Tørsellebatteri
Fra : PC

Dato : 07-03-05 19:44

Hej
Er der nogen der ved hvor man kan købe tørselleakkumulator til fornuftige
penge eller
måske et brugt.

Det skal være på ca. min 35 Ah.
det skal bruges til en bovprol

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-03-05 21:03

Kan det ikke være et "gel" batteri ??

Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 07-03-05 21:34

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev i en meddelelse
> Det skal være på ca. min 35 Ah.
> det skal bruges til en bovprol
Hej
Hmm - 35 Ah - det var ikke meget - hvilken bow thruster tænkes
anvendt - 200 Ah rækker normalt ikke langt, mener 2HK i 4 minutter
variet bruger 200 Ah
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Jacob

Dato : 07-03-05 23:04

ikke helt. 35Ah ved 12V svarer til ca 20 minutter med 2hk. men kun hvis det
er tørceller. den strøm kan blyceller nemlig ikke levere i så lang tid.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 15:08

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Hmm - 35 Ah - det var ikke meget - hvilken bow thruster tænkes
> anvendt - 200 Ah rækker normalt ikke langt, mener 2HK i 4 minutter
> variet bruger 200 Ah

Så skal du da udskifte den bovpropel, fordi magen til strømsluger skal man
vist lede længe efter.....
(men det kan naturligvis også være dig, der har misforstået noget)

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 15:13

KLIP

> Så skal du da udskifte den bovpropel, fordi magen til strømsluger skal man
> vist lede længe efter.....
> (men det kan naturligvis også være dig, der har misforstået noget)

Hvorfor trækkes der i grunden så enorme kvadrater (ledningsdimensioner) til
netop disse kontraptioner..?

De samme gælder i øvrigt også for selv ganske små elektriske ankerspil.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 15:32

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Hvorfor trækkes der i grunden så enorme kvadrater (ledningsdimensioner)
til
> netop disse kontraptioner..?
> De samme gælder i øvrigt også for selv ganske små elektriske ankerspil.

Det gør man naturligvis fordi disse apparater trækker meget strøm.
Ledningstværsnittet skal naturligvis passe til forbruget. Dernæst er det
også af hensyn til spændingsfald.

Du kan finde et nomogram her:
http://www.watski.dk/www/renderPage2.asp?pageID=934&catId2=18

Og husk, at du skal gange din kabellængde med to, fordi strømmen jo både
skal frem og tilbage.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 15:36

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Du kan finde et nomogram her:
> http://www.watski.dk/www/renderPage2.asp?pageID=934&catId2=18

Øv, det var ikke lige det link, jeg havde i tankerne. Jeg har et andet gemt,
hvor der er et nomogram med meget større effekter, men jeg kan desværre ikke
lige finde det nu....

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 15:42

KLIP

> Og husk, at du skal gange din kabellængde med to, fordi strømmen jo både
> skal frem og tilbage.

Det må alt i alt skyldes en stor effekt:

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=27040&groupID=7&subGroupID=200100

http://www.floridabowthrusters.com/2512bowthrusters.htm

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 15:57

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Det må alt i alt skyldes en stor effekt:

Øhee, ja, det har du da fuldstændig ret i. Er der nogen, som bestrider det?

"Det gør man naturligvis fordi disse apparater trækker meget strøm." Er det
ikke det samme som en stor effekt?

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 15:57

KLIP

> [...]
> det?
>
> "Det gør man naturligvis fordi disse apparater trækker meget strøm." Er

O.k.

Så må jeg have misforstået dit svar angående en defekt bow thruster længere
oppe i tråden.

Beklager.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 16:08

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Så må jeg have misforstået dit svar angående en defekt bow thruster
længere
> oppe i tråden.
> Beklager.

Det er da helt iorden
Prøv at nærlæse det han skriver og regn evt. lidt på det, det hænger nemlig
ikke sammen
Derfor min kommentar...

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 08-03-05 18:36

> Så skal du da udskifte den bovpropel, fordi magen til strømsluger skal man
> vist lede længe efter.....
> (men det kan naturligvis også være dig, der har misforstået noget)
Hej
som det ofte sker, svarer du inden du har sat dig rigtig ind i sagerne, men
jeg kan læse i dine senere indlæg du er blevet lidt klogere på hvor mange
amp en stævn skubber sluger
(Det er også normalt med en forsikring på min 250 amp - nok fordi den
virkelig æder strøm)
Min pointe var at 35 amp forslår som skrædder i H....... og ikke om det er 3
eller 14 minutter.
De Aller varmeste hilsner i denne for landet så svære og kolde tid

Hans

_ _ _
www.honet.dk
www.kongeaamc.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 19:47

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> som det ofte sker, svarer du inden du har sat dig rigtig ind i sagerne,
men
> jeg kan læse i dine senere indlæg du er blevet lidt klogere på hvor mange
> amp en stævn skubber sluger

Jeg ved alt om, hvor meget en bovpropel bruger, det jeg kommentere er det
vrøvl, du skriver. Det er enten dårligt formuleret eller en fejlopfattelse,
fordi det du skriver giver simpelthen ingen mening. Prøv at læse det een
gang til...

> (Det er også normalt med en forsikring på min 250 amp - nok fordi den
> virkelig æder strøm)

Man oversikrer ikke blot for at være på den sikre side. Men man skal
naturligvis sætte en sikring, spm kan tage startstrømmen, så det er klart,
at det ikke skal være en flink.

> Min pointe var at 35 amp forslår som skrædder i H....... og ikke om det er
3
> eller 14 minutter.

