Vedrørende at kopiere en fil fra en floppy~
Fra : Stanpe

Dato : 05-03-05 00:10

Jeg har en fil på en diskette der er FAT formateret denne skal kopieres over
på en Linux spille som agere
firewall..

Jeg har prøvet følgende:

mount /dev/fd0 /mnt/floppy (så kan jeg høre det klikker på disken)
cp /nmt/floppy/Qos_ipcop_1.4_v1.9.1.tar.tar /tmp

en den melder noget om input/output error

Er det fordi filen kommer fra mit windows system?

Jeg har ikke noget GUI interface på linux spillen så jeg bliver nød til at
gøre det fra konsollen

mvh
Allan

Fra : Villum Sejersen

Dato : 05-03-05 07:28

Stanpe skrev:

> [...]
>
> mount /dev/fd0 /mnt/floppy (så kan jeg høre det klikker på disken)
> cp /nmt/floppy/Qos_ipcop_1.4_v1.9.1.tar.tar /tmp

er vel /mnt/... ikke /nmt/...

> men den melder noget om input/output error
>
> Er det fordi filen kommer fra mit windows system?
>
> Jeg har ikke noget GUI interface på linux spillen så jeg bliver nød til at
> gøre det fra konsollen

Det burde heller ikke være noget problem.

Hvad står der i din /etc/fstab om dit mountpoint?

Min linje hedder:
/dev/fd0 /floppy msdos users,auto 0 0
(felterne er adskilt med <tab>)

Hvad viser mount? Har du rent faktisk fået mounted disketten, eller
forsøges det bare?

Lige nu viser min boks (med en skrivebeskyttet diskette i drevet) linjen:
/dev/fd0 on /floppy type msdos (ro,noexec,nosuid,nodev)

Hvis der kun ligger den ene fil på disketten, så prøv med:
cp /mnt/floppy/* /tmp/
for det lange filnavn kan måske ikke læses i sin helhed fra
fat12-filsystemet på disketten. Du kan ikke være sikker på at disketten
er formatteret med vfat

--
med venlig hilsen Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit

Fra : Stanpe

Dato : 05-03-05 08:58

Villum Sejersen wrote:
> cp /mnt/floppy/* /tmp/
> for det lange filnavn kan måske ikke læses i sin helhed fra
> fat12-filsystemet på disketten. Du kan ikke være sikker på at
> disketten er formatteret med vfat

Det var lige det , det hjalp tak for hjælpen

mvh
Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-03-05 08:13

"Stanpe" <ask@ask-service.dk.spam> writes:

> mount /dev/fd0 /mnt/floppy (så kan jeg høre det klikker på disken)
> cp /nmt/floppy/Qos_ipcop_1.4_v1.9.1.tar.tar /tmp
>
> en den melder noget om input/output error
>
> Er det fordi filen kommer fra mit windows system?

Nej, det er fordi er din diskette er død.

Hvor gammel er din diskette og hvordan er den blevet opbevaret?

Hvornår er filen blevet skrevet til diskettet og prøvede du at læse
den igen med det samme.

Kan disketten læses på din windowsmaskine?

Disketter kan bare ikke bruges til at transportere filer i vore
dage. Jeg ved ikke præcist hvad det skyldes men jeg har hørt flere
mene at disketter bare er dårligere end i gamle dage.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-03-05 08:23

Peter Makholm wrote:

> Disketter kan bare ikke bruges til at transportere filer i vore
> dage. Jeg ved ikke præcist hvad det skyldes men jeg har hørt flere
> mene at disketter bare er dårligere end i gamle dage.

Enig.
Jeg ved ikke om du/man kan bruge det til noget(historie), men allerede ved
fremkomsten af IBM's AT-maskiner, var der problemer med - lad os kalde det
- interoperabilitet mellem diverse fabrikater.
Dengang (18-20 år siden) var det ikke disketterne, men /drevene/ der var
problemet. Vores løsning var at benytte lavest mulig kapacitet (='bredere'
spor) på vores installationskit's.
Der var simpelthen tale om 'fejlsporing'[1], der gjorde, at man ikke kunne
være sikker på, at en diskette skrevet på en maskine, også kunne læses på
en anden maskine.
Mon ikke det er samme problemstilling i dag?
Jeg tænker på, at man stort set ikke bruger disketter i dag, samt at man kan
få et drev for en hundredelap.

[1] Mit bedste bud på et beskrivende ord.

Stig Johansen