Hjælp med ASP Dato i gæstebog.
Fra : Masquerade

Dato : 04-03-05 12:04

Hej

Jeg har i denne kode problemer med at få datorækkefølgen til at
være korrekt.
Den ligger indlægene tilfældigt i gæstebogen.
Tror jeg har stirret mig blind på problemet og kan derfor ikek
finde fejlen i koden! :p

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "SELECT overskrift, beskrivelse, id, skrevet, dato FROM
tabel order by dato DESC"
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("db/tagwall.mdb")
rs.Open strSQL, strDSN, 1
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-05 12:25

Masquerade skrev:

> Den ligger indlægene tilfældigt i gæstebogen.

Hvordan indsætter du datoen?

Hvis det er dags dato du skal have ind, så brug *altid* databasens
funktion til det - undlad at generere dags dato i asp og så sende den
videre til databasen.

Det letteste er at lade dags dato (Now()) være standardværdi i
datofeltet - så skal du slet ikke tænke på hvordan du frembringer den
rigtige datoværdi.

En anden måde er at gøre det på indsættelsestidspunktet. Bemærk
forskellen på følgende to eksempler:

A:
strSQL = "INSERT INTO tabel (datofelt) VALUES (Now())"

B:
strSQL = "INSERT INTO tabel (datofelt) VALUES ('" & Now & "')"

I A er det databasen der fortolker funktionen Now - og det skal den nok
sørge for at gøre korrekt. I B fortolker asp-parseren funktionen Now og
genererer en tekstlig form af dags dato. Databasen ser kun en tekstværdi
som den så skal fortolke som en dato - og det giver mulighed for fejl.

> Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
> strSQL = "SELECT overskrift, beskrivelse, id, skrevet, dato FROM
> tabel order by dato DESC"

Koden her er fin nok - du sorterer korrekt efter datoen (faldende). Når
det ser forkert ud, kan det skyldes to ting:
A) Datoerne er sat forkert ind i databasen (jf. ovenstående)
B) Datoerne er rigtige nok, men vises omvendt (måned før dag).

Du kan se hvordan man retter B på siden her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=47>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Masquerade

Dato : 05-03-05 08:27

Hej Jens
Tak for dit svar.

Umiddelbart ser det ud som om den kun tjekker det forreste i datoen. feks
hvis vi tager d. 4/3. og d. 5/2, så tager den d. 4 først da den har lavest
nr i dato. Problemet ser ud til at være den ikke tjekker måned.

Skal du bruge noget info, for at kune se hvad problemet er?
Jeg syns umiddelbart ikke der er nogle problemer i scriptet, da scriptet er
sat op til at tjekke op mod dato i databasen. I databasen står datoen
korrekt.

Vh Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-05 16:29

Masquerade skrev:

> Skal du bruge noget info, for at kune se hvad problemet er?

Ja. Prøv at svare på det spørgsmål jeg stillede i sidste indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen