Logge ind som root
Fra : Harald

Dato : 07-03-05 15:41

Jeg bruger Mandrakelinux 10.1.
Hvordan logger jeg ind som root? Jeg kan godt skrive su root i en konsol men
hvordan bliver man root bruger således at man i f.eks. Konqueror kan gå ind
i en mappe som kun root har adgang til?

/HK

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 07-03-05 15:52

Harald wrote:
> root bruger således at man i f.eks. Konqueror kan gå ind
> i en mappe som kun root har adgang til?
>
> /HK

i en terminal:
su
[password]
konqueror

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Harald

Dato : 07-03-05 16:09

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> i en terminal:
> su
> [password]
> konqueror

Kan man ikke logge ind som root således at når man i KDE starter et program
der kræver root så starter det bare uden at man behøver at indtaste
password?

/HK

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 07-03-05 16:26

Harald wrote:
> [...]
>

> Kan man ikke logge ind som root således at når man i KDE starter et program
> der kræver root så starter det bare uden at man behøver at indtaste

Jo, der er en masse grunde til IKKE at gøre det og ikke ret mange
til at gøre det.

Men du kan ændre hvilke brugere der skal vises på loginskærmen i
KDE's kontrolpanel.

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-03-05 16:30

Harald wrote:

> Hvordan logger jeg ind som root? Jeg kan godt skrive su root i en
> konsol men hvordan bliver man root bruger således at man i f.eks.
> Konqueror kan gå ind i en mappe som kun root har adgang til?

Hvis du bruger KDE, så prøv med 'kdesu konqueror'. Den skulle så spørge
efter password, hvorefter Konqueror startes som root. Derefter er der
adgang til alle mapper. Af sikkerhedsmæssige årsager burde du dog ikke
bruge denne Konqueror instans til at surfe på nettet.

--
PeKaJe

Word is a fine tool when you don't need your output to look identical on
every machine that might use it. -- Erik Funkenbusch, Microsoft apologist

Fra : Henrik Hartig

Dato : 08-03-05 00:11

Den Mon, 07 Mar 2005 15:29:56 +0000. skrev Peter Jensen:

> [...]
> adgang til alle mapper. Af sikkerhedsmæssige årsager burde du dog ikke
> bruge denne Konqueror instans til at surfe på nettet.

Du logge på hele den grafiske brugergrænseflade som root. Det er vist
det du vil? Det skal naturligvis undgåes, men man kan have sine grunde
til at være nødt til det. Sådan gør du:
1. Genstart maskinen uden grafisk brugerinterface. I konsollen skriver du
"init 3" eller "telinit 3" (samme resultat)
(http://www.linuxbog.dk/admin/admin/runlevel.html). Nu starter maskinen op
uden grafik og kun med en prompt.
2. I prompten logger du dig ind som root.
3. Du starter nu XWindows (grafikken) med kommandoen "startx".

Nu dukker der en rød skærm op med en masse advarsler. Og du er root hele
vejen igennem.

Jeg tror det var det svar du søgte.

/henrik