Problemer med PHP5 og MySQL
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 02-03-05 01:57

Hej alle,

Jeg har netop installeret trekløveret Apache (2.0), PHP (5.0) og MySQL
(4.1). For at teste funtionaliteten af de sidstnævnte har jeg ydermere
installeret phpMyAdmin. Jeg kan dog ikke få skidtet til at virke.

Først erfarede jeg at MySQL extension IKKE var inkluderet i PHP5. Det var
der naturligvis råd for, og jeg hentede MySQL-extension'en på php.net og
rettede lidt i php.ini. Rettelserne/tilføjelserne var:

extension_dir = c:\PHP\extensions ;(det er stien, som jeg smed alle de
tilføjede extension dll'er ind på)
extension=php_pdo_mysql.dll ; (det vil jeg forvente er navnet på
mysql-extension)

Rettelserne virker så langt, at phpMyAdmin ikke brokker sig længere, men i
stedet "kører den fast" og der sker ikke mere!

Er der nogen gode råd? Der er nok en masse yderligere ting, som jeg burde
beskrive, men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte. Jeg kan dog nævne at
PHP og Apache virker fint sammen. Og MySQL virker tilsyneladende i sig selv
(jeg kan logge på i en prompt og indtaste kommandoer)...

På forhånd tak!

/Kenneth

Fra : Geert Lund

Dato : 02-03-05 04:25

Kenneth Brun Nielsen wrote:

> Først erfarede jeg at MySQL extension IKKE var inkluderet i PHP5. Det var
> der naturligvis råd for, og jeg hentede MySQL-extension'en på php.net og
> rettede lidt i php.ini. Rettelserne/tilføjelserne var:

Well, det er jo så her du bare burde rette i konfigurationen og bede den
bruge mysqli i stedet for mysql:

$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql'; // The php MySQL
extension to use ('mysql' or 'mysqli')

Det anbefales at du ikke bruger mysql extensionet til at connecte til en
MySQL 4.1 database.

Om dette afhjælper dit problem - skal jeg så ikke kunne sige - men prøv

Geert Lund

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 02-03-05 23:47

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Well, det er jo så her du bare burde rette i konfigurationen og bede den
> bruge mysqli i stedet for mysql:
>
> $cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql'; // The php MySQL
> extension to use ('mysql' or 'mysqli')

Hjælper desværre ikke. Istedet kommer flg. meddelelse:
"kan ikke indlæse udvidelsen mysqli,
check PHP-konfigurationen!"

> Det anbefales at du ikke bruger mysql extensionet til at connecte til en
> MySQL 4.1 database.

OK - hvad benytter jeg istedet?

> Om dette afhjælper dit problem - skal jeg så ikke kunne sige - men prøv

Desværre

/Kenneth

Fra : zigma.dk

Dato : 02-03-05 13:48

Kenneth Brun Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> extension_dir = c:\PHP\extensions ;

I min php.ini bruger jeg slash / istedet for \

extension_dir = "c:/pub/php5/ext"

ved ikke om dét kan være fejlen.

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 02-03-05 23:42

"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> skrev i en meddelelse

> I min php.ini bruger jeg slash / istedet for \
>
> extension_dir = "c:/pub/php5/ext"
>
> ved ikke om dét kan være fejlen.

Nej, det er ikke fejlen.

/Kenneth

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 02-03-05 23:53

"Kenneth Brun Nielsen" <news@_FJERNES_brun.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Rettelserne virker så langt, at phpMyAdmin ikke brokker sig længere, men i
> stedet "kører den fast" og der sker ikke mere!

Nyeste info: den kører ikke fast længere, men kommer istedet med en
alarmboks: "PHP Startup: Unable to load dynamic library
'C:\PHP\extensions\php_pdo_mysql.dll' - Det angivne modul blev ikke fundet".
Jeg skal lige nævne, at jeg har tjekket stien ca. 100 gange... Forslag?

/Kenneth

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 03-03-05 00:19

> [...]
> 'C:\PHP\extensions\php_pdo_mysql.dll' - Det angivne modul blev ikke
> fundet". Jeg skal lige nævne, at jeg har tjekket stien ca. 100 gange...

Problemet er løst. PHP ville åbenbart ikke benytte sig af php_pdo_mysql.dll,
som jeg ellers havde hentet på php.net. Istedet hentede jeg en komplet
zip-fil, hvor der var andre version af extension-dll'erne. Der var bl.a.
php_mysql.dll, og ved indsættelse af den var problemet løst...

/Kenneth