Det er alt for lille et batteri, det er vi enige om.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 13:13

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Hej
> Er der nogen der ved hvor man kan købe tørselleakkumulator til fornuftige
> [...]

Har du evt kigget på www.batterier.dk

Men husk at kigge grundigt i specifikationerne, hvis du finder noget nogen
steder. Det er ikke sikkert, at det er alle tørcellebatterier, som kan klare
den strøm, en bovpropel trækker. Mange tørcellebatterier er lavet til backup
formål samt ting, der ikke trækker så store strømme.

Claus

Fra : PC

Dato : 08-03-05 16:34

> [...]
> backup
> formål samt ting, der ikke trækker så store strømme.

Hvad med gel batteri er det også helt tæt så det ikke giver dampe.og
levere det lige så mange Amp i startstrøm

Det er en sidepower 35 2hk
Jeg troede at tørsellebatterier kunne give mange Amp i korte perioder
jeg har hørt at de kan give over 800 Amp i startstrøm for et ca. 40AH
batteri

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 17:19

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Hvad med gel batteri er det også helt tæt så det ikke giver dampe.og
> levere det lige så mange Amp i startstrøm

Det tør jeg ikke udtale mig om. Jeg ved desværre ikke noget om
gelbatterier, da jeg har aldrig har haft gelbatterier selv.

> Det er en sidepower 35 2hk
> Jeg troede at tørsellebatterier kunne give mange Amp i korte perioder
> jeg har hørt at de kan give over 800 Amp i startstrøm for et ca. 40AH
> batteri

Det er sikkert også rigtigt, men batterier er jo meget forskellige, fordi de
er fremstillet til mange specielle formål, så min pointe er bare, at du skal
sikre dig, at det batteri, du får, kan klare at trække store strømme. Det
tvivler jeg på, at et batteri, som f.eks.er fremstillet til en konstant
strøm gennem længere tid kan klare. Batterier har jo forskellige egenskaber,
alt efter anvendelsesformålet...

Hvis man sjusser sig frem, så vil jeg umiddelbart skyde på, at din propel
vil trække omkring 145 ampere - alt afhængigt af omsætningstabet.

Har du ikke mulighed for at bygge en lufttæt kasse med en udluftningsslange?

Sluttelig så tror jeg, at 34 Ah er for lidt. Jeg ville nok vælge et batteri
med *mindst* den dobbelte kapacitet af hensyn til både ladning og
holdbarhed. Den måde, du har regnet det ud på, er jeg ikke enig i, fordi du
går ud fra, at din spænding er konstant hele tiden, og det tvivler jeg på er
tilfældet med et batteri med så ringe kapacitet og så stor belastning.

Du kan ikke forvente, at du har 100% af batteriets kapacitet til rådighed,
jeg er bange for, at spændingen vil falde langt hurtigere end du regner med.
Med mindre du finder et batteri fremstillet specielt til formålet, så vil
jeg tro, at et batteri med en kapacitet på kun 35 Ah ikke viser sig holdbart
i længden, når du skal trække omkring 145 amp.

Jeg tror ikke, at du i praktisk brug kan hive mere end 50-70% ud af
batteriet i forhold til den opgivne kapacitet, når du skal trække så stor en
strøm, selv om det er tørcelle batterier. Jeg synes, at der er et
misforhold mellem det at trække 145 amp på et batteri med en kapacitet på
35Ah...

Der er batterier på den side, jeg henviser til, som måske kan bruges, men
det fremgår desværre ikke, hvordan de har det med store strømme.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 17:35

> [...]

holdbart
> i længden, når du skal trække omkring 145 amp.

Der er også et helt andet aspekt, du skal tænke på, nemlig økonomien. Mange
tørcelle batterier har jo et begrænset antal opladninger. Jeg tør ikke sige
det præcist, men mange af dem ligger jo et sted mellem 1000-1500 opladninger
afhængigt af konstruktionen og kvaliteten. Og hvis du vil bruge et batteri
med så ringe kapacitet, så kommer du også til at lade mange gange..

Sluttelig er det også det med ladningen. Tørcellebatterier er forholdsvis
længe om at blive ladet op. Kommer man meget over 10% af kapaciteten i
ladestrøm, så går det meget ud over holdbarheden og antal opladninger.
Lynladninger tærer på et tørcellebatteri...

Claus

Fra : PC

Dato : 08-03-05 19:30

> [...]
> ladestrøm, så går det meget ud over holdbarheden og antal opladninger.
> Lynladninger tærer på et tørcellebatteri...

Jeg tro jeg køber et 80 Ah med startstrøm på 800Amp
Den kan jeg få til omkring 700-800kr af en god kvalitet
altså en syre auku.
jeg vil så sætte den bagerst i båden hvor der er udluftning, men der skal så
bruges kabler som er ca.7m
lange hvor tygge skal de være.
Den er oversikret med 250Amp.

Jeg vil sætte sikringen så tæt på batteriet som mugligt
af hensyn til sikkerhed, er der andre fare muligheder
jeg skal tage højde for, Og hvad med galvanisk strøm
kan der blive problemmer med det.

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 19:38

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> jeg vil så sætte den bagerst i båden hvor der er udluftning, men der skal
> så bruges kabler som er ca.7m
> lange hvor tygge skal de være.
> Den er oversikret med 250Amp.

35 eller 40 kvadrat burde kunne gøre det.

