Planter dør!
Fra : HKN

Dato : 06-03-05 15:23

Hvad f...... er der galt i mit akvarie? Mine planter dør simpelthen for mig,
uden at jeg forstår hvorfor.

Jeg har lige fået nye rør ifm akvarieskift, så det kan ikke være dem (har
købt et som skulle være godt for planterne og et som giver flotte farver på
fiskene)

Jeg har groft sand (0,8 - 1,4) som bunddække, og en spandpumpe med helt nyt
filtermateriale i. Jeg har brugt alt vandet fra det gamle akvarie i det nye,
og derefter spædet op med friskt vand.

Hvad skal jeg evt anvende som gødning?

Mvh
Henrik

Fra : BC

Dato : 06-03-05 17:08

HKN wrote:
> [...]
>
> Jeg har lige fået nye rør ifm akvarieskift, så det kan ikke være dem
> (har købt et som skulle være godt for planterne og et som giver

de hedder forhåbentlig ikke Grolux, disse rør er efter
min bedste overbevisning totalt uegnede til akv. brug

men ud over dette,
hvilke planter har du, i akv.?
hvilken temperatur?

/Brian C

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-03-05 17:51

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse
> HKN wrote:

> de hedder forhåbentlig ikke Grolux, disse rør er efter
> min bedste overbevisning totalt uegnede til akv. brug

Det er ikke kun efter din bedste overbevisning!
De er totalt uegnet til akvarie brug.
Bruges bedst i en vindueskarm til potteplanterne.

Carsten

Fra : HKN

Dato : 06-03-05 18:49

> de hedder forhåbentlig ikke Grolux, disse rør er efter
> min bedste overbevisning totalt uegnede til akv. brug

Nej - det har jeg også hørt.

Det er hhv et Aqua-Glo og et TriPlus rør jeg har købt.

> men ud over dette,
> hvilke planter har du, i akv.?

Jeg har nogle vallisneria, anubias og nogle bregner (kan ikke huske navnet)

> hvilken temperatur?

24 grader - men jeg har også haft kørt med 27 - 28 grader og jeg kan ikke se
at det har haft nogen betydning at temperaturen er sænket.

Mvh
Henrik

Fra : J. Jørgensen

Dato : 06-03-05 19:36

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> 24 grader - men jeg har også haft kørt med 27 - 28 grader og jeg kan ikke
> se at det har haft nogen betydning at temperaturen er sænket.

Hej Henrik
De 24 grader er ganske udemærket, men der er jo ikke noget mærkeligt ved, at
der sker en forandring, når du sænker fra 28 grader.
Sørg for en ensartet belysning (tænd/sluk ur) og holde den samme temp.
Det er ikke sikkert dine betingelser passer lige til de planter, du helst
vil have.
Du skal i stedet lægge mærke til hvilke du kan holde i gro.
Dem der ikke vil gro - væk med dem, de er bare møj kedelige at se på.
Hvis du smider nogle ud, så prøv med et par andre slags o.s.v.
Når du skifter rør, så skift eet ad gangen, dette for ikke at skabe for
store ændringer - planter kan nemt gå i chock.
Hvis nogle planter går i stå, ja så er algerne straks klar til at angribe,
og så er det vanskeligt igen at få gang i det hele.
Held og lykke med det hele.
Hilsen
Jørgen

Fra : BC

Dato : 06-03-05 23:51

HKN wrote:

> Nej - det har jeg også hørt.
>
> Det er hhv et Aqua-Glo og et TriPlus rør jeg har købt.

> Jeg har nogle vallisneria, anubias og nogle bregner (kan ikke huske
> navnet)

mht. til vallisneria, har jeg ladet mig fortælle at det er vigtigt
at det kun lige er rødderne der er gravet ned i gruset
og for anubias vedkommende
så skal rizhomet (tror jeg nok den der vandrette stængel ting hedder)
være frit liggende er det javabregner?

måske et dumt spørgsmål, men husker du at få det stenuldssnadsk
ud af rødderne, jeg har personligt haft problemer hvis jeg ikke
huskede dette

> 24 grader - men jeg har også haft kørt med 27 - 28 grader og jeg kan
> ikke se at det har haft nogen betydning at temperaturen er sænket.

ok

Bundlagets tykkelse, jeg har oplevet dårlige resultater hvis det er
for tyndt

hvor lang tid går der ca. fra du planter til de dør
nu kan godt være jeg ikke formulerer mig helt korrekt
men er der nogen symptomer på vantrivsel, eks. gule blade,
huller i blade, ranglet vækst, går i opløsning etc.

