Netscape 8 Beta frigivet
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-05 23:01

Så er betaudgaven af Netscape 8 klar:
<http://browser.netscape.com/nsb/>.

Den har en del ganske velfungerende nyskabelser - først og fremmest
muligheden for i samme browser at skifte mellem IE- og Gecko-
visning, men også en del indstillingsmuligheder pr. site (man har
en enkelt adgang til at justere "trust settings" direkte på
fanebladet). Man kan også gemme indstillingen for IE- eller Gecko-
visning pr. site.

Det grafiske indtryk er noget blandet. Jeg bryder mig absolut ikke
om den valgte turkis-agtige nuance man har givet browseren (der er
alt for meget strand-surfer over det). Knapperne er nydeligt
formet, men en del af dem er meget store - jeg har ikke kunnet
finde nogen mulighed for at ændre på størrelserne eller fjerne
tekstdelen på knapperne.

Menuerne er stylede og floatet til højre på vindueslinjen - det er
i mine øjne et dårligt valg. Når menuerne ikke kan findes på deres
vante plads, er det sværere at bruge dem fornuftigt. Men browseren
udnytter omvendt pladsen godt med denne placering, fordi
vinduestitlen nu står til venstre for menuerne i stedet for
nedenunder.

Netscape har indført en multibar under den normale navigationslinje
(og over tab-linjen). Den ser rigtig god ud, selv om jeg endnu ikke
har prøvet at konfigurere den. Der er stadig en lodret tabbaseret
sidebar som fx i Mozilla og tidligere Netscape-udgaver.

I tools-menuen kan man vælge Extensions og Themes som i Mozilla og
Firefox - og man ryger også til samme update-site som i disse
browsere. Der er bare ikke nogen afdeling til Netscape endnu på
sitet her. Jeg forsøgte at lægge et par udvidelser ind fra Firefox
og Mozilla-afsnittene, men ikke overraskende lykkedes det ikke (man
får beskeden at Netscape ikke understøttes.

Alt i alt ser NN8B ganske spændende ud, men der mangler en del
tilpasningsmuligheder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carl Drud

Dato : 04-03-05 18:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Alt i alt ser NN8B ganske spændende ud, men der mangler en del
> tilpasningsmuligheder.

Jeg har hørt, at AOL Instant Messenger ikke kan fravælges ved
installation. Har det noget på sig?

Carl

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-05 22:18

Carl Drud skrev:

> Jeg har hørt, at AOL Instant Messenger ikke kan fravælges ved
> installation. Har det noget på sig?

Nej, ikke så vidt jeg kan se. Jeg kan ikke huske om der stod noget
om den ved installationen, men jeg har ikke fået noget messenger-
software lagt ind i forbindelse med NN8.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carl Drud

Dato : 07-03-05 17:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej, ikke så vidt jeg kan se. Jeg kan ikke huske om der stod noget
> om den ved installationen, men jeg har ikke fået noget messenger-
> software lagt ind i forbindelse med NN8.

Som sagt det var blot noget jeg havde hørt eller rettere læst et sted.

Hvis det har interesse for nogen er der nogle screenshots af den nye
Netscape på denne side.

http://scr3.golem.de/?d=0503/Netscape_8_Beta&a=36677

Denne her ser interessant ud:

http://scr3.golem.de/?d=0503/Netscape_8_Beta&a=36677&s=12

Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 00:49

Den 07-03-05 17.58 skrev Carl Drud følgende:

> Hvis det har interesse for nogen er der nogle screenshots af den nye
> Netscape på denne side.
> Denne her ser interessant ud:
>
> http://scr3.golem.de/?d=0503/Netscape_8_Beta&a=36677&s=12

Er der noget specielt ved at man besøger Windows Update med IE?
Ja ok, den er forklædt med et Netscape-skin, men det er jo stadig IE.

Personlig er jeg lidt valen ved det nye tiltag. Så hellere Firefox til
at surfe og IE til at update - så ved man da, hvor man har de
forskellige programmer og potentielle sikkerhedshuller. Det bliver dog
spændende at se, om Netscape får succes med sammensmeltningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-05 10:39

Kim Ludvigsen skrev:

> Personlig er jeg lidt valen ved det nye tiltag. Så hellere Firefox til
> at surfe og IE til at update - så ved man da, hvor man har de
> forskellige programmer og potentielle sikkerhedshuller.

Det er måske nok det sikkerhedsmæssigt mest forsvarlige - men som bruger
er det noget lettere at kunne klare sig med én browser. Netscapes
løsning med forskellige sikkerhedsniveauer der kan angives helt ned på
sitebasis, synes jeg er ganske interessant. Selv om man kan få
udvidelser der gør det let at skifte mellem IE og Firefox på en side, er
det ikke nær så elegant som Netscapes mulighed for at skifte visning.

I mine øjne er teknikken bag Netscape 8 Beta godt tænkt. Muligheden for
at skifte motor (IE/Gecko) er en reel nyskabelse og den meget enkle
angivelse af sikkerhedsniveau pr. site har jeg heller ikke set andre
steder. Til gengæld er Netscape-folkene desværre langt bagefter mht.
design. Farvevalget er rædsomt og knapdesignet stærkt svingende. Det er
heller ikke muligt at finde fungerende udvidelser til browseren pt.

Jeg ved ikke hvor store ændringer man kan forvente mellem betaudgaven og
den kommende, færdige version - men der skal rettes en del ting hvis NN8
skal kunne tage mærkbare markedsandele.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 18:40

Den 08-03-05 10.39 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Netscapes
> løsning med forskellige sikkerhedsniveauer der kan angives helt ned på
> sitebasis, synes jeg er ganske interessant.

Er det noget almindelige brugere kan (og gider) finde ud af?

> Til gengæld er Netscape-folkene desværre langt bagefter mht.
> design. Farvevalget er rædsomt og knapdesignet stærkt svingende.

Ja, køn er den ikke. Men jeg må vel hellere få prøvet den, når der
bliver lidt tid til overs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix

Fra : Carl Drud

Dato : 08-03-05 17:55

Kim Ludvigsen wrote:

> Er der noget specielt ved at man besøger Windows Update med IE?
> Ja ok, den er forklædt med et Netscape-skin, men det er jo stadig IE.

Det er vel nyt at Netscape også kan benytte IE motor.

> Personlig er jeg lidt valen ved det nye tiltag. Så hellere Firefox til
> at surfe og IE til at update - så ved man da, hvor man har de
> forskellige programmer og potentielle sikkerhedshuller.

Jeg har ej heller tænkt mig at installere Netscape.

Carl