Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Renteudgifter på forskudsopgørelsen
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 06-03-05 19:19

Hej,

Jeg er blevet i tvivl om hvad det er som vi må opgive på forskudsopgørelsen.

Når jeg kigger på min opgørelse fra banken over mit realkreditlån - der hvor
det er udspecificeret hvor meget man skal betale om året - renter, afdrag
m.m

Så er det rente beløbet som jeg må skrive på selvangivelsen, ikke ? Jeg skal
ikke gøre noget ved tallet`? Jeg kan bare skrive det som det står i
rubrikken: Renteudgifter, gæld til realkredit.

Og så er det boliglån man må trække fra, ikke ? Er der andre typer lån hvor
man kan trække renter fra ?

På forhånd tak !

Tine

Fra : KNT

Dato : 06-03-05 19:32

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rubrikken: Renteudgifter, gæld til realkredit.
>
> Og så er det boliglån man må trække fra, ikke ? Er der andre typer lån

Du kan trække renter fra alle typer af lån fra uanset det er realkredit,
boliglån eller bare en overtrukket kassekredit

Knud

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 06-03-05 19:38

"KNT" <knud.thomsen.sl@et.privat.dk> skrev i en meddelelse

> forskudsopgørelsen.
> >

> Du kan trække renter fra alle typer af lån fra uanset det er realkredit,
> boliglån eller bare en overtrukket kassekredit
>
> Knud

Det er da ikke okay at trække billån, forbrugslån m.m fra ?

Men jeg kanskrive rentebeløbet på som det står ikke på opgørelsen ikke ?
Afdrag har ikke noget med det at gøre ...?

Hilsen
Tine

Fra : Peder Porse

Dato : 06-03-05 20:38

Tine Kristiansen wrote:

> Det er da ikke okay at trække billån, forbrugslån m.m fra ?
>

> Tine

JO.

pp

Fra : KNT

Dato : 06-03-05 21:59

> [...]
>
> Men jeg kanskrive rentebeløbet på som det står ikke på opgørelsen ikke ?
> Afdrag har ikke noget med det at gøre ...?

Du kan trække renterne fra uanset hvilket lån vi taler om. I nogen tilfælde
endog provisioner mv.
Alle normale lån optaget gennem realkredit, bank eller anden finansiel
virksomhed bliver automatisk indberettet til Told&Skat, hvorfor du ikke selv
behøver skrive noget som helst.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-05 10:57

"KNT" <knud.thomsen.sl@et.privat.dk> wrote in message

> "Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan trække renterne fra uanset hvilket lån vi taler om. I nogen
tilfælde
> endog provisioner mv.

Hvilke provisioner kan man trække fra ?

Kan man være sikker på at banken / realkreditforeningen har indberettet
disse provisioner ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : KNT

Dato : 07-03-05 11:33

> Hvilke provisioner kan man trække fra ?

Der er særlige betingelser ved korttidslån - så vidt jeg husker kan de
trækkes fra hvis aftalt løbetid er kortere end 2 (1?) år.

> Kan man være sikker på at banken / realkreditforeningen har indberettet
> disse provisioner ?

Du bør i hvertfald checke det, når du får papirerne fra T&S. Bortset fra det
er der vist ikke mange realkreditlån eller for den sags skyld banklån, som
er aftalt til så kort løbetid.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-05 13:06

> Der er særlige betingelser ved korttidslån - så vidt jeg husker kan de
> trækkes fra hvis aftalt løbetid er kortere end 2 (1?) år.

Det gælder sikkert ikke for F1 lån så vel ?

> [...]
det
> er der vist ikke mange realkreditlån eller for den sags skyld banklån, som

F1 lån har så stadigvæk 30 årsløbetid, men renten ændres så bare 1 gang om
året så ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Devilicious

Dato : 07-03-05 17:34

> Det gælder sikkert ikke for F1 lån så vel ?

Korrekt, det er lånets løbetid man kigger på (typisk 30 år), ikke løbetiden
af de bagvedliggende obligationer.

MK

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 06-03-05 21:50

> [...]
> hvor
> det er udspecificeret hvor meget man skal betale om året - renter, afdrag

Du behøver ikke at bekymre dig - Told&Skat skriver selv det beløb som dine
lånebureauer har opgivet, hvilket de er pligtig til - Det du skal gøre er at
kontrollere om beløbene er rigtige, og hvis de ikke er det ret dem til.

vh KR

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 07-03-05 21:51

"Knud Rasmussen" <knud@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> kontrollere om beløbene er rigtige, og hvis de ikke er det ret dem til.

Men når det er forskudsopgørelsen, så skal man jo selv indberette - mine
oplysninger om diverse lån var ikke med på forskudsopgørelsen (mange af mine
kollegaer havde oplevet det samme).
Dermed har jeg jo slet ikke det samme fradrag som jeg ville have hvis mine
rente udgifter var opgivet.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om at billån kan tages med - er I
helt sikre på det ??

Hilsen
Tine

Fra : KNT

Dato : 07-03-05 22:16

> Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om at billån kan tages med - er I
> helt sikre på det ??

Mindst 200% og det uanset om det er et billån i bank, finansieringsselskab
eller et privat lån.

Knud

Fra : KNT

Dato : 07-03-05 22:20

> [...]
>
> Men når det er forskudsopgørelsen, så skal man jo selv indberette - mine
> oplysninger om diverse lån var ikke med på forskudsopgørelsen (mange af

Det kan godt være korrekt, hvis lånene er optaget for nyligt, men så snart
de kommer ind i 'rutinen' vil de være med. Forskudsopgørelserne er baseret
på tallene fra foregående årsopgørelse, hvor bl.a. indtægterne er
pristalsreguleret.

> Dermed har jeg jo slet ikke det samme fradrag som jeg ville have hvis mine
> rente udgifter var opgivet.

Det er ikke nogen katastrofe - du vil i det tilfælde bare blive meget glad i
marts/april året efter, hvor du vil få tilbagebetalt en masse overskydende
skat.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-03-05 08:39

"Tine Kristiansen" <Nukleuz@mail.dk> wrote in message
> Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om at billån kan tages med - er I
> helt sikre på det ??

Hvis du lånte penge af mig, og betalte renter kunne du trække dem fra.
Jeg skal så selvfølgelig opgive dem på kapitalindtægter, men det er mit
problem.

--
mvh/rg. Christian