Forkert GB-tal for HD efter installation
Fra : Lene

Dato : 07-03-05 09:56

Hvis jeg har købt en 200GB Maxtor HD, men den kun viser 127 GB efter
installation (XP), er det så udtryk for at jeg er blevet snydt eller kan XP
ikke håndtere så stor en upartitioneret disk?

/Lene

Fra : Mads

Dato : 07-03-05 10:07

On Mon, 7 Mar 2005 09:56:28 +0100, "Lene"
<lene_@_destinationdjursland.dk> wrote:

>Hvis jeg har købt en 200GB Maxtor HD, men den kun viser 127 GB efter
>installation (XP), er det så udtryk for at jeg er blevet snydt eller kan XP
>ikke håndtere så stor en upartitioneret disk?

En standard Windows XP understøtter kun harddiske op til 132 GB
( jeg mener det er 132 )
For at få resten med skal du opdatere Windows med en af service
pakkerne, hvorefter du kan lave en ny partition på resten, eller
udvide den første partition til hele disken med f.eks. Partition Magic

Vil du have alle 200 GB med fra starten er du nødt til at bruge en
helt ny windows XP CD med "indbygget" Service Pack 1
eller du kan lave din egen CD, en såkaldt "Slipstreamet CD"
Det er ikke svært hvis bare du har en CD brænder.
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp
Sådan en opdateret XP får alle 200 GB med fra starten

mvh Mads

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-03-05 10:11

Lene wrote:
> Hvis jeg har købt en 200GB Maxtor HD, men den kun viser 127 GB efter
> installation (XP), er det så udtryk for at jeg er blevet snydt eller
> kan XP ikke håndtere så stor en upartitioneret disk?

Opdater XP til mindst SP1, så vil du kunne se hele harddisken. Det bedste
ville selvfølgelig være hvis du holdt XP fuldt opdateret, ikke mindst af
sikkerhedshensyn.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 07-03-05 11:08

> [...]

>installation (XP), er det så udtryk for at jeg er blevet snydt eller kan XP
>ikke håndtere så stor en upartitioneret disk?

Der er flere problemer i det. Du er næppe blvet snydt.

1) service pack 1 eller 2 skal på maskinen for at windows xp skal have
en chance.

2) din bios for bundkortet skal kunne håndtere så stor en harddisk.

Punkt 2) skal altid være opfyldt. Så hvis 1) ikke hjælper, så er der
2) tilbage.

Moralen er: hvorfor købe store harddiske ? Man mister bare flere data.
Tricket består i at slette noget ! Det er ikke så svært.

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-03-05 12:22

"Lene" <lene_@_destinationdjursland.dk> crashed Echelon writing

> Hvis jeg har købt en 200GB Maxtor HD, men den kun viser 127 GB efter
> installation (XP), er det så udtryk for at jeg er blevet snydt eller
> kan XP ikke håndtere så stor en upartitioneret disk?

De andre har svaret men her igen en forklaring.

XP (uden servicepack) da den kom ud i sin tid, havde ikke understøttelse
for 48bit LBA, hvilket anvendes på diske over 137GB.

For at XP har denne understøttelse, så skal du have minimum servicepack 1
installeret. Men bemærk, at hvis du blot installerer denne servicepack
efter du har installeret XP, ja så er der en chance for at der ryger nogle
data på disken.

Derfor er det bedste du installerer XP fra et medie som er fuldt opdateret,
en såkaldt installation hvor servicepacken er slipstreamet ned i
installationsfilerne.

Bart har en nem guide med lille program der gør at du kan brænde en
bootable cd igen og bruge den til installation.
http://www.nu2.nu/bootcd/#wxp

Guiden er godt nok for SP1, men det er samme fremgangsmåde for SP2.

Husk at BIOS på dit bundkort osse skal understøtte 48bit LBA, for hvis den
kun kan se op til de 137GB, ja så ved XP jo ikke at der faktisk er 200GB.

--
Bjarke Andersen