Lys.
Fra : Tomas Jensen

Dato : 05-03-05 15:49

Kan årsagen til at mine akvarieplanter ikke vil trives - faktisk
langsomt går ud - være, at akvariet, et ca. 130 l Aquastabil, oplyses af
dels en akvarierør på 15 w og dels af 2 energisparepære på hver 11 w i
10 timer dgl. Jeg forestiller mig, at energisparepærerne ikke giver
optimal plantelys. Kunne jeg måske bruge sådan nogle vækstpærer, som man
bruger til alm. potteplanter ol.? Jeg har nemlig ikke råd til at
ordentlig amartur til lysstofrør.
MVH Hanna

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-05 16:34

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> vækstpærer, som man bruger til alm. potteplanter ol.? Jeg har nemlig
> ikke råd til at ordentlig amartur til lysstofrør.

Energisparepærer er ikke helt dårlige - tidligere (i min barndom) brugte man
alminelige el-pærer - og planterne trivedes OK - eneste problem var varmen.

Nu skriver du ikke hvilket rør du har i lampen ?

F.x. Grolux giver ret dårligt lys - til trods for at de sælges som
planterør......

Hvis dit rør er over et år gammelt, så har det mistet så meget af sin kraft,
at det bør udskiftes - selvom de lyser stadigvæk.....

Det kan også være, at dine planter mangler noget gødning ?

Der er mange muligheder.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : J. Jørgensen

Dato : 06-03-05 11:14

> [...]
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

Hej Jan
Er det et nystartet akvarium?
Hvad har du af fisk?

Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-05 11:43

J. Jørgensen wrote:
> Hej Jan
> Er det et nystartet akvarium?
> Hvad har du af fisk?
> Hilsen
> Jørgen

Øhh - et var ikke mig, der havde problemet - jeg svarede "bare"....

Fra : Tomas Jensen

Dato : 06-03-05 21:55

Jan Vestergaard skrev:

> Øhh - et var ikke mig, der havde problemet - jeg svarede "bare"....
>
> Jan

På lysrøret står der "Sera" blue sky royal. 15 w, 12000 kelvin. Pære +
akvarium startet for 3/4 år siden - fungerede fint det første ½ år,
derefter en del problemer m. penselalger og grønalger samt altså beg.
plantemisvækst. Der går 9 kilepletbarbae, 4 mollyer, 1 siamesisk
algeæder og 3 rejer + et rejebarn. I bunden er sort grus. Jeg har prøvet
med forskellige planter uden at der er nogle, der er bedre end andre.
Jeg har proppet gødningspiller ned ved planternes rødder, ca. 3 til hver
plante ca. 2 gange det 3/4 år, der er gået. Desuden et jernsøm. Jeg
skifter 10 l vand 1-2 x ugentlig, og tilsætter akvariesalt i henhold til
vejledningen på dåsen. Fiskene er sunde og raske. Har fortsat nogle
problemer med penselalger på planter, sten, grus og glas.
MVH Hanna

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-05 23:48

Tomas Jensen wrote:
> På lysrøret står der "Sera" blue sky royal. 15 w, 12000 kelvin.

Det kender jeg ikke ?

> akvarium startet for 3/4 år siden - fungerede fint det første ½ år,
> derefter en del problemer m. penselalger og grønalger samt altså beg.
> plantemisvækst.

Ja - det hænger tit sammen - når planterne ikke trives og bruger
næringsstofferne, så tager algerne over.

> [...]
> andre. Jeg har proppet gødningspiller ned ved planternes rødder, ca.
> 3 til hver plante ca. 2 gange det 3/4 år, der er gået.

Hvis det er den dosering, der er angivet på pakken, så er det jo OK.

> Desuden et jernsøm.

Det ved jeg ikke om der er bevis for virker, men flere har vist gode
erfaringer med det - og det kan ihvertfald ikke skade

> Jeg skifter 10 l vand 1-2 x ugentlig,

Måske lidt for tit ?

> og tilsætter
> akvariesalt i henhold til vejledningen på dåsen.

Hvorfor salt ?

Det er normalt ikke nødvendigt, hvis der ikke er sygdom eller lign i
akvariet.

