Et par ?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 07-03-05 19:51

Hvordan forklarer man nemmest et 1-årig at det ikke må bide? Det er som om
hun ikke gør det i en ond mening men nærmere når "legen" bliver lige lovlig
"opstemt" eller hvad man nu skal kalde det.

Hvordan får man hende til at forstå at det må man ikke og at det gør ondt?
Skælde ud eller...?

Min mor påstår hårdnakket (hun er ex-tandklinik-assistent) at børn skal have
børstet tænder hver eneste gang de har fået mælk - for ellers vil hendes
tænder kun gå til gummerne om ½-1 år. Hun siger det er fordi der er
mælkesukker i mælk eller sårn noget.

Men man ka da ikke børste tænder på ungen 6 gange om dagen - og måske et par
gange om natten også. Eller... det kan man vel godt men kan det nu os passe
at man skal vække ungen for at børste tænder efter endt fx amning?

Fra : ellisa

Dato : 07-03-05 21:09

> [...]
> passe
> at man skal vække ungen for at børste tænder efter endt fx amning?

Tjaaa, beskeden jeg har fået af både sundhedsplejerske og tandlæge er, at
hvis barnet ammes/spiser om natten efter at tænderne er kommet frem, så skal
de børstes inden barnet sover. Ellers kan bakterierne rigtig hygge sig hele
natten.

Om dagen betyder det ikke det store, da spyttet har en rensende effekt (vi
andre børster jo heller ikke tænder hele dagen igennem), men om natten er
spytproduktionen på et minimum - derfor skal der altså børstes bisser - især
ved nattespisning.

/ellisa

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 21:21

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "opstemt" eller hvad man nu skal kalde det.
>
> Hvordan får man hende til at forstå at det må man ikke og at det gør ondt?

Nu er det nogle år siden, at vores børn var i bidealderen og det skete kun
et par gange.
Jeg hylede AV ( det kom altså helt spontant, efter et ordenligt tandsæt i
skulderen og så lod jeg som om, at jeg græd. Det virkede på vores
børn...

> [...]
> børstet tænder hver eneste gang de har fået mælk - for ellers vil hendes
> tænder kun gå til gummerne om ½-1 år. Hun siger det er fordi der er

Det lyder lidt som noget sludder...
Selvfølgelig skal man passe sine børns tænder, men at børste deres tænder 6
gange om dagen ( + om natten ) er da, at overdrive det.
Alle vores 3 børn har fine tænder, uden huller og vi har ikke børstet tænder
på dem 6 gange om dagen, heller ikke da de var i mælkealderen. Vores den
yngste blev også ammet (også om natten) i knap to år.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 22:21

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> gange om natten også. Eller... det kan man vel godt men kan det nu os passe
> at man skal vække ungen for at børste tænder efter endt fx amning?

Vi andre "lidt" større skal heller ikke børste tænder efter at have
spist, det er noget man klarer inden maden (ja, også inden morgenmaden),
da emaljen på tænderne er blød efter at have spist - og derfor skulle
det ikke være så godt at børste tænder efter indtagelse af føde :)
Ellers skal man vente et par timer...

/Per

Fra : Nette

Dato : 08-03-05 13:03

"Per Horn Petersen" skrev

> [...]
> da emaljen på tænderne er blød efter at have spist - og derfor skulle
> det ikke være så godt at børste tænder efter indtagelse af føde :)

Hmm, jeg har ladet mig fortælle, at grunden til at man skal børste tænder
før et måltid, er fordi skidtet sidder dårlgiere fast på rene tænder end på
beskidte.

Nette

Fra : Nette

Dato : 08-03-05 13:18

"Martin / Fårevejle" skrev

> Hvordan får man hende til at forstå at det må man ikke og at det gør ondt?
> Skælde ud eller...?

Her i huset siger vi nej og "fy fy skamme skamme". Og så bliver vi ved med
det, indtil han lærer det. - Det kræver dog tålmodighed. Men sådan er det jo
at have børn.

> [...]
> børstet tænder hver eneste gang de har fået mælk - for ellers vil hendes
> tænder kun gå til gummerne om ½-1 år. Hun siger det er fordi der er

Er det rigtig mange år siden din mor var klinikassistent? Dengang jeg gik i
børnehave, var sangen "Du skal børste dine tænder, hver gang du vasker
hænder" inn. Og alle forældre børstede tænder på deres unger i tide og
utide, fordi det skulle man jo! Selv i institutionerne rundt omkring, havde
børnene tandbørster.- I min børnehave gik dog et barn, hvis forældre var
tandlægere. De holdt en aften på et forældremøde et foredrag omkring børn og
tandbørstning. ( Det var længe før alle børn kom til tandlægen allerede før
de fik tænder). De to tandlæger fortalte de andre forældre, at det man havde
fundet ud af at det var usundt at børste tænder så ofte. Man sled ganske
enkelt emaljen af. - Morgen og aften skulle være rigeligt. Jeg husker det,
for min mor gik rigtig meget op i det, de havde fortalt. - Det blev til en
hel trend i vores familie, og min mor fortalte det vidt og bredt.
Men jeg tænkte,- hvis din mor nu var fra den gang og siden har været fra
faget, så kunne hun jo sagtens sidde tilbage med den forældet viden og så
ved du ligesom, hvad du er oppe i mod og hvorfor.

> [...]
passe
> at man skal vække ungen for at børste tænder efter endt fx amning?

Nej, det kan man ikke. Og det må man som sagt heller ikke. Nu er i vel ovre
det med natflaske/amningen når jeres datter er et år, men alligevel.
Da min søn var et par måneder gammel, blev vi indbudt til børnetandplejen på
den lokale skole. Jeg synes, det var omsonst at tage derover, for jeg vidste
jo alt og kom der jævnligt i forvejen. Men skæbnen ville at en uges tid før
vi skulle derover, fik min søn tænder. Og så blev det pludselig interessant.
Det jeg fik at vide var:

Blød børste een gang dagligt, helst lige inden sovetid. - Ingen tandpasta.
LIDT tandpasta fra et års alderen, og så en blød børste både morgen og
aften.
Og ellers ikke mere!!!!
Når barnet sover, holder sutten munden lukket.. Småbørn trækker derfor
vejret igennem næsen og spyttet samles lige inde bag fortænderne. Derfor er
det vigtig at børste dem godt derinde. - Og hellere inden de skal udsættes
end efter, derfor om aftenen. - Hvis tænderne er rene, når de udsættes,
hænger skidtet ikke så godt ved. Er de der imod beskidte, tager de ret godt
imod bakterier.

Forøvrigt har jeg lige læst i dag, at børn i Århus er de børn med de pæneste
tænder. Netop fordi de starter tidligere end normalt med tandlægebesøgene.

Sikke et langt indlæg!

Nette

Fra : Fif

Dato : 14-03-05 07:34

> [...]
> lovlig
> "opstemt" eller hvad man nu skal kalde det.

Mange gange bider små børn, fordi de ikke har andet sprog (ikke kan tale og
forklare sig). og det plejer at fortage sig når de bliver ældre og får
sprog.

Min erfaring er at stoppe legen før det går galt (hun bliver opstemt), og få
hende interesseret i noget andet.
Hvis hun når at bide, siges 'nej', stop al leg og vend ryggen til.

Det vigtigste er at du viser hende, 'hver gang' at du ikke vil have det.

En dårlig vane ændres ikke lige med det samme... sååå det er bare med at klø
på. Men sådan er det jo med alt ;0)

hilsen
fif