Jeg har 35 kvadrat på mit el-anker med lidt længere afstand.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 20:25

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> 35 eller 40 kvadrat burde kunne gøre det.
> Jeg har 35 kvadrat på mit el-anker med lidt længere afstand.

Det tror jeg ikke er nok, når man tænker på, at der skal ca. 1700 watt
gennem 14 meter kabel. Jeg vil gætte på mindst 70 kvadrat, hvis man vil
undgå spændingsfald..

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 20:41

KLIP

> Det tror jeg ikke er nok, når man tænker på, at der skal ca. 1700 watt
> gennem 14 meter kabel. Jeg vil gætte på mindst 70 kvadrat, hvis man vil
> undgå spændingsfald..

Spørgsmålet er så om det kan betale sig.

2 x 70 kvadrat er et par tykke uhåndterlige sager.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 21:08

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Spørgsmålet er så om det kan betale sig.

Jamen, propellen skal da have kabler, som er korrekt dimensioneret. Der er
da intet alternativ...

> 2 x 70 kvadrat er et par tykke uhåndterlige sager.

Nej, det synes jeg ikke. 80 kvadrat blød kabel er ikke så slemt. Man kan jo
også lægge to gange 35, hvis ellers 70 kvadrat er nok...

Iøvrigt er det altid en god ide at kigge efter disse kabler hos firmaer, som
handler med svejseudstyr, de er *meget* billigere end
bådudstyrsforretningerne er med kabel i de tykkelser.

Jeg har efterlyst en formel i el-gruppen, så måske er der nogen som svarer.

Claus

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 21:31

KLIP

> Man kan jo
> også lægge to gange 35, hvis ellers 70 kvadrat er nok...

En fin løsning til at fordoble kvadratet på.

Husk også at købe nogle vedimensionerede kabelsko som kablerne kan
fastspændes i.

> Iøvrigt er det altid en god ide at kigge efter disse kabler hos firmaer,
> som
> handler med svejseudstyr, de er *meget* billigere end
> bådudstyrsforretningerne er med kabel i de tykkelser.

Alternativt hos en autoelektrikker, men ellers enig.

> Jeg har efterlyst en formel i el-gruppen, så måske er der nogen som
> svarer.

Vi venter med spænding på svaret.

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 21:41

KLIP

> Vi venter med spænding på svaret.

Mens vi venter, kan vi da studere denne lille fine lommebog fra Otra.

Måske den kan bruges i andre sammenhænde også:

http://www.otradanmark.dk/Images/kabellommebog.pdf

--
Bjørn J.

Fra : Klaus

Dato : 08-03-05 22:35

> [...]
> bådudstyrsforretningerne er med kabel i de tykkelser.
>
> Jeg har efterlyst en formel i el-gruppen, så måske er der nogen som

Kablets modstand er 0,0175 * kabellængden i meter / tværsnitsarealet
(mm2). 0,0185 * 28 / 70 = 0,0074 Ohm
Spændingsfaldet = Strømmen i A(mpere) * modstanden i kablet. 145 *
0,0074 = 1,073 Volt
Effekttab i kablet = Strøm * strøm * modstand = 145 * 145 * 0,0074 =
156W

Klaus H

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-03-05 08:26

"Klaus"
> [...]
> = 1,073 Volt
> Effekttab i kablet = Strøm * strøm * modstand = 145 * 145 * 0,0074 = 156W

Din formel er korrekt men saavidt jeg forstaar er afstanden batteri-motor 7
meter.

Det giver følgende rettelse:

Kablets modstand er 0,0175 * kabellængden i meter / tværsnitsarealet
(mm2). 0,0175 * 2*7 / 70 = 0,0035 Ohm

Spændingsfaldet = Strømmen i A(mpere) * modstanden i kablet.
145 * 0,0035 = 0,51 Volt

Effekttab i kablet = Strøm * spænding = 145 * 0,51 = 74 Watt

Jeg vil mene, det er en fornuftig dimensionering.

Sørg for at kablet er snoet og ikke løber tæt paa kompas og autopilot, idet
der vil være et kraftigt magnetfelt.

Aage

Fra : Jacob

Dato : 09-03-05 12:03

tørcelle batterier er beregnet til at levere stor strøm i lang tid.
blyceller hvadenten det er gele eller almindelig syre kan levere en stor
start strøm men "taber" hurtigt pusten.
tørbatterier kan levere 95% af suine amperer timer ud før spændingen
begynder at dale.
Blybatteriers spænding begynder at dale meget hurtigt. man får typisk under
50% af amperertimerne ud hvis man belasted dem hårdt.

en bovpropel på 2 HK afleverer 1500W sådan ca. for at den kan det skal den
optage ca 2000W hvis den har en effektivitet på 75% hvilket er meget
normalt.
jeg ville bruge 35mm2 kabel. og så lægge det dobbelt. man skal huske at gøre
noget ud af kabelskone da de er det svage punkt. og så huske at give dem
klamt stads for at forhindre at de korroderer og dermed brænder over. som
klamt stads kam man benytte sort tectyl. gerne i store mængder da fugt/vand
kun skal bruge et lille hul for at komme ind.

Mvh Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 16:23

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev

> [...]
> 0,0074 = 1,073 Volt
> Effekttab i kablet = Strøm * strøm * modstand = 145 * 145 * 0,0074 =

Øv, matematik er netop årsagen til, at jeg aldrig blev ingeniør

Det er også nogenlunde det samme, de skriver i elgruppen. Men et
spændingsfald på >1 volt er ganske uaccetabelt. Det er alt, alt for meget.
Jeg vil mene, at der max. må være et spændingsfald på 200mV svarende til et
par tiendedele. Det er det, alle bøger anbefaler, og det er også derfor, at
man er oppe i de kraftige dimensioner, jeg omtaler.

