min Fedora vil ikke starte KDE
Fra : Leonard

Dato : 03-03-05 11:23

Hjælp. min Fedora skriver således til mig, når jeg forsøger at logge
på som root:

Der opstod en fejl ved opsætningen af interproces-
kommunikationen i KDE. Beskeden fra systemet var:

Couldnot read network connection list.
/root/.DCOPserver_TheBox__0

Undersøg venligst om 'dcopserver'-programmet kører!

Og så kan jeg klikke OK, som sender mig retur til login-skærmen.
Der kan jeg så vælge at starte en fejlsikret terminal, men hvad skal
jeg skrive i den?
- jeg er ikke specielt stiv i kommandolinie-linux ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 06-03-05 20:58

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>jeg skrive i den?
>- jeg er ikke specielt stiv i kommandolinie-linux ...

Er der ingen der kan hjælpe mig lidt her?
Jeg kan fint logge på som alm. user og derfra skrive su og få adgang
til root, men hvad skal jeg rette?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 06-03-05 23:25

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> Og s? kan jeg klikke OK, som sender mig retur til login-sk?rmen.
> Der kan jeg s? v?lge at starte en fejlsikret terminal, men hvad skal
> jeg skrive i den?
> - jeg er ikke specielt stiv i kommandolinie-linux ...

Well, lad vaere med at koere som root. su(1) til root, eller benyt
sudo(1) til at skifte. ps(1) kommandoen kan benyttes til at finde ud
af hvad der koerer af processer. Check man-siden og -e -d -a -l -f
parametrene (hvis jeg husker rigtigt i forhold til Linux. Det er en
smule rustent pt.). ps(1) leverer en hulens masse output, saa benyt
grep(1) og pipes til at sortere det fra du vil have. Noget i retning af

ps -edalf | grep -i dcop

(grep(1) mansiden vil fortaelle dig at -i er case-insensitive match).

--
jlouis

Fra : Leonard

Dato : 07-03-05 19:52

Jesper Louis Andersen <jlouis@miracle.mongers.org> wrote:

>Well, lad vaere med at koere som root.

Ja, det gør jeg også for det meste, men engang imellem synes jeg det
er nemmest.

Jeg ved ikke hvad der er sket, men nu virker den fint, den skulle
måske bare have lov at holde weekend.

Men tak for hjælpen, jeg fik da et hint til hvordan jeg kan se hvad
der kører og hvad der ikke gør.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/