Fra : HKN

Dato : 08-03-05 07:59

> hvor lang tid går der ca. fra du planter til de dør
> nu kan godt være jeg ikke formulerer mig helt korrekt
> men er der nogen symptomer på vantrivsel, eks. gule blade,
> huller i blade, ranglet vækst, går i opløsning etc.

De vallisneria som jeg lige har købt, gik der et par dage før de var gule i
kanten....

Det er som du beskriver; ligesom om at planten går i opløsning, blade mister
sin struktur og bliver hullede.

Mon ikke de mangler et næringsstof? Vandet er ret hårdt i mit område, da der
er en del kalkgrave rundt omkring.

Mvh
Henrik

Fra : J. Jørgensen

Dato : 21-03-05 22:57

> [...]
> mister sin struktur og bliver hullede.
>
> Mon ikke de mangler et næringsstof? Vandet er ret hårdt i mit område, da

Hej Henrik
Jeg tror altså, at dit problem skyldes din stædighed.
Hvem siger, at du overhovedet kan have Vallisneria i dit system?
Der er en gammel regel, der siger at man ikke kan have både Vallisneria og
Cryptocoryner i samme akvarie.
Det skyldes ikke, at disse planter ikke kan lide hinanden, men blot kræver
forskellige miljøer.
Du kan også prøve nogle Sværdplanter - det er muligt disse kan erstatte dine
mislykkede Vallesneria.
Alle mulige forsøg med tilførsel af gødning er ikke smart af hensyn til dine
fisk.
Find de planter der vil gro, og glem alt om dem, som ikke vil gro.
Hvis du ændrer fiskebestand eller belysning drastisk, kan du også regne med
at skulle ændre din plantebestand.

Hilsen
Jørgen

Fra : Hobi

Dato : 06-03-05 20:18

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse
> de hedder forhåbentlig ikke Grolux, disse rør er efter
> min bedste overbevisning totalt uegnede til akv. brug

Det er måske lidt overdrevet, at påstå, at grolux alene kan få planterne til
at dø.
Jeg havde et 2 år gammelt grolux i mit akv. indtil jeg fik at vide, at de er
totalt uegnede, og set i bakspejlet er planterne kommet til, at gro bedre,
men de voksede da også før.

Mvh
Hobi

Fra : Frank

Dato : 20-03-05 14:21

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in message news:<422b1226$0$738$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hvad f...... er der galt i mit akvarie? Mine planter dør... ,

Kan kun tilslutte mig ovenstående fustration. Og tillader mig at
gentage spørgsmålet.
Har haft et 530 l akvarium siden sept. -04. Fiskene trives
tilsyneladende; få dødsfald, lidt unger nu og da, flotte farver m.v.
Men jeg har efterhånden brugt flere tusinde kroner på planter. I hvert
fald et pænt stykke over de 2 tusinde. Som beskrevet længere nede i
tråden: de går tilsyneladende i opløsning, rådner i stilken fra roden
og op, bliver gule og plettede, tilsyneladende svinder rødderne også
(i bedste fald status Quo). Planter jeg satte for 2 måneder siden, og
som jeg var begyndt at tro på har netop sluppet taget og ligger nu og
flyder i overfladen; stort set uden en eneste rodtrævl. De eneste
planter som ikke umiddelbart viser inaktivitet er de mest mørkbladede.
Aha! -manglende lys har jeg tænkt, og straks tjekket armaturet
(originalt akvastabil m. to rør på 58 W og 150 cm (Sylvania
Aquastar).Det ene helt nyt, det andet 1 år gammelt)Jeg har skruet op
for lystiden pr dag: 10 timer på tænd/sluk-ur. Alt sammen
tilsyneladende uden effekt. Køber alt hos samme forhandler (Pet
Hollywood i Aalborg; en OK Forretning).
Skifter ca. 25%vand hver 14. dag med tempereret vandværksvand. Bruger
Tetra Aquasafe og (Vita Craft?) plantegødning efter
doseringsvejledning. Kører med Eheim spandfilter. Temp. 26 grader.

