Hormoner
Fra : Carina

Dato : 02-03-05 22:18

Hej..

Jeg har en lille hun killing..
Det er en inde-kat.. Jeg vil gerne vide såfremt om den skal neutraliseres
eller ej...

Jeg vil ikke give den p-piller pga. alt det med kræft.
Jeg har læst flere steder at om man neutraliserer den eller ej får hun de
samme hormoner (forskellen er jo så selvfølgelig at hun ikke kan blive
gravid, men da hun er indekat kommer hun jo slet ikke i nærheden af andre
hankatte).

Jeg har også læst (en mening fra dk.marked.privat.dyr) at det er dyreplageri
at lade den gå uden noget som helst... Men da de åbenbart får de samme
hormoner ved jeg ikke om det overhovedet er nødvendigt at lade hende
neutralisere.
Det skal lige siges at min hun kat kun er ca 14 uger.

Fra : Niels Peter

Dato : 02-03-05 22:34

Carina wrote:
> [...]
> samme hormoner (forskellen er jo så selvfølgelig at hun ikke kan blive
> gravid, men da hun er indekat kommer hun jo slet ikke i nærheden af andre

Hun får ikke nogen hormoner, hvis hun bliver neutraliseret; når man
neutraliserer en hunkat, fjerner man æggestokkene, som er det sted, hvor
de hormoner bliver dannet, som giver løbetid.
Så kan hun ikke blive drægtig, og hun kommer heller ikke i løbetid mere.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Carina

Dato : 03-03-05 11:49

okay... så nr 1 ville være at få hende steriliseret..?
Men det er jo heller ikke sikkert at hendes løbetider bliver så slemme..Så
venter nok og ser hvordan hun reagerer den dag det kommer..

Fra : Niels Peter

Dato : 03-03-05 15:26

Carina wrote:
> okay... så nr 1 ville være at få hende steriliseret..?

Ja, det synes jeg.

> Men det er jo heller ikke sikkert at hendes løbetider bliver så slemme..Så
> venter nok og ser hvordan hun reagerer den dag det kommer..

De fleste hunkatte er meget trælse, når de er i løbetid, og det er
heller ikke godt for deres system, hvis de får den ene løbetid efter den
anden.
Så jeg ville nok overveje at få hende neutraliseret inden hun
overhovedet får sin første løbetid. Så skal hverken du eller katten
tænke på den sag nogensinde mere ....

Niels Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-03-05 15:56

Hvis du ikke planlægger killinger, så lad hende sterilisere. Hvor voldsomme
løbetiderne er, afhænger fra kat til kat. Men bliver hun ikke parret vil de
indtræffe hyppigere og voldsommere. Om det så er dyrplageri er der nok mange
meninger om. Men det er ofte "menneskeplageri". Du vil forstå hvorfor, når
du (og dine naboer) har hørt hvordan en hunkat i løbetid siger

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hanne Dahl

Dato : 03-03-05 19:36

Hejsa.
Der er også en anden grund til at gøre det og det er lyden som kommer ud af
denne lille dame når hun er i løb.
I længden er det ikke sjovt at hører på også kan hun faktisk også begynde at
strinte/markere .Hvilket ikke lugter godt eller er sjovt!! at skulle gøre
rent efter.
Især ikke når det forgår i møblerne.

Hilsen Hanne Dahl .