Gider du at prøve at regne ud, hvad tværsnittet bliver, hvis spændingsfaldet
ikke må overstige 200 mV?

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 16:42

KLIP

> Øv, matematik er netop årsagen til, at jeg aldrig blev ingeniør

Matematik handler udelukkende om begrebernes forhold til hinanden,

uden hensyn til deres forhold til virkeligheden (Albert Einstein)

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 17:25

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Matematik handler udelukkende om begrebernes forhold til hinanden,

Men det er stadig røvsygt

Og jeg har det sådan, at ting, der ikke interesserer mig bliver jeg aldrig
go' til ....

Jeg har endda en edb-udannelse med matematik over C niveau, men jeg har
heldigvis fortrængt det meste..

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 17:27

KLIP

> Jeg har endda en edb-udannelse med matematik over C niveau, men jeg har
> heldigvis fortrængt det meste..

Så går det hele også meget bedre .... i forhold til virkeligheden..))

--
Bjørn J.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-03-05 21:08

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>

> Det tror jeg ikke er nok, når man tænker på, at der skal ca. 1700 watt
> gennem 14 meter kabel. Jeg vil gætte på mindst 70 kvadrat, hvis man vil

Tja, herhjemme trækker jeg da rask væk 2kW i 1 kvadrat.
Det er ikke effekten der bestemmer kablet men strømmen og hvor stort et
spændingsfald der er acceptabelt. Selvfølgelig kommer der et punkt hvor
man afsætter for meget effekt i kablet, så det smelter, men det er
oftest spændingsfaldet der bliver uacceptabelt først.

Når vi snakker ~150A er det ekstremt vigtigt at sørge for ordentlige
samlinger. En halvdårlig samling kan sagtens betyde et betydeligt
spændingsfald og stor effektafsættelse i et meget lille område. En
samling med en modstand på eksempelvis 0,01 ohm vil give et
spændingsfald på 1,5 V og en afsat effekt i et meget lille punkt på over
200W. Der vil meget hurtigt komme til at lugte meget brændt.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 12:43

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> Tja, herhjemme trækker jeg da rask væk 2kW i 1 kvadrat.

Hvis det er ved tolv volt, så er du en mirakelmager!
Den ledning vil jeg gerne tage patent på!

Claus

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 15:13

du kan lede 150A i en 0.1 mm2 superleder. og det er der vist taget patent
på. det er strømmen og ikke effekten der bestemmer en lednings tykkelse.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 15:24

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> på. det er strømmen og ikke effekten der bestemmer en lednings tykkelse.

Ja, det er jeg sandelig godt klar over

Men når man kender spændingen og effekten, så har man også strømmen og du
kan ikke udregne strømmen, uden at kende effekten...

Claus

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 18:20

Jo det kan du godt. du skal blot kende spændingsfaldet over en kendt
modstand. f.eks. kablet.
Men det er langt ude.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 20:22

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Jeg tro jeg køber et 80 Ah med startstrøm på 800Amp
> Den kan jeg få til omkring 700-800kr af en god kvalitet
> altså en syre auku.

Det tror jeg også, at du er langt det nemmeste og billigste.

> jeg vil så sætte den bagerst i båden hvor der er udluftning, men der skal

> bruges kabler som er ca.7m
> lange hvor tygge skal de være.

Det tør jeg ikke sige. Jeg har ikke formlen for beregning af
ledningstværsnit og jeg kan ikke finde noget på nettet lige nu, i hvert fald
ikke når jeg søger på dansk, og jeg kan ikke lige komme på, hvad
ledningstværsnit hedder på engelsk.

Du skal nok regne med at din bovpropel bruger ca 1650 watt eller måske lidt
mere. Det afhænger jo som tidligere nævnt af omsætningstabet. En HK svarerer
til 736 watt. Det er nok ikke helt skævt, når jeg siger omkring 145 ampere.
Dernæst er din kabellængde 14 meter, så det er det, man skal regne det ud
efter, når du skal finde tværsnit og evt. spændingsfald.

Uden at vide det helt nøjagtigt, så er jeg bange for, at du skal op i 80-90
kvadrat på den afstand.

> [...]
> af hensyn til sikkerhed, er der andre fare muligheder
> jeg skal tage højde for, Og hvad med galvanisk strøm

Ja, sikringen skal altid sidde så tæt på batteriet, som muligt, så du ikke
har usikrede kabler til at ligge og flyde i båden. Brug den type sikring,
som anbefales af producenten. Sikringen skal være flammebeskyttet, så ikke
noget med de billige fra Biltema...

Med hensyn til tæring, så tør jeg ikke sige det præcist. Er der ikke en
monteringsvejledning, hvor det fremgår, om der skal monteres tæresink i
forbindelse med propellen?

Claus

Fra : PC

Dato : 09-03-05 16:20

> Uden at vide det helt nøjagtigt, så er jeg bange for, at du skal op i
> 80-90
> kvadrat på den afstand.

Hvor tykt er 90 kvadrat Jeg har noget svejse kabel
der ca.14mm i kobberet er det nok.

> Med hensyn til tæring, så tør jeg ikke sige det præcist. Er der ikke en
> monteringsvejledning, hvor det fremgår, om der skal monteres tæresink i
> forbindelse med propellen?