Modtager med tak velmente råd.

Frank

Fra : J. Jørgensen

Dato : 21-03-05 23:13

"Frank" <vangsgaard2@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tetra Aquasafe og (Vita Craft?) plantegødning efter
> doseringsvejledning. Kører med Eheim spandfilter. Temp. 26 grader.

Hej Frank
Et stort akvarium er ikke nemt at få beplantet.
Der skal tilføres meget store planter, da der ikke kommer ret meget lys ned
på bunden. En højde på mere end ca. 40 cm. giver manglende lys på bunden.
Jeg står netop overfor at skulle tynde ud i nogle store hammerslåede
cryptocoryner, som du kunne prøve at putte i baljen. De er vel næste en
meter lange.
Jeg bor i Odense, lad mig vide om du bor i nærheden, og eventuelt er
interesseret.
NB. Fra din beskrivelse vil jeg mene, at du skal have lyset tændt 12-14
timer, og sørge for at rørene bliver udskiftet løbende eet ad gangen,
således at der altid er 1 nyt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Frank

Dato : 22-03-05 09:00

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> wrote in message news:<PFH%d.1073$FW2.466@news.get2net.dk>...
> [...]
> Et stort akvarium er ikke nemt at få beplantet.
> Der skal tilføres meget store planter, da der ikke kommer ret meget lys ned

Tak for tilbuddet Jørgen. Selv bor jeg tæt på Blokhus, så det bliver
nok lidt svært at udveksle planter.
Ang. lysmængde; jeg har nogle store (flotte) rødder i akvariet. Selvom
jeg skyllede og saltbehandlede dem i to uger i vores badekar inden jeg
indrettede akvariet farver de stadig vandet brunligt her ½ år senere.
Jeg lægger især mærke til det efter vandskift, hvor vandet atter er
næsten "ufarvet". Dette går vel også ud over lysmængden? Kan man
hindre misfarvningen med et kulfilter?

Venlig hilsen
Frank

Fra : J. Jørgensen

Dato : 22-03-05 21:01

> [...]
> Jeg lægger især mærke til det efter vandskift, hvor vandet atter er
> næsten "ufarvet". Dette går vel også ud over lysmængden? Kan man

Hej igen Frank.
Jo, det er ikke ligefrem lysfremmende med brunligt vand. Det er da også lang
tid de smitter af.
Du er vel ikke blevet udsat for nogle "fup rødder".
Der er en del rødder i omløb, som er kunstigt "forældet" og indfarvet.
Prøv om du kan få en fortrolig samtale med leverandøren om problemet.
Når nu dit akvarie er så stort, og der er så langt ned til bunden, har jeg
set nogle vellykkede eksempler på at opbygge nogle terrasser, hvor planterne
så kommer tættere på overfladen.
Held og lykke
Jørgen

Fra : Frank

Dato : 31-03-05 15:30

">
> [...]
> Der er en del rødder i omløb, som er kunstigt "forældet" og indfarvet.
> Prøv om du kan få en fortrolig samtale med leverandøren om problemet.

Hej igen
Endnu en gang tak for de gode råd.

Størsteparten af rødderne (3 i alt) er genbrugsrødder, men den ene er
dog købt i forretning. Og på grund af dens facon og struktur har den
et kæmpe overfladeareal. Er dog ikke meget for at tage den op, da
krabben bor i dens huller og cikliderne yngler i andre af dens huler.
Har siden første opråb hældt 1,5 liter kul i mit filter. Troede det
ville klare vandet, men venter stadig.
Har også forsøgt mig med at øge CO2-indholdet i vandet ved elektrolyse
omkring en kulplade. Hørte fra en anden akvarist, at dette havde
nærmest chockstartet bevoksningen i hans akvarie. Hidtil dog kun svag
effekt (hvis nogen), men det har dog også kun kørt i ca. 5 dage. Samme
akvarist mente i øvrigt også at planteproblemerne kunne skyldes for få
fisk/individder (har ca. 40 individder)i akvariet. Flere fisk ville
efter hans mening unødvendiggøre kulpladen igen.

Hører gerne andres mening.

Frank Vangsgaard