Mærkelig fejl på P3 1.3 Ghz maskine
Fra : Michael Guldbrand

Dato : 25-05-01 18:57

Hej

En af mine venner har en "grøn i hovedet af misundelse" maskine med SCSI
diske og SCSI cdrom drev og en 1.3 ghz P3, men..... Når han skal kopiere
store filer fra cd rom el. brænder får han crc fejl, hvad kan det skyldes?

Michael

Fra : Trevor Goodchild

Dato : 25-05-01 20:14

Hej Michael..
Jeg vil prøvat at komme med en teori...

Hvad er det?
CRC står for "Cyclic Redundancy Check", som er en fejl/fejl koorigerings
algoritme. Denne algoritme er vidt udbredt i alle former for ditital data
trasmission. F.eks har IDE kanalen CRC. Hvis CRC fejler, plejer CPU'en at
spørge om re-transmission til IDE kanalen. Det vil den som regel gøre indtil
5 gange før den giver op...

Hvad kan fejlen skyldes??
Grunden til at man benytter CRC er af den simple grund, at de ledninger som
mange kilder.. f.eks strømforsygningen. Hvis der opstår mange CRC fjel, kan
man i følge grundlæren, forminske frame størelsen (På FAT32 er den 4kb). Jeg
er dog ikke sikker på at CD-rom køre med faste frame størelser (som kaldes
block på en HD).
Hvis vi nu siger at en stor fil er en frame... så vil muligheden for at der
opstår fejl være meget stor ... ( For støj er som regel svær at komme af
med).

Hvad kan der gøres?
Jeg ville prøve at lave ledningen mellem harddisk og CD-rom korterer, for at
ungå støj. Ellers ville jeg kikke på stømforsygningen, da den jo er en mulig
støj kilde.. Man kunne jo blive nødsaget til at skifte til en kvali
strømforsygning... Endelig ville jeg undersøge om SCSI kablet er termineret
korrekt, og helst så tæt på enhederne som muligt.

Korte kabler er godt, især når det gælder støj.

MVH. Trevor.

Fra : Brian Olsen

Dato : 25-05-01 20:48

"Michael Guldbrand" <thepulse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> store filer fra cd rom el. brænder får han crc fejl, hvad kan det skyldes?

Hvis han bruger via-chipset og har et SB-Live lydkort !!!
Så kan der være problemer med at kopiere store filer....

Han skal hente den seneste via 4 in 1 drivere v. 4.31

http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1

Der er en patch inkluderet i driverne der løser dette problem

MVH
Brian Olsen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 26-05-01 01:56

Det kan også skyldes hans ram er defekte ...