobi

Dato : 28-03-05 13:44

> [...]
>
> Mht at optø deres mad inden servering, så virker det som om, de er mere
> interesserede i at kunne "nippe" til en frostblok...

Det er en meget dårlig ide, at give fiskene frosset mad. Det er meget hård
ved maven, og kunne nemt være grunden til flagelaterne. Det bedte er, at tø
blokkene op i en si, og så skylle det under den kolde hane. Så får du også
skyllet alt skidtet væk, i stedet for, at få det i tanken.
Du skal starte en behandling op hurtigst muligt, hvis du vil have en chance
for, at redde fiskene.

Mvh
Hobi

Fra : Paw

Dato : 30-03-05 01:23

Hej Charlotte

Ville være super hvis du kunne tage fotos af dine discus, gerne med synlig
afføringen - så vil det være nemmere at vurdere om der er brug for
behandling (sandsynligvis mod flagellater). Hvis de er syge skal de
behandles hurtigst muligt - men jo bestemt ikke hvis ikke de er syge...

Jeg er ikke selv ekspert mht. discussygdomme, og vil da opfordre dig til
også at spørge til råds på en af flg. to discussites, hvor der er nogle
discusfolk som er meget vidende om sygdomme hos discus:
www.discusklubben.dk
www.discusklubben-jylland.dk

Testen skulle være en nitrittest - ikke nitrattest Husk at skifte vand
ofte...25-30% - gerne 2 gange om ugen, måske oftere afhængig af hvad din
nitrittest viser (der må ikke være nitrit i vandet).

Jeg optøer altid frossent foder og skyller det inden jeg fodre (undtaget
oksehjerte). Der er meget vand i det frosne foder som vil være med til at
"forurene" dit vand i akvariet, og dermed gøre livsbetingelserne dårligere
får dine discus, som så nemt bliver syge. Jeg vil ikke anbefale dig at
fortsætte med at bruge dit frosne foder direkte i akvariet.

Mange hilsner
Paw

Fra : Charlotte

Dato : 30-03-05 09:18

Hej igen

Ja selvfølgelig nitrit... Den skulle komme hjem igen mandag, så der får
jeg fat i en.
Jeg har optøet og vasket foderet, og det virker faktisk rigtig godt, for det
bliver bedre spredt og fiskene spiser ivrigt. Deres afføring er nu mørk
igen, og de ser veltilpasse ud. Jeg skifter vand to gange om ugen nu,
ca.25-30 liter af gangen, og filtret vaskes i akvarievandet(der ryger ud).
Jeg har endnu ikke fået noget spagnum i, skal lige have købt noget - men det
er helt klart planen.

Igen må jeg sige tak for hjælpen, det har været dejligt at få kvalificeret
hjælp.

Charlotte

ps: Mht foto må det vente lidt endnu, men pt ser de rigtig fine ud.

Fra : Paw

Dato : 31-03-05 12:53

Hej Charlotte

Det er super at du har fået styr på det med vandskiftene - det er alfa og
omega med discus - så det er bare om at overholde vandskiftene Mål
alligevel nitrit når du får fat i et testsæt, så du kan holde øje med
vandets kvalitet. Husk også hvis du får fodret lidt vel grundigt, og der
ligger foder på bunden som ikke bliver spist - så skal det foder suges op så
det ikke forurener vandet i akvariet.

Spagnum er ikke nødvendigt - men fint nok til dine discus, som vil sætte
pris på det.

Hold godt øje med afføringen fra alle discus, samt at alle spiser
ordentligt, at finnerne generelt er fint rejst og fiskene har "normale"
farver (ikke er mørke/sorte).

Og så er det bare at nyde de flotte majestætiske discus :)