Hund søges - ikke hvalp.
Fra : Christian Nydam Jens~

Dato : 06-03-05 12:53

Hej ng.

Jeg prøver lige af denne vej at forsøge at finde en egnet hund til min
søster. Hun har lige mistet sin hvalp, der desværre blev syg og døde. Hun er
ikke indstillet på at gå igennem hele "besværet" med at få en hvalp gjort
renlig igen. Derfor vil hun gerne have en hanhund på min. 1 år, men omvendt
må den helst heller ikke være så meget ældre.

Det skal være en rolig, mellemstor hund, der ikke kræver alt for meget
motion. Den skal selvfølgelig være rar og omgængelig. Hun bor i lejlighed
men der er ingen trapper. Hun vil desværre ikke gå til træning med den, så
hvis den kan det mest basale som at gå ( forholdsvis ) pænt i snor, sitte,
dække o.s.v, vil det nok være det mest optimale. Hun vil bare gerne have en
"hyggehund".

Hun bor i Horsens og har bil, så vi kører gerne efter den rigtige hund.

Mange hilsner fra

Carina

P.S Svar til snudeskaft2000@yahoo.dk

Fra : Peter

Dato : 06-03-05 13:43

"Christian Nydam Jensen" <chrnydam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en "hyggehund".
>
> Hun bor i Horsens og har bil, så vi kører gerne efter den rigtige hund.

Må jeg foreslå en tøjhund på hjul, evt. med indbygget lyd. (a la Lille Pers
elefant)

Peter

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-05 14:54

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Christian Nydam Jensen" <chrnydam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg foreslå en tøjhund på hjul, evt. med indbygget lyd. (a la Lille
> Pers elefant)
>
> Peter
Hvad er din motivation for at komme med sådan noget pjat? Selvfølgelig kan
man da have en mellemstor hund som ikke kræver for meget motion, og som er
rar og omgængelig, hvad er der galt med det? Du kan da ikke være bekendt at
være så negativ når folk spørger efter hjælp. Måske det ikke er den helt
rigtige gruppe, men det er en anden sag.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-03-05 16:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> at være så negativ når folk spørger efter hjælp. Måske det ikke er den
> helt rigtige gruppe, men det er en anden sag.

Nu var det ikke mig der skrev det, men jeg er da enig med skribenten.

Søsteren lyder ikke for mig som en der er egnet til at have en levende hund.

Hun er ikke villig til at have noget besvær med den, på trods af at det at
gøre en hund renlig, og træne den er noget der giver mindre arbejde med
tiden. Så hvis man ikke engang i en overgangsperiode er indstillet på at
lægge nogle kræfter i sagen, hvad skulle så forhindre en i at skille sig af
med dyret ved først givne lejlighed, når det bliver lidt besværligt?????

Der udover så er træning (uanset om det foregår i organiserede rammer, eller
som vi, gør det selv) med til at skabe samhørighed med hunden.

Jeg er ked af at sige det, men nej - jeg ville aldrig overdrage en hund til
sådan en person

Peter

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-05 16:17

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller som vi, gør det selv) med til at skabe samhørighed med hunden.
>
> Jeg er ked af at sige det, men nej - jeg ville aldrig overdrage en hund

Masser af mennesker køber halv eller helvoksne hunde fordi de ikke gider
hvalpebesværet, masser af mennesker køber mindre motionskrævende hunde og
masser af mennesker køber hund uden at gå til træning. Jeg tror godt jeg kan
lægge hovedet på blokken hvis jeg påstår at ikke én eneste af de hunde jeg
mødte gennem min barndom i 60'erne på noget tidspunkt havde været på et
træningshold.

Jeg kender en ældre dame der har en dejlig lille rolig og fredelig japansk
spids i sin lejlighed. Den har aldrig været til træning. Hvorfor skal en
sådan ældre dame ikke have glæden ved at have en hund i sin lejlighed og med
på sine ikke særlig lange spadsereture?

Jeg synes I er far out.