Der er zink på bovdrevet

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 16:29

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Hvor tykt er 90 kvadrat Jeg har noget svejse kabel
> der ca.14mm i kobberet er det nok.

Uha, det tør jeg ikke sige præcist.

Men prøv at afvente de beregninger, der framkommer her i gruppen. Det
afgørende er spændingsfaldet. Har du ikke en anbefaling fra leverandøren med
hensyn til kabeltykkelse?

Normalt plejer de at skrive den slags. En anden ting, har du ikke mulighed
for at placere batteriet tættere på propellen. 7 meter er altså et meget
langt kabeltræk, når vi taler så store effekter...

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 16:49

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor tykt er 90 kvadrat Jeg har noget svejse kabel
> der ca.14mm i kobberet er det nok.

Her en er oversigt/eksempel:

http://www.damet.com.au/products_bow_thrusters.htm

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 20:01

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev i

> jeg vil så sætte den bagerst i båden hvor der er udluftning, men der skal

> bruges kabler som er ca.7m
> lange hvor tygge skal de være.
> Den er oversikret med 250Amp.

Nu fik jeg formlen i en anden gruppe:

Og hvad der er endnu bedre, jeg har også forstået at bruge den

Det spændingsfald, man normalt ville operere med i 12v installationer, er
tilsyneladende helt urealistisk at overholde, når der er tale om så store
effekter og navnlig kabeltræk.

Hvis man skal følge det spændingsfald, man norrmalt gør, så skulle du
anvende et kabel med en kvadrat på 180 og det er jo mere eller mindre dybt
go'nat

Problemet er i dit tilfælde, at dit kabeltræk er meget langt, og i mine øjne
for langt. Jeg vil klart anbefale dig at finde et bedre sted til batteriet,
og så trække en udluftningsslange til batterikassen. Man kan købe
færdiglavede batterikasser. Alternativt kan du købe et batteri, som ikke
udleder knaldgasser. Xide har dem bl.a..

Et kabel på 35 kvadrat giver et spændingsfald på ca 1 volt. Det er klart for
meget.
Et kabel på 50 kvadrat giver et spændingdfald på 700 mV , hvilket jeg også
synes er i overkanten.
70 kvadrat giver et spændingsfald på ca. en halv volt og det ville jeg mene
må være til at leve med.

Alle tal er baseret på, at din propel trækker 145A, hvis det er mere, så er
tallene naturligvis anderledes.

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 20:12

KLIP

> [...]
> meget.
> Et kabel på 50 kvadrat giver et spændingdfald på 700 mV , hvilket jeg også

Kan man virkelig ikke leve med et spændingsfald på under 10%, men skal ned
på minimum 5%..?

Det strider lidt imod fabrikanternes oplysninger (og samtidig synes jeg,
denne thruster er lidt krævende ifht. dem, jeg henviste til tidligere).

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 20:42

KLIP

Psssttt ... Claus ... Sidepower thrusteren er opgivet til at yde sit
maksimale ved henholdsvis 10,5 og 21 Volt.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:09

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Psssttt ... Claus ... Sidepower thrusteren er opgivet til at yde sit
> maksimale ved henholdsvis 10,5 og 21 Volt.

Hvor der du det henne?

Ikke ifølge denne:
http://www.side-power.com/sidepower/imgs/Documentation/Spec%20Sheets/SP30Si.pdf

Det er ganske vist ikke en 35, den kan jeg ikke finde. Men denne er
ligeledes på 2hk, og der yder den optimalt 2Kw ved 12 volt/250A

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:13

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Det er ganske vist ikke en 35, den kan jeg ikke finde. Men denne er
> ligeledes på 2hk, og der yder den optimalt 2Kw ved 12 volt/250A

Op til 15 meter anbefaler de minimum 50 kvadrat og et batteri på 200Ah.....

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 21:42

KLIP

> Op til 15 meter anbefaler de minimum 50 kvadrat og et batteri på
> 200Ah.....

http://www.side-power.com/site/sidepow/sidepower.pdf

Hvis du kigger nøje efter på side 10 (pdf).

** All Sidepower thrusters get their model name and thrust ratings from the
actual performance you can

expect in a boat, at the voltage a normal installation will provide at the
thruster. You will often get an even

higher performance from the 24V versions, but we have chosen to use the
"net" performance at 10.5V.

If you compare with other thrusters beware of "name games" and ask for
rating details.<<<<

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:52

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Hvis du kigger nøje efter på side 10 (pdf).

Ja,ja, ja , men det er ikke det du skriver. Du skriver *maksimal* ydelse ved
10,5 volt.

Det er da noget vrøvl...

Den maksimale ydelse er ved 12v og den gennemslitlige ydelse er ved 10,5v
Det står ganske tydeligt i skemaet!

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 21:59

KLIP

> Det er da noget vrøvl...

Så siger vi det.

> Den maksimale ydelse er ved 12v og den gennemslitlige ydelse er ved 10,5v
> Det står ganske tydeligt i skemaet!

Ja, man regner med den gennemsnitlige ydelse og det er den, der er
interessant.

Dernæst må motoren kun køre i 4 min. ad gangen indenfor 1 time.

Når man anvender sådan en fætter, er den højest aktiveret 3 til 5 sekunder
ad gangen.

Men bevares, lad dog manden trække fra 70 til 90 kvadrat i sin "jolle"...;)

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 21:47

KLIP

> Op til 15 meter anbefaler de minimum 50 kvadrat og et batteri på
> 200Ah.....

Hvorfor ganger du med 2...?

