Tarmslyng?
Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 25-05-01 15:53

Hej NG
Jeg er lige blevet lykkelig ejer af en 4-årig tæve af blandingen
schæfer/husky. Men som nybagt ejer kommer der jo en masse gode råd og
advarsler. En af advarslerne var at hvis hunden kommer ud at løbe/lege lige
efter et måltid, kan maven vende sig, og hunden kan dø! Lidt en stor
mundfuld at sluge som nybagt, men er der nogle i gruppen der kan af- eller
bekræfte det?

Og tak for mange gode indlæg her i gruppen, som jeg har fuldt.

Vuf og hej fra Zita og Tina

Fra : \"Mulledreng\"

Dato : 25-05-01 19:22

"Tina Holtz Uhre" <lily@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bekræfte det?
>
> Og tak for mange gode indlæg her i gruppen, som jeg har fuldt.

Hej Tina.

Ja, det er rigtig. Det kaldes mavedrejning og du kan bla.
læse mere her:

http://www.nethundeguiden.dk/artikler.asp?id=11

Nethilsen - Jhn.
Nethundeguiden.dk

Fra : Ann K.

Dato : 25-05-01 20:17

Hej Tina.
Jeg har hørt det samme ang "mavevending"... men har dog aldrig direkte kendt
nogen som det er sket for!
Problemet skulle dog især fremkomme hos hunde med en stor/dyb brystkasse
(som fx Collie og Irsk Setter, svjh)
Men OK... Hvem gider forresten at lege lige efter at have spist sig mæt???

Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 25-05-01 23:39

"Ann K." <tsars@image.dk> wrote in message news:zXyP6.1553
> Men OK... Hvem gider forresten at lege lige efter at have spist sig mæt???

Max? :)

:Pia & Max Evigglad og Evigsulten

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-05-01 00:18

Hej Tina.

> [...]
> efter et måltid, kan maven vende sig, og hunden kan dø! Lidt en stor
> mundfuld at sluge som nybagt, men er der nogle i gruppen der kan af- eller

Som andre også har skrevet, så kaldes det en mavedrejning. Især racer med en
bred brystkasse er i farezonen for at få en mavedrejning, og denne kategori
må din nye hund jo næsten gå ind under...

Det der sker ved en mavedrejning er, at mavesækken drejer om sin egen akse,
så der ikke kan komme luft til eller fra mavesækken. Når ikke der kan komme
ilt til, starter der en gæringsprocess, der får mavesækken til at svulme op,
og i løbet af ca. 20 - 30 minutter vil mavesækken være så stor, at den
begynder at trykke på de indre organer - herunder hjertet, og hunden vil ret
hurtigt dø .

Man kan mindske risikoen for en mavedrejning ved ikke at fodre hunden ca. ½
timer før og efter den har været fysisk aktiv, og i øvrigt fodre flere gange
i løbet af en dag og så naturligvis give mindre mængder foder pr. gang .

Symptomerne på en mavedrejning er, at hunden er opspilet bag ribbenene, den
savler, stønner, har brækfornemmelser, og som regel står den også i en meget
akavet stilling. Og så er det altså bare med at komme afsted til den nærmest
dyrlæge i en vis fart !!!

Men det er nu da ikke noget du skal gå rundt og frygte helt vildt - det er
trods alt forholdsvis få hunde der bliver ramt af en mavedrejning. Jeg
kender vel 8 - 10 hunde der har haft en mavedrejning (og jeg kender MANGE
hunde), og kun een er død af det ...

Håber du kunne bruge mit svar

Hilsen
Carina