Hvor længe har I lys på akvariet?
Fra : HKN

Dato : 01-03-05 22:59

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor længe I andre har lyset kørende på
jeres akvarier. For mit eget vedkommende kører det ca. 10 timer dagligt.

Mvh
Henrik

Fra : Hobi

Dato : 02-03-05 00:07

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor længe I andre har lyset kørende på
> jeres akvarier. For mit eget vedkommende kører det ca. 10 timer dagligt.

Ca 13 timer.

Mvh
Hobi

Fra : Rasmus Berlin aka Ba~

Dato : 02-03-05 06:34

Mit kører 10 timer, fra 14 til 24. Men jeg laver det måske snart om til
13-23, og så sætter blår lys på fra 12-24...skal bare lige have fundet
noget blåt lys jeg kan bygge ind...

Fra : Hobi

Dato : 02-03-05 07:25

"Rasmus Berlin aka BatLuder" <batluder@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Mit kører 10 timer, fra 14 til 24. Men jeg laver det måske snart om til
> 13-23, og så sætter blår lys på fra 12-24...skal bare lige have fundet
> noget blåt lys jeg kan bygge ind...

Prøv Jari auto eller lignende... de har masser af blå lys.

Mvh
Hobi

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-03-05 11:58

HKN wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor længe I andre har lyset kørende
> på jeres akvarier. For mit eget vedkommende kører det ca. 10 timer
> dagligt.

10-12 timer er normalt OK - mere gavner mest algerne.

Planter og fisk kommer fra egne af verden, hvor dag og nat stort set er lige
lange - så mine har 12 timer (11-23).

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Jensen

Dato : 02-03-05 18:20

Min malawier har lys fra 17 - 22. Og de yngler fint. de kan godt se ved
dagslys og lyset i akvariet er mest for akvaristen.

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-03-05 19:55

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-03-05 19:57

Carsten Jensen wrote:
> Min malawier har lys fra 17 - 22. Og de yngler fint. de kan godt se
> ved dagslys og lyset i akvariet er mest for akvaristen.

Helt klart ja - og hvis man har planter, så skal de også bruge lys - men
fiskene kan godt klare sig uden.

Fra : mikkel paulsen

Dato : 02-03-05 19:41

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message news:<42259c5f$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> 10-12 timer er normalt OK - mere gavner mest algerne.
>
> Planter og fisk kommer fra egne af verden, hvor dag og nat stort set er lige
> lange - så mine har 12 timer (11-23).
>
> Jan

Mit stod kørende i 10 dage da jeg var på ski i frankrig, lige noget
natdyret ålen elsker hmm

Fra : J. Jørgensen

Dato : 02-03-05 22:44

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor længe I andre har lyset kørende på
> jeres akvarier. For mit eget vedkommende kører det ca. 10 timer dagligt.

Hej Henrik

For at kunne sammenligne noget somhelst skal vi jo oplyse, om vi har planter
eller ej, hvilket bundlag m.m.
Hvordan er dine forhold?

Jeg bruger tænd/slukur for at opnå en ensartet døgnrytme.
Der tændes klokken 8.30 og slukkes klokken 24.
Dette giver en lystid på 15 1/2 time i døgnet.
Der er tale om 160 L med masser af fisk og kraftig beplantning. Bundlaget er
groft rødligt (murergrus).
Bundlag og de fleste planter har været i akvariet siden opstart for ca. 20
år siden, og der findes ikke spor af alger, heller ikke på de store sten.
Vandet bliver næsten ikke skiftet. Udover almindelig fordampning, vel 1
spand vand hver 2-3. måned.
Dette kan ikke anbefales med et nystartet akvarie.
Hilsen
Jørgen