postfix og autosvar?
Fra : Kim Emax

Dato : 06-03-05 13:41

Hejsa

Er der nogen, der kender til en vejledning i sub.? Jeg kører med
maildirs og har behov for at slå autosvar til. jeg har installeret
vacation pakken, lagt en .vacation i user/Maildir men der er nul reply

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Arne Haaning

Dato : 06-03-05 21:38

Kim Emax wrote:
> [...]
> maildirs og har behov for at slå autosvar til. jeg har installeret
> vacation pakken, lagt en .vacation i user/Maildir men der er nul reply

Jeg er lidt rusten i vacation - det er for længe siden jeg har haft en
- Nej spøg til side.
Fremgangsmåden er svjh at du skal kalde vacation med parametren "I"
ydermere skal din bruger have en .forward, der kalder vacation.

Lidt google på "vacation linux"
http://www.computerhope.com/unix/uvacatio.htm
http://directory.fsf.org/productivity/cal/linuxvacation.html
http://freshmeat.net/projects/linuxvacation/

Håber det hjælper dig videre.
/arne
--
Erstat "nospam" med mit fornavn, så rammer du min mailbox

Fra : Kim Emax

Dato : 06-03-05 23:51

Arne Haaning wrote:

> Jeg er lidt rusten i vacation - det er for længe siden jeg har haft en
> - Nej spøg til side.

hehe

> Fremgangsmåden er svjh at du skal kalde vacation med parametren "I"
> ydermere skal din bruger have en .forward, der kalder vacation.

Jeps, hvis jeg er brugeren emax, så skal jeg iflg. man pages for
vacation blot gøre følgende i roden af mit homedir:

'vacation'

en VI popper op med default besked til .vacation.msg, denne saver jeg
der genereres automatisk en .forward og vacation -I kaldes
en 'ls -l' viser nu at jeg har:

..forward
..vacation.msg
..vacation.db

og så er der naturligvis:

Maildir

hvor Maildir er der postfix leverer mailen. Jeg tror ikke postfix ser
den .forward fil og det er problemet i en nøddeskal.

> Lidt google på "vacation linux"
> http://www.computerhope.com/unix/uvacatio.htm
> http://directory.fsf.org/productivity/cal/linuxvacation.html
> http://freshmeat.net/projects/linuxvacation/

Dem vil jeg kigge på imorgen, tak for det

Fra : Arne Haaning

Dato : 07-03-05 21:01

Kim Emax wrote:
[snip]
> [...]
>
> hvor Maildir er der postfix leverer mailen. Jeg tror ikke postfix ser
> den .forward fil og det er problemet i en nøddeskal.
Hvile rettigheder er der på de 3 filer, og hvad står der i dem?

Mine så sådan ud:
#.forward

\arne, |"/usr/bin/vacation arne"
# drawrof.

# .vacation.msg

Subject: I am away from my mail

From XX AAA XXXX to XX AAA XXXX, I'm unable to answer my mail.
I will attend to it when I get back.

Arne Haaning
# gsm.noitacav.

Fra : Kim Emax

Dato : 07-03-05 23:25

Arne Haaning wrote:

> Hvile rettigheder er der på de 3 filer, og hvad står der i dem?

jeg har pillet ved rettighederne... oprindeligt var de vist:

700 .forward
664 .vacation.db
664 .vacation.msg

> Mine så sådan ud:
> #.forward
>
> \arne, |"/usr/bin/vacation arne"
> # drawrof.
>
> # .vacation.msg
>
> Subject: I am away from my mail
>
> From XX AAA XXXX to XX AAA XXXX, I'm unable to answer my mail.
> I will attend to it when I get back.
>
> Arne Haaning
> # gsm.noitacav.

Det "morsomme" er at jeg kan godt stå som alm bruger i mit eget Maildir
og catte mailen ind i vacation:

cat
/data/mail/masterminds.dk/autosvar/Maildir/new/1110222268.V802I61c051.serv010.masterminds.dk
| /usr/bin/vacation autosvar

Og den smider så et autosvar til den person, der har sendt mailen

Ja, testbrugeren hedder autosvar

jeg har så prøvet at lave en mailpath til denne bruger i databasen, så
postfix skulle smide mailen direkte i vacation, men den prøver nok at
oprette et "new" dir, når den ikke kan finde det:

Mar 7 22:43:15 serv010 postfix/virtual[4795]: 2F46B2FC119:
to=<autosvar@masterminds.dk>, relay=virtual, delay=0, status=deferred
(mailbox /data/mail/../../usr/bin/vacation autosvar: cannot create file
exclusively: Permission denied)

Prøvede uden "autosvar" i pathen:
Mar 7 22:42:06 serv010 postfix/virtual[4795]: 3CDA82FC118:
to=<autosvar@masterminds.dk>, relay=virtual, delay=0, status=deferred
(mailbox /data/mail/../../usr/bin/vacation: cannot open file: Permission
denied)

Jeg er nu ude i at jeg vil lave et perlscript, der tjekker et generelt
autosvars maildir og finder den user, mailen er sendt til og derefter
laver "cat MAIL | /usr/bin/vacation USER" og sletter mailen derefter...

Fra : Kim Emax

Dato : 07-03-05 23:33

Kim Emax wrote:
> [...]

Du benytter ikke MySQL til at gemme dine data i, vel?

