Pc speaker til line-in ?
Fra : Basil

Dato : 05-03-05 21:55

Hej.
Jeg har et dos-program som jeg bruger på en win98 maskine.
Det kan kun lave lyd i pc-speaker, og det er ikke højt nok.
Kan jeg forbinde pc-speaker fra bundkort direkte til line-in på et lydkort,
så jeg kan få forstærket disse lyde på en billig måde, og stadig bibeholde
win-lydene ?
Kai

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-03-05 00:25

Basil wrote:
> [...]
> så jeg kan få forstærket disse lyde på en billig måde, og stadig bibeholde

Du får ikke noget lyd ud, ved at forbinde en højttaler til line-in.
Line-out bør kunne levere de 50 milliWatt, som hovedtelefoner
maksimalt må afgive i lydeffekt, men det er stadig ikke særlig højt.
Du kan dog købe et par aktive pc-højttalere for næsten ingen penge,
især hvis de er brugte..

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 00:37

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> maksimalt må afgive i lydeffekt, men det er stadig ikke særlig højt.
> Du kan dog købe et par aktive pc-højttalere for næsten ingen penge,

Jeg tror I taler forbi hinanden....Jo, du kan godt smide signalet, som er
beregnet til pc-ht på line-indgangen, men hvor godt det lyder tør jeg ikke
udtale mig om .... ( husk at skrue langt ned for volumen første gang det
testes)

mvh
Ebbe

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 01:19

Jens C. Hansen wrote:

> Du får ikke noget lyd ud, ved at forbinde en højttaler til line-in.

Jeg tror at du misforstår noget. Basil vil gerne have forbundet den
lille indbyggede PC-speaker højtaler-udgang på bundkortet med line-in på
hans lydkort.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-03-05 15:24

Anders Lund wrote:

> Jeg tror at du misforstår noget.

Enig - Basil's ordvalg gav mig kun et halvt (og forkert) billede af
problemet.

> Basil vil gerne have forbundet den
> lille indbyggede PC-speaker højtaler-udgang på bundkortet med line-in på
> hans lydkort.

Jep, det var ordet 'udgang' jeg manglede - så giver det pludselig mere
mening.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-03-05 04:13

Basil wrote:
> [...]
> så jeg kan få forstærket disse lyde på en billig måde, og stadig bibeholde

Jeg tror umiddelbart du skal reducere spændingen en del først... dette
kan gøres ved at sætte 2 modstande i serie, der hvor PC speakeren skal
sidde, og så tage signalet til line in, over den ene af modstandene.

Jeg vil umiddelbart tro, at en PC speaker får 5 volt, og en line-in er
omkring 200 millivolt, altså en faktor 1:25

(er dog ikke sikker på disse tal)

hvis du tager en modstand på 2500 ohm og en modstand på 100 ohm og
sætter i serie, i stedet for PC speakeren og derefter tager line
in-signalet over den 100 ohms modstand, burde du lave en 1:25 reduktion
i signalet...

Men som sagt jeg er ikke sikker på hvor stor forskellen er

Fra : Basil

Dato : 06-03-05 07:37

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> i signalet...
>
> Men som sagt jeg er ikke sikker på hvor stor forskellen er

Tak for svarene.
Den skal jeg nok lige have i langsom gengivelse
Jeg tager den alm. højttaler helt fra, klipper ledningen af.
Lodder en X modstand på og et mini-jack, og sætter den til line-in på
lydkort.
Hvad skal X være ?
Kai

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 12:44

Basil wrote:

> Lodder en X modstand på og et mini-jack, og sætter den til line-in på
> lydkort.
> Hvad skal X være ?

Det har han jo skrevet. 2 modstande, den første på 2500 ohm og den anden
på 100 ohm. Se overstående. Dog skal du også lige se at Esben ikke er
sikker på disse tal. :)

Fra : Basil

Dato : 06-03-05 17:48

Anders Lund wrote:

> Det har han jo skrevet. 2 modstande, den første på 2500 ohm og den anden
> på 100 ohm. Se overstående. Dog skal du også lige se at Esben ikke er
> sikker på disse tal. :)

Ahh, nu tror jeg at jeg forstå det.
Jeg prøver, det kan ikke gå værre end galt.
Er alm. kulfilmsmodstand til 5 øre er fine nok til dette ?
Takker.
Kai

Fra : Basil

Dato : 13-03-05 10:21

Anders Lund wrote:

> Det har han jo skrevet. 2 modstande, den første på 2500 ohm og den anden
> på 100 ohm. Se overstående. Dog skal du også lige se at Esben ikke er
> sikker på disse tal. :)

Nu har jeg siddet og kigget lidt på det, og maskinen sidder en gammel SB16
klon, som ikke har line in
Det har tg. det der "cd-in" som vist sidder på alle lydkort.
Kan jeg sætte det til på de pinde (hvilke) og skal der stadig modstande på
(hvilke) ?
Kai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-05 13:48

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i

> [...]
lydkort,
> så jeg kan få forstærket disse lyde på en billig måde, og stadig bibeholde

Prøv først at se efter, om du ikke har en option som hedder enten "PC
speaker" eller "mono" i din windowsmixer. Se under egenskaber. Hvis du har
det, og skruer op for denne, så får du lyden fra din PC speaker ud på
lineout.

Iøvrigt skal du være forsigtig med at koble dit lydkort til speakerudgangen.
Den benytter femvolt signaler, så du kan risikere at brænde dit lydkort af.
Sluttelig se også efter på dit lydkort, om der ikke er en speaker indgang.
Enkelte ældre lydkort har mulighed for at route udgangen til højtaleren til
lydkortet.

Claus