Schæfer eller Dalmatiner ?
Fra : Maja

Dato : 06-03-05 20:40

Vi overvejer i øjeblikket at anskaffe os en hund. Vi overvejer en
Dalmatiner eller en hvid schæfer. Hunden skal gerne være livlig
udendørs men nogenlunde rolig inde, meget børnevenlig (vi har 4 børn)
velafbalanceret og komme godt ud af det med katten. Det er to meget
smukke hunde og de har tilsyneladende et aktivitetsniveau og
temperament som vil passe til vores familie.
Vi bor på landet med en tønde land og bortset fra 4 timer i hverdagene
er der altid nogen hjemme. Vi forestiller os en "adoptivhund" da der
allerede findes alt for mange uønskede i verden så det må være en hund
der kan omstille sig til en ny familie selvom den måske er 2-3 år.
Kunne nogen med kendskab til een eller begge racer mon give os råd ?

På forhånd tak !

Fra : Løkke Lindkvist Niel~

Dato : 06-03-05 23:43

Hej Maiken
ja vi har haft schæfer i mange år og det har altid været en god
børne hund men nogle af dem er ret aktive især som hvalpe og
kræver deraf en del træning ( nogle hele livet men der høre vist
til undtagelserne)derimod har jeg altid hørt at Dalmatiner er
MEGET aktive hele livet og ikke egner sig til børn, men er det
farven (harlequin) i godt kan lide ved dalmatineren ville jeg
anbefale en Grand Danois da det er en af de bedst egnede racer som
familie og børne hund. vil i gerne se nogle eksembler på racen er
i velkommen til at kikke ind på www.heksens-hule.webbyen.dk
og så pøj pøj med valget af hund
hilsen Løkke

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 09-03-05 18:53

"Maja" <majkennedy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> velafbalanceret og komme godt ud af det med katten.

Tror det er lidt tilfældigt om de 2 vil enes, da vi fik en schæfer hvalp,
havde vi i forvejen 2 katte, den ene syntes det var sjovt med et nyt
familie medlem og den anden satte kloen i næsen på hvalpen og flænsede næsen
på den og skred stolt og majestætisk ud af døren og er ikke set siden.
Så jeg tror det er lidt med hunde som med os mennesker, nogen kan vi lide og
andre ønsker vi deporteret til bornholm
mvh tp

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 09-03-05 18:57

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på den og skred stolt og majestætisk ud af døren og er ikke set siden.
> Så jeg tror det er lidt med hunde som med os mennesker, nogen kan vi lide

Hvad pokker har de stakkels Bornholmere gjort dig )...

M.V.H.....Benny..

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 09-03-05 19:22

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad pokker har de stakkels Bornholmere gjort dig )..

Tjae, nogen skal jo beskyldes for at være samfundsfjenske, og helt
personligt så synes jeg der er for mange der mener at bornholm er en del af
danmark.

heldved og patter stik mig en røget sild og en bajer

mvh tp

Fra : fam. Ager

Dato : 09-03-05 20:15

> [...]
> af danmark.
>

> heldved og patter stik mig en røget sild og en bajer

er du racist eller hvad har vi bornholmere gjort dig?

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-03-05 08:30

> [...]
af
> danmark.
>

> heldved og patter stik mig en røget sild og en bajer

Altså da Bornholmerne bad om at komme til at tilhøre Danmark, var en af
deres grunde, at de kunne holde Russerne stangen, til vi andre stod op. Det
løfte har de overholdt, så skal de også have lov at forblive Danske, og
næsten uden at moppe dem ..

M.V.H....Benny..

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 15:35

I har da vist helt glemt Maja

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-03-05 18:58

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> I har da vist helt glemt Maja

Tror du har ret....

Jeg har godt nok en blød plet for Schæferen, men der er ikke så mange
Dalmatinere. Cruella besøger ikke Danmark så tit, så hun skulle være en
trussel... Det kommer meget til at afhænge af dit temperament..
Hvis du ikke har tinnitus, og ikke går ud af dit gode skind, over Schæferens
klynken, så er det sådan en dejlig nem hund, som du relativt nemt kan præge,
så den bliver lige som du vil have den, og hvis ellers du giver den lov, et
rigtigt sovekammer dyr. Dalmatineren, er også en dejlig hund, men
indrømmet, hvor nem den er som hvalp, det ved jeg ikke. Jeg har kun kendt
voksne Dalmatinere. Af en eller anden mærkelig grund, tror jeg faktisk
Dalmatineren er bedre, til at være alene hjemme. Jeg kan ikke rigtigt
underbygge det, for jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg har den fornemmelse,
men den trænger sig voldsomt på.

Jeg ved ikke, om du kunne bruge det til noget.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 19:31

Hej,

Mine erfaringer fra et stk. dalmatiner og min egen schæfer er, at jeg ser
dalmatiner og schæfer som to vidt forskellige hunde. Schæferen ønsker at
behage sin ejer, dalmatineren kører sit eget løb.
Og en dalmatiner er ikke specielt rolig inde, den kan være noget rastløs,
hvorimod min egen schæfer er meget rolig inde og også i haven når den er
overladt til sig selv.

Når min schæfer er i pleje har den vist omstillet sig kort efter jeg er
gået, så det ville jeg ikke være bekymret for.

Mvh
Søren