karantæne - men hvordan gør man?
Fra : Carsten Madsen

Dato : 03-03-05 19:03

Hej i gruppen!

Er indehaver af et 190 liters akvarium...

Jeg har været så uheldig (dum...??) at få Hvide Pletter.... jeg syntes jeg
trængte til lidt nye fisk i mit akvarium, og gik over til den lokale
fiskehandler... hjem med de små kræ.... og 2 dage efter havde ca. 30 pct. af
alle fiskene hvide pletter.
Har fået noget medicin som jeg har givet dem - efterhånden flere gange...
har skiftet vand et par gange også.....
Jeg er efterhånden ved at få bugt med dem - tror jeg nok.... men det har
foreløbig kostet 10 neonfisk, 2 sugemaller, 4 smerlinger livet.

Jeg har nu fundet ud af at ordet karantæne ikke er noget man "bare skal
glemme" - men hvordan gør man - sådan rent praktisk?

Jeg har en lille bowle som ikke bliver brugt - den må kunne bruges til
det? - men hvordan? - skal jeg have samme vand i som i mit store akvarium? -
hvad med luft? - filter - sten planter? er det nødvendigt i et
karantæneakvaium?

Hvad skal man holde øje med når de er i karantæne?

Hvor længe skal de være i karantæne?

Hilsen
Carsten

Fra : Kasper Friis

Dato : 03-03-05 20:10

> [...]
> det? - men hvordan? - skal jeg have samme vand i som i mit store
> akvarium? - hvad med luft? - filter - sten planter? er det nødvendigt i et

Hmm har haft problemer med de hvide pletter før, og begge gange var det sort
molly som gjorde det.. i mit nye akvarie har jeg ikke sort molly og ingen af
de andre fisk jeg siden har købt har der været problemer med..

men hvorfor ikke gøre lige som akvarie forhandlerne gør.. smide medicin i
akvariet samtidig som du smider dem i.. hvis det virker for dem?? :)

Fra : J. Jørgensen

Dato : 03-03-05 20:43

"Carsten Madsen" <camadsen.snabela@snabela.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> karantæneakvaium?
>
> Hvad skal man holde øje med når de er i karantæne?

Hej Carsten
Karantæne akvarie??
Jeg er af den opfattelse, at det er klogere blot at være meget varsom ved
indslusning af nye fisk.

Hvis du sætter dine fisk i karantæne er det normalt under ret primitive og
ikke optimale forhold. Det bliver derved en større belastning for fiskene
ved 2 flytninger i stedet for 1.

Jeg anbefaler, at man ser sig ekstra godt for når man står ved de fisk man
kunne tænke sig. Er der den mindste tvivl om fiskenes tilstand skal du ikke
handle den dag.

Kommer du hjem med fiskene, så skal du bruge et par timer på at indsluse
dem.
Det skal foregå på følgende måde.

Sørg for god indpakning, evt. flere lag avispapir eller lignende omkring
posen. Om vinteren for at vandet ikke bliver for koldt - om sommeren for at
vandet ikke bliver for varmt. Tag direkte hjem, hvis der ikke er tilført
ilt, skal du helst være hjemme indenfor ca. 30 minutter. Hvis du ikke kan
overholde dette skal du gøre din pusher opmærksom på dette, så der kan tages
hensyn til det ved pakningen.

Lad posen flyde 15-30 minutter, uden at åbne den, for at opnå den samme
temperatur.
Tilfør herefter lidt af vandet fra akvariet for at undgå chock ved
forskellig vandkvalitet - det kan enten være for friskt eller for gammelt
vand i forhold til hinanden. Dette gør du 2-3 gange med 5-10 minutters
mellemrum.

En anden ting - jeg handler aldrig flere steder på een gang.
Jeg foretager helst mine indkøb samlet, og helst ikke mere end et par gange
om året.
Jeg kan godt være på inspektion i forretningerne flere gange, inden jeg
finder det rette tidspunkt og sted for et sikkert indkøb.

Denne fremgangsmåde har for mig haft så stor en succes, at jeg ikke har haft
sygdom blandt mine fisk de seneste 25 år.

Du skal være forberedt på, at der er mange forskellige meninger blandt
akvarister.

Disse regler kan delvist afviges ved visse hårdføre fisk, såsom visse
ciklide arter og lignende der eventuelt ikke er så følsomme med temp og
vandkvalitet.

Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Madsen

Dato : 03-03-05 20:50

> [...]
>
> Disse regler kan delvist afviges ved visse hårdføre fisk, såsom visse
> ciklide arter og lignende der eventuelt ikke er så følsomme med temp og

Hej Jørgen

det er jo lige netop dén metode jeg plejer og bruge.. og da også dén metode
jeg har brugt dennegang.. jeg handler altid fisk samme sted -
(fiskehandleren ligger på modsatte gadehjørne) så det kan ikke være temp.
det er galt med.. der går aldrig mere end 5 min. fra fisken kommer i posen
hos fiskehandleren, til posen ligger uåbnet i mit akvarium...

Fra : Carsten Madsen

Dato : 17-03-05 21:03

Hej

Vi prøver igen
Jeg har desværre ikke fået svar på nedenstående spørgsmål vedr
karantæneakvarieum!

[...]

Er der slet ingen med erfaringer i den retning??

Mvh
Carsten

Fra : TomCK

Dato : 18-03-05 09:14

"Carsten Madsen" <camadsen.snabela@snabela.ofir.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der slet ingen med erfaringer i den retning??

Et karantæneakvarie er vel i princippet blot et akvarie, hvor den/de syge
fisk går alene, og kan medicineres uden at dette påvirker de andre fisk. Det
kan naturligvis være en god ide at komme nyindkøbte fisk i karantæne i en
periode, for at se om der eventuelt skulle bryde en sygdom ud, som fiskene
har haft med.

Men lige præcis hvide pletter ligger desværre latent i mange fisk, og kan
bryde ud ved en stress-påvirkning. Det kunne for eksempel være flytning til
et nyt akvarie, hvorfor det typisk bryder ud når man kommer hjem med nye
fisk fra dyrehandleren. Men flytning fra karantæneakvariet til
opholdsakvariet er jo også en stress-påvirkning, og dermed har du ingen
garanti for, at de hvide pletter ikke dukker op alligevel. Sygdommen og dens
forskellige stadier kan du læse meget mere om på nettet.

Med mindre du vil medicinere fiskene på forhånd, eller har voldsomt dyre
fisk, så ser jeg derfor ingen grund til at bruge karantæneakvarie i relation
til hvide pletter. Opdages det i tide, så er chancerne for helbredelse gode,
og blandt almindelige selskabsfisk har jeg aldrig haft dødsfald på den
konto. Så det handler i høj grad om "rettidig omhu" - og selvfølgelig om at
have medicinen parat. Undlad om muligt at købe fisk, som dyrehandleren lige
har fået ind af døren.

Noget andet er naturligvis et akvarie til isolation af sårede fisk eller
fisk med sygdomme som ikke smitter i første stadie. Og et sådant akvarie bør
vel indrettes med henblik på fiskens behov, så den ikke stresses og svækkes
yderligere. Ved visse sygdomme bør temperaturen dog ændres ift. normalt.
Krav til filtrering/vandskift, gennemluftning osv. er normalt ikke mindre i
karantæneakvariet, da fisken jo netop skal have optimale betingelser for at
komme sig.

Det var mit bud - du får sikkert andre

mvh
TomCK