Jeg læser: 7 meter kabel = 25 kvadrat.

Hvis du som forbruger skal tænke selv, står verden ikke længere. Det er jo
en brochure og ikke en værkstedsmanual..;)

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:57

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Hvorfor ganger du med 2...?

Fordi den totale ledningslængde er 14 meter. Strømmen skal altså både frem
og tilbage fra forbrugeren.

> Jeg læser: 7 meter kabel = 25 kvadrat.

Det er fordi du læser som fanden læser i biblen!

Hvis du tager brillerne på, så står der højt og tydeligt total
bellength - and +

> Hvis du som forbruger skal tænke selv, står verden ikke længere. Det er jo
> en brochure og ikke en værkstedsmanual..;)

Hvis man ikke har 100% styr på at montere en bovpropel, så bør man jo holde
sig fra den slags

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 22:00

KLIP

> Hvis man ikke har 100% styr på at montere en bovpropel, så bør man jo
> holde
> sig fra den slags

Det ville jeg under alle omstændigheder gøre, med tanke på
rørgennemføringen..

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 22:05

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Det ville jeg under alle omstændigheder gøre, med tanke på
> rørgennemføringen..

Det er et andet kapitel, men det finder han sikkert ud af, når han skal lave
hullet og ikke har det rigtige fræse måle/værktøj

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:48

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Psssttt ... Claus ... Sidepower thrusteren er opgivet til at yde sit
> maksimale ved henholdsvis 10,5 og 21 Volt.

Pssssttt, Bjørn!

Du kan jo nok selv regne ud, at det er ikke rigtigt!

Man designer ikke et motor til at yde sit maksimale ved 10,5 volt, når den
langt hovedparten af tiden får tilført højere spænding.

Hvad tror du så der sker, når der er fuld knald på akkumulatoren, altså 13,4
volt ?

Så får den jo overspænding i forhold til sin maksimale ydelse!

Det, du har set, er ydelsen ved henholdsvis 10,5/12 volt...

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 21:53

KLIP

> Det, du har set, er ydelsen ved henholdsvis 10,5/12 volt...

Netop, da man forventer et spændingstab.

Vi arbejder med jævnspænding ydermere en meget lav og dernæst anvender vi
ikke 1 kordel, men uhyre mange.

Hvis du kigger lidt i Otra's lommebog igen, vil du se at ét er teori et
andet praksis.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 22:03

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Netop, da man forventer et spændingstab.

Nej, det er noget *vrøvl* !

Hvad mon der sker i det tilfælde, at man monterer batteriet klods op at
propellen, så får den skisme 13,4 volt uden spændingstab og så kan du stå på
vandski efter den bovpropel!

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 22:10

KLIP

> Hvad mon der sker i det tilfælde, at man monterer batteriet klods op at
> propellen, så får den skisme 13,4 volt uden spændingstab og så kan du stå
> på
> vandski efter den bovpropel!

Et det nu også rigtigt at hvilespændingen er 13,4 volt på et blybatteri..?

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-05 12:13

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Et det nu også rigtigt at hvilespændingen er 13,4 volt på et blybatteri..?

På et fuldt opladet batteri, ja.

Claus

Fra : BJ

Dato : 10-03-05 16:22

KLIP

> På et fuldt opladet batteri, ja.

Det er vist ikke korrekt.

Hvilespændingen opnår du først efter opladningen er afsluttet (mindst 2
timer efter) og da vil den være med en 100% ok blyakkumolator:

Jeg tror du blader landestrøm og batteriets hvilespænding sammen:

Her lidt batteriinfo:

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

--
Bjørn J.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 18:22

i alle tilfælde falder spændingen dramatisk når man tapper batteriet med
150-200A

Fra : BJ

Dato : 11-03-05 18:23

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>i alle tilfælde falder spændingen dramatisk når man tapper batteriet med
> 150-200A

Det må man regne med.

--
Bjørn J.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 18:22

Fra : BJ

Dato : 11-03-05 18:53

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>i alle tilfælde falder spændingen dramatisk når man tapper batteriet med
> 150-200A

Har du et voltmeter i din bil, kan du jo blot kigge på det, når du tørner
møllen.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 21:01

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Kan man virkelig ikke leve med et spændingsfald på under 10%, men skal ned
> på minimum 5%..?

Det kan man måske nok, det kommer vel an på, hvor stort et effekttab man er
parat til at acceptere. Vetus skriver, at spændingsfaldet ikke må overstige
10%

> Det strider lidt imod fabrikanternes oplysninger (og samtidig synes jeg,
> denne thruster er lidt krævende ifht. dem, jeg henviste til tidligere).

Det passer da meget godt sammen, han oplyser den er på to HK, og jeg vil
tro, at der ikke er den store forskel på virkningsgraden fra mærke til
mærke. Jeg har endda regnet med et langt mindre forbrug end det Vetus
angiveligt har...

Tager vi udgangspunkt i en 2HK Vetus, på den side, du linker til, så de 50
kvadrat kabel op til 13 meter. Her er vi allerede over. Denne Vetus model
yder 1,5 Kw på propellen, og tilsyneladende trækker den 200A når den kører.
Jeg regnede med 145A

Regner jeg det ud med et kabel på 50 kvadrat, så giver det et spændingstab
på 8% eller ca. 1 volt. Det er et effekttab på næsten 200 watt og det synes
jeg er alt for meget, når man samtidig kigger på, at han tilsyneladende vil
bruge et batteri, som er for lille. De anbefaler selv ca. 108Ah og han vil
bruge 80Ah altså næsten 25% under den anbefalede størrelse.