Mvh
Søren

Fra : rogz

Dato : 06-03-05 17:55

> [...]
en
> sådan ældre dame ikke have glæden ved at have en hund i sin lejlighed

Det er vel ikke kun ejeren, der skal have glæde af hunden. Hunden skal
også have glæde af ejeren?. Hunde får det liv vi giver dem!. Hvis man
ikke er indstillet på at beskæftige sig med hunden, skal den så leve
hele sit liv indenfor i en lejlighed?. Det mener jeg ikke er rimeligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-05 18:42

"rogz" <rogz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er indstillet på at beskæftige sig med hunden, skal den så leve
> hele sit liv indenfor i en lejlighed?. Det mener jeg ikke er rimeligt.

Det er jo et holdningsspørgsmål, men jeg mener vi er for langt ude med alt
det man som menneske skal gøre for at hunden kan få det perfekte hundeliv,
hvis man ikke vil fordømmes af andre hundemennesker.

Det er da ok, hvis du selv synes din egen hund skal have et godt liv med
masser af aktivitet, men inden i fordømmer at en skødehund ikke får lov at
gå til træning m.v. så er der altså masser af steder her i vort samfund hvor
en indsats var mere påkrævet overfor dyr som har dårlige forhold. Mink i
bure, svin i tremmestalde, kyllinger på kyllingefabrikker, kaniner i
børnehaver, skildpadder på børneværelser. Så tror jeg nok en skødehund hos
en ældre dame har det noget bedre.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 06-03-05 19:53

> [...]
> med alt det man som menneske skal gøre for at hunden kan få det
> perfekte hundeliv, hvis man ikke vil fordømmes af andre

Enig med dig Søren, man skal lige huske på at vi altså får vores
hunde for vores egen fornøjelses skyld, sgu da ikke for at gører
hunden en tjeneste. At man så skylder den et ordentligt liv er en selvfølge,
men hunde indretter jo også tit deres aktivitetsniveau efter hvor meget
tid man bruger på dem. Jeg kunne da hurtigt vænne mine vuffere til at
de skulle underholdes 5 timer hver dag, men jeg har altså et liv ud over dem.

/Jens (der intet forkert ser i christian's søsters ønske)

Fra : rogz

Dato : 06-03-05 19:54

"Søren LH" skrev d. 06-03-05 18:42 dette indlæg :
> [...]
> bure, svin i tremmestalde, kyllinger på kyllingefabrikker, kaniner i
> børnehaver, skildpadder på børneværelser. Så tror jeg nok en skødehund

Der jo altid nogen der har det værre. Stræber ikke efter det perfekte
hundeliv, bare et nogenlunde meningsfuldt. Hvis man fx. antager at "ikke
ret meget motion" er 1-2 timer dagligt....Så må hunden tilbringe 22-23
timer i døgnet i lejligheden.Det lyder da r..kedeligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 06-03-05 20:57

> [...]
> ret meget motion" er 1-2 timer dagligt....Så må hunden tilbringe 22-23
> timer i døgnet i lejligheden.Det lyder da r..kedeligt.

Jamen så har du ellers noget af en opgave foran dig, hvis du er igang med en
indsats mod hundehold for alle der ikke kan være sammen med deres hunde
mindst 3-4 timer hver dag.

En anden ting er at du kan ikke bedømme hundeliv med menneskealen. Jeg mener
ikke det er et problem for en hund at være inaktiv, med mindre den er
stresset selvfølgelig. En hund kan ligge i timevis og "meditere", det kan vi
mennesker ikke. Det gør en ulv faktisk fulde 2-3 dage i træk når den har
spist sig mæt.

Faktisk er der eksperter der sige at der er flere hunde der har
stressproblemer på grund af overaktivering end på grund af underaktivering.
Min egen hund blev faktisk roligere og mere harmonisk efter at jeg standsede
med den megen træning. Så jeg tror slet ikke du har ret når du siger at 1-2
timers daglig motion er for lidt.

