Newbie i tvivl... ASP og MySQL eller PHP o~
Fra : Dennis Munding

Dato : 03-03-05 22:20

Hej NG!!

Jeg skal have lavet en kalender helt fra bunden på en hjemmeside. I første
omgang er jeg blevet rådet til at bruge PHP og MySQL til opgaven.
Men!

Jeg har læst svarene til Jane K.(se den 1/3-05!), og her anbefaler man ASP,
da det skulle være nemmere at skifte på et senere tidspunkt...?
Skifte til hvad??

Og hvad er C#, visual Basic og C/C++??? (Skær det venligst ud i pap og skovl
det ind med skeer på "dansk"!)

Jeg er totalt nybegynder udi ASP og PHP, så jeg er - lige som Jane - i
tvivl om, hvorvidt jeg skal bruge ASP eller PHP.
Mit web-hotel giver mulighed for begge dele samt MySQL.
Det er IKKE muligt at benytte Access!

Håber, der er nogen, som kan hjælpe mig....??

PS: Har forsøgt at installere en PHP-server på min pc, men af en eller anden
grund bliver den ved med at komme med en fejlmelding: "Der er en anden
server, som bruger port 80!"
Selvom jeg har fjernet PWS og IIS...??

Nogen der ved hvorfor??

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-05 23:08

Dennis Munding skrev:

> Jeg har læst svarene til Jane K.(se den 1/3-05!), og her
> anbefaler man ASP,

Helt generelt vil der nok være flere der anbefaler asp i denne
gruppe, og tilsvarende flere der anbefaler php i php-gruppen.

> da det skulle være nemmere at skifte på et
> senere tidspunkt...? Skifte til hvad??

Jeg husker ikke svarene til Jane, men hvis man taler om at skifte
fra asp til noget lignende, er det formentlig asp.net der er tale
om.

> Og hvad er C#, visual Basic og C/C++???

Det er navne på programmeringssprog. Du kan formentlig finde
oplysninger om dem på Wiki:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-03-05 15:22

Hej Jens!
> Helt generelt vil der nok være flere der anbefaler asp i denne
> gruppe, og tilsvarende flere der anbefaler php i php-gruppen.

Det var ikke i nogen af de nævnte grupper, at jeg fik anbefalingen - det var
i dk.edb.internet.webdesign.html (Mener at det var Erik Ginnerskov, som
anbefalede det ud fra mine muligheder på mit web-hotel...)

> Jeg husker ikke svarene til Jane, men hvis man taler om at skifte
> fra asp til noget lignende, er det formentlig asp.net der er tale
> om.

Ok!

> Det er navne på programmeringssprog. Du kan formentlig finde
> oplysninger om dem på Wiki:
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page>

Tænkte jeg nok!?? Ikke at jeg blev klogere af det....
Har "dårlig" erfaring med Wiki - mit engelske er ikke godt nok, til at jeg
kan få en fornuftigt mening ud af det, der står på siden...
Skal helst have det på dansk - skåret ud i pap og skovlet ind med skeer! ;-D

Tak for svaret!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-05 16:32

Dennis Munding wrote:

> Tænkte jeg nok!?? Ikke at jeg blev klogere af det....
> Har "dårlig" erfaring med Wiki - mit engelske er ikke godt nok,

Så måske <http://da.wikipedia.org/wiki/Forside> ?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-03-05 10:21

Hej Erik!

> Så måske <http://da.wikipedia.org/wiki/Forside> ?

Det var meget bedre!
Mange tak for linket!

Fra : zigma.dk

Dato : 03-03-05 23:29

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
[...]
> Har forsøgt at installere en PHP-server på min pc, men af en eller anden
> grund bliver den ved med at komme med en fejlmelding: "Der er en anden
> server, som bruger port 80!"
> Selvom jeg har fjernet PWS og IIS...??

Hvilken server har du prøvet at installere?

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-03-05 15:16

Hej Zigma!
"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> skrev i en meddelelse
> Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Hvilken server har du prøvet at installere?

Jeg har prøvet både med Apache og EasyPHP, samt et par stykker mere, som jeg
ikke husker navnene på...

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-03-05 17:23

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "zigma.dk" <zigma@zigma.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet både med Apache og EasyPHP, samt et par stykker mere, som

Nu forstår jeg bedre fejlmeddelelsen, jeg vidste at jeg havde set den før.

Det er Apache og ISS der i fællesskab skaber problemet, hvis man har haft
begge dele installeret hver for sig, eller samtidig og derpå installerer PHP
så går der ged i det. Jeg tog turen for halvandet år siden og ligegyldig
hvad fanden jeg gjorde, så fik jeg den fejl. Jeg har aldrig ledt så meget
efter dll filer og pillet i registreringsdatabasen som i de uger.

Hvis man har Apasche og ISS installeret samtidig skal også man huske at
starte og slukke dem på skift, de må _ikke_ køre samtidig. Det går der også
ren kagemand i. Selv om jeg nu ikke grinede ret meget, mens jeg
ekperimenterede med det. Jeg var nærmere blå i hovedet og havde damp stående
ud af ørerne

Hvis du vil eksperimentere med forskellige servere, så start med at lave en
ren installstion af alle de programmer du bruger, lav så et harddisk image
f.eks. med Ghost inden du installerer servere og addons. Så kan du altid
vende tilbage til en tilstand hvor tingene virker normalt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 10-03-05 12:16

Sæt enten standars websitet på IIS, eller Apache til at køre på port 8080, så
er problemet løst.
Mener faktisk at Apache selv sættes til at køre 8080, hvis man har IIS
installeret, jeg har i hvert fald ikke haft problemer med det.

Med venlig hilsen,
Thomas

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 13:34

Hej Thomas!
"Thomas Møller Nexø" <thomas@haven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Mener faktisk at Apache selv sættes til at køre 8080, hvis man har IIS
> installeret, jeg har i hvert fald ikke haft problemer med det.

Tak for tippet!
Har dog selv løst problemet - havde ikke fået fjernet PWS helt, som jeg
troede...
Men nu er den væk, og så er der ingen problem - d.v.s. i hvert fald ikke med
installation af EasyPHP1.7...

Prøver at holde mig til PHP nu, da det ikke er Verdens bedste pc, som jeg
sidder ved - den har sine særheder - og det er ret så mange!

Så indtil jeg har fået anskaffet mig en større og hurtigere pc, så nøjes jeg
med lidt af gangen...