Hvis han så havde en noget større batterikapacitet, så kunne man jo gå på
kompromis med effektabet. Alt afhængigt af, hvor meget han bruger
bovpropellen, så vil spændingen jo også falde hurtigere på et lille batteri.

Men det er da klart, at alt afhænger af, hvor optimal en ydelse man vil
have...

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 21:49

KLIP

> [...]
> kvadrat kabel op til 13 meter. Her er vi allerede over. Denne Vetus model
> yder 1,5 Kw på propellen, og tilsyneladende trækker den 200A når den

Hvis det var meningen at man skulle gange kabellængden med 2, hvorfor er der
så ingen, der skriver det i deres vejledninger..?

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 22:00

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Hvis det var meningen at man skulle gange kabellængden med 2, hvorfor er
der
> så ingen, der skriver det i deres vejledninger..?

Fordi de skriver det i deres specifikationer, og regner med, at folk er så
fornuftige at læse dem!

Strømmen kan jo altså ikke tage flyveren på tilbagevejen, den er nødsaget
til at bruge kablet

Igen, det handler om at have en basal viden om 12v installationer, når man
laver den slags, og der ved alle jo, at man skal regne med den totale
ledningslængde.

Claus

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 22:03

KLIP

> Igen, det handler om at have en basal viden om 12v installationer, når man
> laver den slags, og der ved alle jo, at man skal regne med den totale
> ledningslængde.

Så må vi lade manden trække sine 70 til 90 kvadrats "ledninger" med
tilhørende kabelsko.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-05 12:17

"PC" <p@lite.FJERNdk> skrev

> Er der nogen der ved hvor man kan købe tørselleakkumulator til fornuftige
> penge eller
> måske et brugt.

Hvis det handler om økonomi, så kan du jo købe startbatterier i f.eks.
Harald Nyborg til ca. kr. 200,- pr styk.

Tre styk på 70ah giver dig en glimrende batteribank til formålet. Men husk,
at de kræver også en ordentlig lader.

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 10-03-05 17:06

> Tre styk på 70ah giver dig en glimrende batteribank til formålet. Men
> husk,
> at de kræver også en ordentlig lader.

Nu har jeg købt et 60Ah tørsellebatteri som kan leverer
750 Amp i startstrøm ( CCA ), som sidepower skriver
skal være min 200 Amp CCA.
Så det må da være nok strøm, så kan det monteres
tæt på elmotoren med nogle 50 kvadrat ledninger.

Hvad angår hullet i båden som i skriver er så svært at
mærke op og skære, så må i altså lige tage jer lidt sammen , for der skal
da ikke den store ledvogter
ekssammen til det.

Jeg bore et lille hul i hver side som passer til et 12mm
rustfrit rør, hullerne er udmålt meget nøjaktigt hvor den skal side.
Det 12mm rør har jeg bukket rundt i 180 grader i den ene ende og monteret en
ridsespids som har den afstand fra spidsen til midt af 12mm røret som
radiusen er på glasrøret.
Så stikker jeg røret ind igennem begge huller ude fra,
og skupper det så langt ind at ridsespidsen røre ved bunden nu er det bare
at dreje rundt mens man trykker
så spidsen røre bunden og vupti en oval rund cirkel
er streget op og man kan begynde at skære og fræse
man skal huske at holde fræseren vandret, så skulle
glas røret være lige til at skuppe i.

Fra : BJ

Dato : 10-03-05 17:13

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skal være min 200 Amp CCA.
> Så det må da være nok strøm, så kan det monteres
> tæt på elmotoren med nogle 50 kvadrat ledninger.

Det lyder ikke ueffen.

Husk, din bow thruster er ingen elektrisk "udenbordsmotor" som blot uhæmmet
(indenfor de 4 minutter i timen) kan køre uafbrudt.

Det er den *ikke* beregnet til ej heller at stå på vandski ved hjælp af..;)

Det er et dejligt hjælpemiddel til manøvrering ved anlægspladsen og giver
nogle gode "bursts" som du vil holde af.

--
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-03-05 19:09

> Det er den *ikke* beregnet til ej heller at stå på vandski ved hjælp
af..;)

Øv

-L

Fra : Per Christiansen

Dato : 10-03-05 19:08

> Det lyder ikke ueffen.
>
> Husk, din bow thruster er ingen elektrisk "udenbordsmotor" som blot
> uhæmmet (indenfor de 4 minutter i timen) kan køre uafbrudt.

Det er jeg klar over.

> Det er den *ikke* beregnet til ej heller at stå på vandski ved hjælp
> af..;)

Det var jeg ikke klar over

> Det er et dejligt hjælpemiddel til manøvrering ved anlægspladsen og giver
> nogle gode "bursts" som du vil holde af.
>
> --
> Bjørn J.

Jeg glæder mig også, et af de store problemmer jeg
har haft er når jeg skal baglæns ind igennem pællene
så blæser snuden væk for mig, det er en ret luftig
havn vi har.

Fra : BJ

Dato : 10-03-05 19:30

> [...]

> har haft er når jeg skal baglæns ind igennem pællene
> så blæser snuden væk for mig, det er en ret luftig

Huuhh ... min kære genbo kender til *det* problem.

Han "tonser" rundt, når en mindre pelikan driller ham.

Desværre er vandtankene placeret i forreste kistebænke og ikke lige sådan at
flytte rundt med uden appreteringen skal flås ud.