> Fiskene er sunde og
> raske. Har fortsat nogle problemer med penselalger på planter, sten,
> grus og glas.

Penselalgerne kan godt skyldes dårligt lys - og det samme kan misvæksten hos
planterne.

Men der andre muligheder - hvis du f.x. overfodrer - ¨så kommer der
overflødige næringsstoffer, som mest gavner algerne - men det burde egentlig
ikke skade planterne - så jeg tror mest på lyset.......

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-03-05 07:20

Penselalger kommer som regel hvis der er ikke er lys nok.
Formentlig er dit lysrør klar til en udskiftning.
Og når du køber et nyt, så lad være med at købe et med så højt kelvin
tal. Planter klarer sig bedst ved et lavere kelvin tal.

> Måske lidt for tit ?

Jeg vil også mene at det er alt for meget og altfor tit.
Jeg ved selvfølgeligt ikke hvor stort akvariet er, men da lysrøret kun
er 15 W
vil jeg skyde størrelsen til at være omkring 60 liter.

> Hvorfor salt ?
>
> Det er normalt ikke nødvendigt, hvis der ikke er sygdom eller lign i
> akvariet.

Jeg vil stille samme spørgsmål, hvorfor salt??
Det eneste sted det gavner er i forhandlerens økonomi.

> [...]
egentlig
> ikke skade planterne - så jeg tror mest på lyset.......

Prøv at skære ned på fodringen, fisk er altid sultne, så du kan ikke
bruge det agument at
de spiser op. Det vil de gøre i 99% af gangene de fodres, for 5 minutter
efter at være klar til en
ny omgang.

Carsten

Fra : Tomas Jensen

Dato : 07-03-05 15:02

Carsten Gall skrev:
> [...]

og tilsætter

>Dels fordi en forhandler fortalte mig, at det kunne forebygge de
hyppige problemer, der er med hvide pletter på mollyer, og dels ud fra
en betragtning om, at det ud over natrium finder mineraler i saltet, der
er godt for planterne, men det har måske ingen betydning?

> [...]
> bruge det agument at
> de spiser op. Det vil de gøre i 99% af gangene de fodres, for 5 minutter

Er fodring x 1 daglig for meget? De har spist op efter et par min.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-05 15:11

Tomas Jensen wrote:
> [...]

Det ville muligvis fungere med et ordentligt rør i stedet for det nuværende,
der ikke lyder særlig velegnet til planter ?

Stol ikke på alt, hvad forhandlerne siger - de skal jo tjene penge på og
sælger hvad som helst der giver overskud

Køb (eller lån på biblioteket) hellere en god akvariebog og læs om de
grundlæggende ting.

> der er godt for planterne, men det har måske ingen betydning?

Nej....

Fra Carsten:

> Er fodring x 1 daglig for meget? De har spist op efter et par min.

Nej - det er OK.

Fra : Jeepers

Dato : 07-03-05 16:21

> Det ville muligvis fungere med et ordentligt rør i stedet for det
> nuværende, der ikke lyder særlig velegnet til planter ?

Så idag er det ikke godt nok, men i forgårs skrev du "Energisparepærer er
ikke helt dårlige". Lettere misvisende.

/Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-03-05 16:40

Jeepers wrote:
> Så idag er det ikke godt nok, men i forgårs skrev du
> "Energisparepærer er ikke helt dårlige". Lettere misvisende.

Næh - egentlig ikke - på det tidspunkt var jeg jo ikke klar over hvad røret
var for et.

Hvis det er er et ordentlig rør - så tror jeg stadig, at det ville fungere
med rør + 2 pærer - og det har jo også fungeret OK i starten, men lysstofrør
og sparepærer taber ganske langsomt kraften - og på et tidspunkt bliver
lyset for dårligt - selvom det stadig lyser.

Og denne kombination af rør og pærer klarer åbenbart kun at holde
lyskvaliteten i at halvt års tid.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 07-03-05 19:11

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> lyset for dårligt - selvom det stadig lyser.
>
> Og denne kombination af rør og pærer klarer åbenbart kun at holde

Tak for de gode råd. Jeg vil snarest begive mig på indkøb efter nye rør,
pærer - og planter.