Miljøvariable i X og bash
Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 02-03-05 09:19

Hej

Jeg kører p.t. RedHat 9 og er ikke specielt erfaren linux-bruger. Jeg
har installeret Suns JDK og vil nu gerne tilføje den tilhørende
bin-mappe til min PATH, således at alle programmer kan kalde java uden
sti-angivelse.

Jeg har fundet ud af at jeg i /etc/profile kan tilføjet mapper til PATH
og herfra kaldes EXPORT PATH også. Men selvom jeg gør dette, har det
ingen effekt i mine konsol-vinduer under X, og jeg kan heller ikke blot
skrive f.eks. "java -jar enfil.jar" som kommando for en panel-knap
(xfce4). Jeg kan i en konsol skrive bash -ls, og derpå har jeg den
"rigtige" path sat op. I mine "virtuelle konsoller" (CTRL+F1 - F6) må
jeg også selv foretage mig noget (f.eks. EXPORT
PATH=$PATH:/usr/java/osv.) for at få java i min PATH.

Hvad kan jeg gøre for at inkludere en mappe i min PATH globalt for alle
brugere og både i X og i mine konsoller?

På forhånd tak for hjælpen

Kasper