Det ville være ganske forfærdeligt ........ i hans fine (næsten sprit) nye
Fauerby 424...

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 12:47

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> Nu har jeg købt et 60Ah tørsellebatteri som kan leverer
> 750 Amp i startstrøm ( CCA ), som sidepower skriver

Hvordan vil du lade dette batteri?

> Hvad angår hullet i båden som i skriver er så svært at
> mærke op og skære, så må i altså lige tage jer lidt sammen , for der
> [...]

Det er ikke normalt hobby arbejde. Det er måske ikke svært for dig, fordi du
er uddannet håndværker. men det kan blive rigeligt svært for andre

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 11-03-05 14:15

> Hvordan vil du lade dette batteri?

En 230volt lader, og en Manta batteri isolator som er monteret på
generatoren.

Ok det er nok rigtigt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 14:32

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> En 230volt lader, og en Manta batteri isolator som er monteret på
> generatoren.

Jeg vil nødig være lyseslukker, men mon det holder i længden?
Hvad opgiver de den nominelle ladestrøm til i batteriets spec?

Afhængigt af batteritypen, så tror jeg du vil få problemer med levetiden,
hvis du overstiger den anbefalede ladestrøm...

Claus

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 18:25

tørceller kan lades med 1-2C (nicd 2C nimh 1C) det betyder 80-160A i dette
tilfælde. dog skal de så elektronisk overvåges.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 21:10

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> tørceller kan lades med 1-2C (nicd 2C nimh 1C) det betyder 80-160A i dette
> tilfælde. dog skal de så elektronisk overvåges.

De skal de i hvert fald, og ladningen skal være minus delta V eller lignende
ladesystem. Men det er jo ikke det, der er aktuelt i dette tilfælde, han vil
lade direkte fra sin generator, og det tror jeg simpelthen ikke på, at det
holder i længden.

Cellerne bliver simpelthen smadret lynhurtigt, hvis der ikke kommer en eller
anden form for ladestyring på.

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 12-03-05 08:31

> Cellerne bliver simpelthen smadret lynhurtigt, hvis der ikke kommer en
> eller
> anden form for ladestyring på.
>
> Claus

Er det fordi jeg har andre akumulatore på generatoren
at det går galt, skulle skille boksen ikke styre det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 13:48

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> Er det fordi jeg har andre akumulatore på generatoren
> at det går galt, skulle skille boksen ikke styre det.

Lad os få noget på det rene. Hvilken type batteri er det, du præcist har
købt?
Det er lidt dumt at debattere noget, vi ikke kender præcist..

Du skal være opmærksom på, at der gælder nogle helt andre regler, når det
gælder opladning af NiMh og lignende batterier. Det er tale om en ret
avanceret form for ladning, hvor man både måler spænding og temperatur på
cellerne efter et ganske specielt mønster. Mange af den tye batterier har
endda elektronik indbygget.

Du kan ikke bare sætte en generator til at lade uhæmmet på disse batterier,
uden du har denne avancerede styring. Du ødelægger simpelthen batterierne på
ingen tid. Hvis et NiMh bliver overladet, så taler man om, at det "venter"
(engelsk). Cellerne har en indbygget sikkerhedsventil, der er designet til
at åbne ved markant overladning. Sker det, så er batteriet ubrugeligt.

Du kan på ingen måde sammenligne et syrebatteri med et NiMh batteri, når det
gælder ladning, og det er derfor, at det er min opfattelse, at det er det
helt forkerte batteri du har købt. En anden væsentlig ting ved
tørcellebatterier er, at de helst skal aflades helt, før man påbegynder
ladning, ellers opstår der det, man kalder memoryeffekten. NiMh har ikke så
store problemer med netop memoryeffekt, fordi cellerne er meget renere, men
den er der dog alligevel på visse batterier, afhængigt af cellernes
kvalitet. Dernæst går det ud over levetiden, hvis man lader på et NiMh
batteri, som ikke er fuldt afladet, navnlig i den kapacitet, du har købt.

Ladningen af dit batteri er altså meget vigtig, og jeg tror ikke, at du får
det fulde udbytte af din bovpropel med det batteri. I mine øjne er det det
helt forkerte batteri, du har valgt, og jeg ville prøve at spørge en fagmand
til råds, navnlig omkring ladning.

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-03-05 06:53

> [...]
> det fulde udbytte af din bovpropel med det batteri. I mine øjne er det det
> helt forkerte batteri, du har valgt, og jeg ville prøve at spørge en

Jeg har købt det for at være et gasfrit batteri, det skulle
kunne bruges i en bil dvs det kan lades fra en generator
men det er så spørgsmålet om det er et tørsellebatteri
eller et som de kalder gelbatteri jeg ved ikke hvad forskellen er.

Jeg har ikke fået batteriet endnu men det er et danbrit
på 60 ah / 750startstrøm

Jeg henter det imorgen så ved jeg mere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 12:25

> [...]

> men det er så spørgsmålet om det er et tørsellebatteri
> eller et som de kalder gelbatteri jeg ved ikke hvad forskellen er.

Så er det næppe et metalbatteri, men et syrebatteri. Gelbatterier fungerer
stort set ligesom almindelige syrebatterier, man har bare tilsat et middel,
som fortykker syren. Dernæst er blypladerne en del tykkere, og gelbatterier
er særligt velegnede til at levere en konstant strøm i længere tid. Man
bruger dem navnlig i elektriske kørestole, netop fordi de har en ekstrem lav
afgasning ved ladning,

Claus