nybegynder
Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-03-05 16:14

Hejsa gruppe...

Jeg vil gerne have et akvarie. Bare et lille et, har nemlig ikke vildt meget
plads.
Hvor lille kan et akvarie være, før det er FOR lille?
Jeg ville gerne have nogle gubbier i, nogle neonfisk, et par sugemaller og
nogle fladfisk. Måske nogle andre nemme og lidt pæne fisk. De der fladfisk
har jeg lige set i dyrehandleren, har aldrig set dem før. De lignede nærmest
sandgrå rødspætter, bare meget små. Nogen der ved noget om dem?
Nogen der har et mindre akvarie med tilbehør de vil sælge? Jeg befinder mig
i rødovre.
Nogen der har nogle gode råd? Jeg vil gerne bruge tid på det, men da jeg
ikke har så meget erfaring, så skal jeg nok ikke have nogle alt for
skrøbelige og pivsede fisk.

Jeg har hørt noget om at slørhaler (Guldfisk) ikke kan gå sammen med andre
fisk, da de er for langsomme, og de andre fisk vil hapse deres finner? Har
det noget på sig?

Mvh. Nana

Fra : Bainz !

Dato : 02-03-05 16:59

Hej.
Personlige vil jeg ikke mene et akvarium som man skal se på tit skal være
mindre ind 54 liter. men man kan da få akvarier helt ned til 8 liter. Men jo
støre jo nemmere at holde.
Med hgensyn til fisk.
Så lyder dit valg af fisk ikke helt tosset med hensýn til neon de kan være
slemme til at dø så der skal du førsat have akvariet til at køre et måned
eller to inden du putter dem i.
De flad fisk du snakker om ved jeg ikke hvad er for nogen..! desvære.

Bainz

Fra : Lars Stigaard

Dato : 02-03-05 17:12

Hej
Mit råd er
1. lad være med at købe et akvarie under 128 liter ( 40*40*80 cm ) der er
plads til lidt forskellig fisk uden de kommer til at gå alt for tæt
2. heller den mindste spandpumpe end et indenbords filter .. ( køb dit
udstyr online der er mange penge at spare )
3. første gang du er ned ved din dyrehandler så kik, ikke noget med at købe
fisk fordi de er flotte osv. se hvad han har og skriv navne ned, gå så hjem
og brug dit internet, find ud af om de fisk du har set på kan gå sammen ,
hvilke forhold/ miljø de skal ha
4. læse alt hvad du kan komme i nærneden af, omkring det at havde et akvarie
inden du putter vand i ....
5. et godt sted at begynde er www.akvariesiden.dk der er lidt af det hele
artsbeskrivelser køb/salg af brugt udstyr ;) og forums du kan få hjælp fra
når du er kommet igang og inden for den sags skyld

Slørhaler/guldfisk ........ det er havedams fisk og høre ikke hjemme i et
akvarie . det er bare min mening :)

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : BC

Dato : 03-03-05 12:07

Lars Stigaard wrote:

> Slørhaler/guldfisk ........ det er havedams fisk og høre ikke hjemme
> i et akvarie . det er bare min mening :)

det er jeg ikke enig med dig i
men det skal selvfølgelig være et akv, men kun den type fisk
har selv en indedørs havedam af glas (ikke bowle), da jeg ikke har have
og det virker fint!

/Brian

Fra : BC

Dato : 02-03-05 22:25

Nana Sørensen wrote:
> Hejsa gruppe...
>
> fisk. De der fladfisk har jeg lige set i dyrehandleren, har aldrig
> set dem før. De lignede nærmest sandgrå rødspætter, bare meget små.
> Nogen der ved noget om dem?

Det er sandsynligvis ferskvandstunger, lat. navn kan jeg selvfølgelig ikke
huske, men jeg kan evt. prøve at finde det
og de erfaringer jeg har gjort med dem er at de desværre er ekstremt svære
at få til at trives
de virker meget kræsne, jeg kunne ikke få mine til at spise, uanset hvad jeg
diskede op med af alskens lækkerier
artemia, bosmider, dafnier, røde myggelarver mm. jeg har haft dem af flere
gange, med samme skuffende resultat...
de døde af sult, og indtil jeg hører om en der har fået dem til at trives og
spise godt, så man kan få nogle anvisninger
til pleje af de små søde fyre, skal jeg ikke have dem,
den litteratur jeg indtil nu har kunne finde har absolut ikke været særlig
god

mvh.

Brian C

Fra : fk

Dato : 03-03-05 08:38

hej nana...

lige et par raad.....i tilfeldig rækkefølge....

1: Lad være med at køb et lille akv. køb saa stort som muligt.... jo
større - jo mindre vedligehold.... jo større - jo sværrere at faa det
til at 'vælte' biologisk, dvs massedød af fisk.

2: vær klar over at der vil gaa mellem 1 og 3 maaneder inden tingene er
opppe at 'køre' dvs lad være med at rode rundt / rense i en
uendelighed..... lad være med at koge ting / sten .... det er
tidsspilde.... lad være med at gaa i panik fordi der kommer brune alger
3-4 uger efter start... det gør der altid, og de forsvinder igen a sig
selv....

3: lad værd med at styrte rundt til samtlige akv-pushere i dine
omgivelser og købe ind.... køb saa vidt muligt alle fisk paa en gang....
og hvis en fisk dør, saa lad være med at fare ud og køb en erstatning....

4: hvis du har tid, saa sæt dig lidt ind i hvilke fisk du gerne vil ha
og hvilke krav de stiller inden du køber. jeg tænker mest paa adfærd,
altsaa om det er stimefisk eller hvad.... man kan eksempelvis sagtens
have rød neon og kileplet barber sammen selv om de ikke kommer fra samme
verdensdel, men hvis de ikke holdes i stimer, (10-30 stk) vil de
mistrives.......

5: spørg.....

/ finn

Fra : Hobi

Dato : 03-03-05 11:09

"fk" <fk@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 3: lad værd med at styrte rundt til samtlige akv-pushere i dine omgivelser
> og købe ind.... køb saa vidt muligt alle fisk paa en gang.... og hvis en
> fisk dør, saa lad være med at fare ud og køb en erstatning....

Køb ikke alle dine fisk på en gang. Når der er tale om et helt nystartet
akv. skal der lige gang i bakteriekulturen, og det er derfor en god ide, at
købe nogle enkelte ( 2-3 stykker ) til at starte med, og så supplere
efterhånden. Guppie vil være gode, at starte med, da de er ret hårdføre.

> [...]
> neon og kileplet barber sammen selv om de ikke kommer fra samme
> verdensdel, men hvis de ikke holdes i stimer, (10-30 stk) vil de

Uanset om du har tid eller ej, er det et absolut minimum, at vide hvilke
forhold fiskene kræver FØR du køber noget som helst.
Husk også at kikke på, hvilken størrelse fisken har, når den er fuldvoksen.

> 5: spørg.....
Ja...

Guldfisk kan ikke gå sammen med de fleste andre populære selskabsfisk, da de
helst vil have en temperatur på ca. 20 grader, og de fleste andre kræver
24-27 grader..

Mvh
Hobi