Maxtor HDD - Er de noget værd ?
Fra : Martin Bilgrav

Dato : 06-03-05 23:53

Hejsa

Jeg har pt en Maxtor dm9 160 g disk i PATA.
Vil dog gerne ha mere plads, derfor kigget på 300g DM10 - men jeg har også
læst en del om lidt langsomme søgetider på disse modeller, samt at der jo
findes SATA NCQ disc i denne serie.

Jeg vil blot høre for og imod, samt alternativer. WDC er udelukket !

vh
Martin Bilgrav

Fra : Hans

Dato : 07-03-05 08:26

Hej

Har selv haft sådan en maxtor til backup, men efter ca. 4 mdr. brug virkede
den ikke mere. Men det er kun min erfaring...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-03-05 08:36

Hans wrote:
> Har selv haft sådan en maxtor til backup, men efter ca. 4 mdr. brug
> virkede den ikke mere. Men det er kun min erfaring...

Og min erfaring er, at fejlraten er meget lav. Jeg arbejde i en edb-biks
og vi sælger udelukkende Maxtor diske, vi får måske 3-4 defekte diske
tilbage på et år og vi sælger vel et par tusinde...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : John Smith

Dato : 07-03-05 08:47

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Og min erfaring er, at fejlraten er meget lav. Jeg arbejde i en edb-biks
> og vi sælger udelukkende Maxtor diske, vi får måske 3-4 defekte diske
> tilbage på et år og vi sælger vel et par tusinde...

Og min erfaring med to af disse diske i RAID 0 i et år 24/7/365 var at
den ene disk stod helt af... og at de larmer væsentligt mere end Seagate
og Western digital.

John Smith

Fra : Woodi

Dato : 07-03-05 09:14

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene disk stod helt af... og at de larmer væsentligt mere end Seagate og

Igennem det sidste år har jeg (fixet) med venners gamle udtjente pc" og har
her endnu en stak defekte HDD liggende (19) stk.´s.:
5 Maxtor - 5 Western - 4 Segate - 2 Quantum - 1 (ukendt) - 1 IBM - 1
Samsung.
Jeg er for et ½ år siden gået over til Samsung både ATA og SATA, de kører
udmærket - endnu..

Vh. Woodi.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 07-03-05 13:58

Hej Gruppe,

Kunne I ikke skrive hvilke model(er) I snakker om ?
Ellers er det jo lidt af at sammenligne pære og banan.

Jeg har mange år på bagen indenfor IT, så jeg vil gerne have nogle lidt mere
saglige begrundelser.

Erfaringsmæssigt har jeg haft mange WDC diske gennem hænderne og disse er
stort set alle stået af før eller siden.
Ligeledes har jeg også haft mange IBM diske og de var jo sombekendt, så
dårlige at hele divisionen endte med at blive solgt til HSG (Hitachi Storage
Group), Jeg ved ikke blot ikke hvorledes HSG diske er nu om dage. Men
dengang de var IBM diske, kunne de ikke klare alm desktop brug heller.

Herudover så larmer seagate mere end de nye maxtor (DM9+ og DM10) Dette kan
man også læse på de mange hardware-reviews site på nettet.

Jeg har også stor erfaring med samsung diske (PC'ere fra Siemens anvender
disse), og disse er ret meget ligesom maxtors.
Dvs holdbare og lydløse, med god performance.

Maxtor i gamle dage have en ret stor fejlrate, men det er ændret med tiden.

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Kim

Dato : 07-03-05 14:33

Du kunne jo prøve i den rette gruppe :

fut : dk.admin.netikette

--
Når du svarer på et indlæg, så svar venligst under det citerede.
Du behøver ikke at sende hele de(t) foregående indlæg,

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 07-03-05 17:47

> [...]
> Group), Jeg ved ikke blot ikke hvorledes HSG diske er nu om dage. Men
> dengang de var IBM diske, kunne de ikke klare alm desktop brug heller.

Jeg har anderledes erfaring med IBM´s diske. Jeg har 5 i min desktop som
stadig køre perfekt. Den ældste er 5 år gammel. Den nyeste er 1½.
Quantum har jeg derimod haft en del defekte af.

/Kenneth Iversen

Fra : Rander

Dato : 07-03-05 17:25

Mon, 7 Mar 2005 08:26:29 +0100 brugte Hans 23 linier på at fortælle dette
til dk.edb.hardware:

>Har selv haft sådan en maxtor til backup, men efter ca. 4 mdr. brug virkede
>den ikke mere. Men det er kun min erfaring...

Og jeg har haft fingre i to DM9-diske der begge døde inden de var 14 dage
gamle...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Brillerne blev slået af Henrik, som så gik i stykker. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 22:57

On Mon, 07 Mar 2005 17:24:50 +0100 skrev Rander <lrNOSPAM@rander.dk> .

