Pels ?
Fra : Bo *Allerød*

Dato : 07-03-05 08:54

Hej

Baxi er en ret/lab/? blandings skønhed på 14 måneder, han får Royal Canin
Maxi Junior 3 x om dagen og diverse hundegodbider en gang imellem, men nu er
han begyndt at fø hvad jeg vil kalde skæl, små hvidedimser der kommer frem
og sidder som skæl gør på mennesker, nogen ideer til hvad man gør/kan give
ham for at så huden/pelsen bliver glad igen ?

Hilsen Bo

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-03-05 09:30

"Bo *Allerød*" <andersen@mil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem og sidder som skæl gør på mennesker, nogen ideer til hvad man gør/kan
> give ham for at så huden/pelsen bliver glad igen ?

Hej Bo,

Du har valgt et foder, hvor der efter denne test:
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/ ikke er så meget omega-3
fedsyre i. Jeg ville sadle om på f.eks. Purina Proplan. Netop dette foder
kender jeg særdeles godt og fodrer vores 10 mdr. gamle samojed-uldtot med.
Du kan måske også med fordel give omega-3 som tilskud, i form af lakseolie,
der også indeholder omega-6 fedtsyre, hvis du absolut ikke vil skifte
foderet ud. Endelig kan du, hvis du ofte vasker din vovse, bruge en
minkolie-shampoo, som ikke udtører huden hos hunden.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Løkke Lindkvist Niel~

Dato : 07-03-05 10:01

Hej
du kan vælge at blande dit foder med lidt ekstra olie og da kan
helt almindelig mad olie godt bruges eller du kan give fiskeolie
tabletter, jeg selv blander Royal Canin med foder fra Skyttens der
er godt med omega olier i, ( det er den der hedder Special jeg
bruger),du kan se deres foder på http://skyttens.com og de levere
gratis lige til døren.
alle mine hunde har med den kombination en flot blank og sund pels
hilsen Løkke

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-03-05 10:50

"Løkke Lindkvist Nielsen (slet W4DZO)" <adamogdavid@W4DZOmail.tele.dk> skrev
i en meddelelse news:11101862340.0240641095804683@dtext.news.tele.dk...
> Hej
> du kan vælge at blande dit foder med lidt ekstra olie og da kan
> helt almindelig mad olie godt bruges

Nej, det er ikke godt! Helt almindelig madolie indeholder faktisk ikke de
vigtige omega-3 fedtsyrer eller i hvertfald ret lidt. Til gengæld kan de
indeholde alt for meget omega-6 fedtsyrer, der i store mængder kan give
kræft.
Sesam- solsikke- og tidselolie indeholder ingen O-3 fedtsyrer. Hørfrø- og
Rapsolie indeholder en del, især hørfrøolien.

> eller du kan give fiskeolie
> tabletter,

Ja, det er nok bedre...

> jeg selv blander Royal Canin med foder fra Skyttens der
> er godt med omega olier i, ( det er den der hedder Special jeg
> bruger),

Der står ikke noget på Skyttens om mængden af Omega 3 og Omega 6 fedtsyrer.
Der står bare, at det indeholder disse syrer. Desuden kan man vel risikere
at en blanding af to forskellige foder, giver en skæv fordeling af
mineraler? Jeg ville aldrig eksperimenter selv...

> alle mine hunde har med den kombination en flot blank og sund pels
> hilsen Løkke

Tja, det er jo et argument. Men de fleste hunde har en flot, blank pels
uden at man gør noget eksta for at fremme den. Min gamle hund skiftede foder
adskillige gange - uden nogen effekt på pelsens beskaffenhed. Jeg skiftede
ikke fordi den havde pelsproblemer, men fordi den var kræsen.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Løkke Lindkvist Niel~

Dato : 07-03-05 14:56

Hej
ja jeg har valgt at blande fodret på denne måde pga det store
indhold af protein som er i RC's foder og landbohøjskolen har
lavet undersøgelser af hundes fordøjelse der viser at det er
skadelige for hundens nyre bla. de anbefaler en protein procent
helt ned til 17 for at det ikke skal skade hunden og indet foder
på trods af det kan fås med den procent,men skyttens Special
kommer nærmest med en protein procent på 19, så det er ud fra den
vinkel jeg blander fodret, og så får at have mine hunde lidt
længer deraf. men skytten laver en folder hvori det hele står,
hvis det er kan du jo ringe efter en
hej hej
Løkke Nielsen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-03-05 16:32

"Løkke Lindkvist Nielsen" <adamogdavid@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinkel jeg blander fodret, og så får at have mine hunde lidt
> længer deraf. men skytten laver en folder hvori det hele står,

Hej Løkke,

Jeg mener nu alligevel det er en dårlig idé at blande forskellige foder. Jeg
kan faktisk slet ikke se meningen med det. Hvis du som nu, blander for at
komme ned i protein mængde, hvorfor så ikke bare gå helt over til Skyttens?
Så får du faktisk den lave protein procent på 19. Det får du ikke ved at
blande med et andet foder???
Nu snakker vi jo egentlig ikke proteinmængder men indhold af fedtsyrer....
Og jeg syne nu en gang at man lige så godt kan fodre med et fuldfoder der
indeholder altting frem for at skulle give tilskud. Det er lettere på alle
måder...

Kunne jeg ikke lokke dig til at skære det væk du ikke svarer på, og så
skrive *under* det du svarer på. Det gør det hele meget lettere for
andre at se hvad du mener og vil. Du kan læse om citatteknik på
www.usenet.dk

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 07-03-05 11:44

> [...]
> frem og sidder som skæl gør på mennesker, nogen ideer til hvad man gør/kan
> give ham for at så huden/pelsen bliver glad igen ?

Hvis du som hundegodbidder giver Frolic, kan det være en medvirkende årsag
til problemet. Det indeholder farvestoffer, der kan være
allergifremkaldende.
Venlig hilsen Anelise

Fra : Bo *Allerød*

Dato : 07-03-05 19:08

"Bo *Allerød*" <andersen@mil.dk> wrote in message
> Hej

Hej igen

tak til alle for de mange svar, tror vi lige starter med fiskeolien til den
nuværende pose er brugt, og så prøver vi det fra Skytten. Men køber man bare
fiskeolie som den vi (altså mennesker IKKE mig) spiser eller skal det være
noget specielt ?

Hilsen Bo

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-03-05 19:25

"Bo *Allerød*" <bo@mad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man bare fiskeolie som den vi (altså mennesker IKKE mig) spiser eller skal

Hej Bo,

Jeg vil foreslå en lakseolie beregnet til hunde. Den får du sikkert hos
enhver dyrhandler eller hos dyrlægen....

Mvh. Renate

Fra : fam. Ager

Dato : 07-03-05 19:48

> [...]
> man bare fiskeolie som den vi (altså mennesker IKKE mig) spiser eller skal

du godt bruge den almindelige fiskeolie til mennesker, lakseolie,som de
fleste velassorterede dyrebutikker har, skulle være suveræn siges der. jeg
har nu aldrig haft hud/pels problemer på mine så jeg har ikke selv
erfaringer..
men spørger du mig,så skift foder!!! find noget så rent som muligt, uden
tilsætningsstoffer, det kan godt betale sig.

mvh, marie