> [...]
> to=<autosvar@masterminds.dk>, relay=virtual, delay=0, status=deferred
> (mailbox /data/mail/../../usr/bin/vacation: cannot open file: Permission

Jeg måtte også lige prøve den sidste:
Mar 7 23:28:42 serv010 postfix/virtual[2928]: E36B42FC0D2:
to=<autosvar@masterminds.dk>, relay=virtual, delay=1, status=deferred
(mailbox /data/mail/masterminds.dk/autosvar/Maildir/,
"|/usr/bin/vacation autosvar": cannot create file exclusively: No such
file or directory)

Fra : Arne Haaning

Dato : 08-03-05 22:27

Kim Emax wrote:
[snip]
> [...]
Mbox pt. men den gang brugte jeg currier, nu bruger jeg dovecot. svjh
var det også mbox

> Du benytter ikke MySQL til at gemme dine data i, vel?
Nej - jeg har 8 brugere på serveren og 12 virtuelle brugere, der nyder
godt af open relay block, amavis-new, clamav og spamassasin.
Det hele er rimeligt statisk, så jeg har endnu ikke haft behovet.

Før jeg skiftede fra sendmail/procmail til postfix fik jeg nogle
lignende meddelser, sammen med procmail, men drollen stå i om jeg kan
huske hvorfor. Har du husket quotes omkring stien?

Fra : Kim Emax

Dato : 09-03-05 00:06

Arne Haaning wrote:

> Før jeg skiftede fra sendmail/procmail til postfix fik jeg nogle
> lignende meddelser, sammen med procmail, men drollen stå i om jeg kan
> huske hvorfor. Har du husket quotes omkring stien?

Jeps, med og uden quotes "" og '', med og uden brugeren autosvar efter
vacation, jeg har også prøvet at indtaste i databasen:

autosvar, "|/usr/bin/vacation autosvar"
\autosvar, "|/usr/bin/vacation autosvar"

....sådan som .forward filen ser ud.

Jeg er nået frem til at postfix sikkert prøver at lave diret "new", når
det ikke findes. Sådan reagerer den når den møder et tomt Maildir. Så
jeg er nok nød til at smide al autosvar mail i et dir og selv pipe det
over i vacation. Jeg skal lige tænke strukturen igennem. Det kunne være
et vacation dir i samme niveau som Maildir, på den måde har jeg allerede
brugernavnet, der skal bruges, når mailen pipes ind i vacation. Undrer
mig bare over at der ikke er lavet en nemmere løsning fra postfix´ side
af...

Fra : Arne Haaning

Dato : 10-03-05 00:07

Kim Emax wrote:
> Jeps, med og uden quotes "" og '', med og uden brugeren autosvar efter
> vacation, jeg har også prøvet at indtaste i databasen:
>
> autosvar, "|/usr/bin/vacation autosvar"
> \autosvar, "|/usr/bin/vacation autosvar"
Hvad med:
\autosvar, |"/usr/bin/vacation autosvar" ?

Placeringen af den første qoute i din .forward ser ike helt ud som den
gjorde i min.
[snip]

Fra : Kim Emax

Dato : 10-03-05 19:35

Arne Haaning wrote:

> Hvad med:
> \autosvar, |"/usr/bin/vacation autosvar" ?
>
> Placeringen af den første qoute i din .forward ser ike helt ud som den
> gjorde i min.

I know, man prøver sig frem, når det åbenlyse ikke lader til at virke...

Har dog lige tænkt over en ting, jeg totalt har overset... Det kunne
være et Courier issue, så den doc vil jeg læse op på senere... Hvad
bruger du som transport?

Fra : Arne Haaning

Dato : 10-03-05 21:53

Kim Emax wrote:
[snip]
> Har dog lige tænkt over en ting, jeg totalt har overset... Det kunne
> være et Courier issue, så den doc vil jeg læse op på senere... Hvad
> bruger du som transport?

Før: sendmail/procmail
Senere: Postfix/courier
Nu: Postfix/dovecot, men uden vacation

Har du prøvet at stille dit spørgsmål i en af de engelske grupper?
alt.comp.mail.postfix
mailing.postfix.users

Fra : Kim Emax

Dato : 10-03-05 23:44

Arne Haaning wrote:
> [...]
> Senere: Postfix/courier
> Nu: Postfix/dovecot, men uden vacation
>
> Har du prøvet at stille dit spørgsmål i en af de engelske grupper?

Nej, men jeg udveksler fra tid til anden mails med Ralf Hildebrandt og
hans svar, da han først forstod problemet var at, når postfix kører med
virtual domains, så læses .forward filer ikke og man kan ikke eksekvere
programmer, såee... jeg må igang med at udvikle et script, der smider
mails videre til vacation scriptet...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 11-03-05 08:01

Kim Emax <newsgroups@emax.dk> wrote:

> [...]
> virtual domains, så læses .forward filer ikke og man kan ikke eksekvere
> programmer, såee... jeg må igang med at udvikle et script, der smider

Jeg mindes heller ikke på noget tidspunkt at have set at du bruger
virtual som MDA. Jeg kan komme tanke om to måder at løse det på:

Bruge maildrop som MDA.
Kigge på PostfixAdmin (http://www.postfixadmin.com)

Allan Joergensen

"Bother," said Pooh, as he ran the rapids in an air mattress

Fra : Kim Emax

Dato : 08-03-05 18:23