Mvh
Søren

Fra : rogz

Dato : 11-03-05 18:06

"Søren LH" skrev d. 06-03-05 20:57 dette indlæg :

> [...]
med en
> indsats mod hundehold for alle der ikke kan være sammen med deres
Indsats mod hundehold.....Ej, så vidt vil jeg nu ikke strække den.
> [...]
kan vi
> mennesker ikke. Det gør en ulv faktisk fulde 2-3 dage i træk når den
Jeg kan!!!!. Jamen, min vovse "mediterer" såmænd også de dage hvor jeg
fx. er så uheldig, at være ramt af grimme tømmermænd ( meditere lyder
bedre :) ). Generelt mener jeg bare ikke, at han skal sove hele sit liv
væk.
> [...]
standsede
> med den megen træning. Så jeg tror slet ikke du har ret når du siger
Jeg har så hørt det modsatte....Det kommer vel også an på hvilken form
for aktivering man anvender. Når jeg fx. har gået spor med min...Ja, så
snorksover han resten af dagen. 1-2 timer mener jeg ikke er
meget.....Det har hverken hund eller ejer skade af.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 11-03-05 19:48

> [...]
> snorksover han resten af dagen. 1-2 timer mener jeg ikke er
> meget.....Det har hverken hund eller ejer skade af.

Mange mener idag, at påstanden fra bl.a. Anders Hallgrens bøger om hundens
enorme behov for aktivering, er en skrøne. Men det kommer da an på så meget
og hunde er også forskellige. Og spor stresser i hvert fald ikke hunden, det
er jeg enig i.

Mvh
Søren

Fra : rogz

Dato : 11-03-05 22:14

"Søren LH" skrev d. 11-03-05 19:48 dette indlæg :
> Men det kommer da an på så meget og hunde er også forskellige. Og spor
stresser >i hvert fald ikke hunden, det
> er jeg enig i.
Jeg forstår bare ikke selve ideen i at have hund, hvis man ikke lige har
lyst til at motionere og heller ikke lige har lyst til at træne. Hvis
jeg bare futter rundt i lejligheden så sover min hund.....Kan da heller
ikke undsige mig, at jeg indimellem har været henne for at tjekke om han
overhovedet trak vejret. Han tilpasser sig netop mit aktivitetsniveau,
men hvis han bare lå og sov 22-23 timer i døgnet og så var ude og
spadsere resten af tiden....Så ville jeg foretrække at have en kat.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 12-03-05 11:33

> [...]
> men hvis han bare lå og sov 22-23 timer i døgnet og så var ude og
> spadsere resten af tiden....Så ville jeg foretrække at have en kat.

Jeg har stor glæde af samværet med min hund når jeg er inde, så personlig
har jeg ingen problemer med at forstå dette.

Mvh
Søren

Fra : Tanya

Dato : 06-03-05 19:55

Hej Carina

Prøv at kigge på www.dyrenes-beskyttelse.dk, der kan I kigge på danmarks
forskellige dyreinternater. Der har de tit mange forskellige hunde i alle
aldre. Der kan din søster måske finde en hund der passer til hende.

Tanya

Fra : Holm

Dato : 08-03-05 10:42

> [...]
omvendt
> må den helst heller ikke være så meget ældre.

Hej Carina.

"besvær" med hvalpe er intet imod det besvær man kan få med hanhunde på
10-12 mdr.
Det er netop i den alder alle de "sjove" ting begynder bla . at blive fuldt
kønsmoden.
Jeg vil til enhver tid råde din søster til at læse om hundens forskellige
faser , så hun er helt klar over hvad der foregår i en hund livet igennem
....og det er bestemt ikke for at være negativ , men det betyder simpelthen
ALT at man ved hvad man har med at gøre , før man anskaffer en hund , eller
noget andet dyr , såmænd .
Man kan , efter min mening , ikke give en hund et godt liv hvis man ikke er
tålmodig , overbærende og kærlig ...og mest af alt , at man gider tage
"besværet" med !!

Mange hilsner Holm

Ps : Jeg kom vist til at svare privat , det undskylder jeg meget .