>Og jeg har haft fingre i to DM9-diske der begge døde inden de var 14 dage
>gamle...

Lars....du er en hård mand...;.)

Martin

Fra : Insane

Dato : 07-03-05 23:43

Martin Østerberg wrote:
> On Mon, 07 Mar 2005 17:24:50 +0100 skrev Rander <lrNOSPAM@rander.dk> .

> Lars....du er en hård mand...;.)

....og en stor klovn.

Fra : Rander

Dato : 08-03-05 15:28

Mon, 07 Mar 2005 23:42:39 +0100 brugte Insane 13 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>...og en stor klovn.

Ja, jeg er en klovn fordi jeg overhovedet købte diskene til at starte
med...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Vi tilskriver sjældent fornuft til andre,
med mindre de er enige med os. (La Rochefoucauld)

Fra : Rander

Dato : 08-03-05 15:27

Mon, 07 Mar 2005 17:24:50 +0100 brugte Rander 15 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>Og jeg har haft fingre i to DM9-diske der begge døde inden de var 14 dage
>gamle...

Overhovedet ikke, det var bare skod-diske...

I øjeblikket har jeg t Hitachi DeskStar og en Hitachi, og de fungerer
upåklageligt på andet år.

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Vognen måtte dreje skarpere end nødvendigt på grund af
en usynlig lastbil. (Skadesanmeldelse)

Fra : Rander

Dato : 08-03-05 21:21

Tue, 08 Mar 2005 15:27:14 +0100 brugte Rander 20 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>I øjeblikket har jeg t Hitachi DeskStar og en Hitachi, og de fungerer
>upåklageligt på andet år.

Det gik vist lige lidt stærkt... To Hitachi og en Samsung, skulle der
stå...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

En ven er en, der ser lige gennem dig, men stadig nyder synet. (Wilma Askinas)

Fra : Insane

Dato : 08-03-05 22:46

Rander wrote:
> Tue, 08 Mar 2005 15:27:14 +0100 brugte Rander 20 linier på at fortælle
> dette til dk.edb.hardware:

> Det gik vist lige lidt stærkt... To Hitachi og en Samsung, skulle der
> stå...

Sikkert nok derfor, at dine diske gik i stykker.

Fra : René Jensen

Dato : 08-03-05 00:12

Martin Bilgrav wrote:
> [...]
> læst en del om lidt langsomme søgetider på disse modeller, samt at der jo

Har to 250GB Maxtor MaxLine Plus II i RAID, og de har kørt upåklageligt
i ca. 1 års tid. Derudover har jeg monteret to Pabst 80mm blæsere til at
holde dem i nogenlunde kølig tilstand.

> Jeg vil blot høre for og imod, samt alternativer. WDC er udelukket !

Seagate hvis du går efter low-noise og Hitachi hvis det er hastighed.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 08-03-05 09:29

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> wrote in message

> Har to 250GB Maxtor MaxLine Plus II i RAID, og de har kørt upåklageligt
> i ca. 1 års tid. Derudover har jeg monteret to Pabst 80mm blæsere til at
> holde dem i nogenlunde kølig tilstand.

Se det var noget !
Selv har jeg også Drivebay FAN installeret, så min temp aldrig kommer over
40 grader målt inden i drevet via Dtemp.
Temp er utroligt vigtigt for levetiden på elektronik.

> Seagate hvis du går efter low-noise og Hitachi hvis det er hastighed.
Jeg læser ellers allesteder at DM10 er larmere meget lidt.
Jeg har lidt den opfattelse af at mange ikke har forstået AAM (Acoustic Mgr)

Tak for dit svar - kan du ikk lige skrive hvilken model du har , samt om det
er med SATA ell PATA

Fra : René Jensen

Dato : 08-03-05 12:33

Martin Bilgrav wrote:
> Tak for dit svar - kan du ikk lige skrive hvilken model du har , samt om det
> er med SATA ell PATA

Jo, som sagt er det to stk. Maxtor MaxLine Plus II på 250GB i PATA
interface. Grunden til at jeg valgte PATA fremfor SATA, var at prisen
var ca. 400,- billigere pr. disk, og at der reelt ikke var den helt
store forskel i ydelse på PATA og SATA diskene. Faktisk var der lidt
bedre ydelse ved PATA diskene i forhold til SATA på det tidspunkt jeg
skulle købe nye diske.
Derudover har jeg to Seagate diske siddende, en ST340016A (40GB) og en
ST380021A (80GB) disk.

Maxtor diske:
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.ba88f6d7cf664718376049b291346068/?channelpath=/en_us/Products/ATA%20Hard%20Drives/Midline%20Applications/MaXLine%20Plus%20II

Seagate diske: