Kysttorsk bestand
Fra : J

Dato : 01-03-05 20:53

Hejsa,

Jeg har fisket en del kysttorsk ud for Storebældtsbroen ved Korsør lystskov.

De sidste par år har dog ikke rigtigt givet noget, hvor jeg førhen kunne
hive den ene torsk op efter den anden i den gyldne time(solnedgang).

Er det helt slut med kysttorsk eller hvad sker der? Jeg plejer at tage dem i
april hvor de altid har kommet ind til kysten, men det gør de ikke mere på
min sædvanlige plads.

Mvh. J

Fra : Arne Jensen

Dato : 02-03-05 06:48

On Tue, 1 Mar 2005 20:52:50 +0100, "J" <j@REMOVEcrazyslagelse.dk>
wrote:

>Er det helt slut med kysttorsk eller hvad sker der? Jeg plejer at tage dem i
>april hvor de altid har kommet ind til kysten, men det gør de ikke mere på
>min sædvanlige plads.

Sidste år da jeg var ved Sletterhage fangede jeg for første gang i
mange år en torsk deroppe.. Ligeledes fangede jeg en lille fyr nede i
Nyborg sidste efterår, så helt slut er det altså ikke, men jeg vil
gerne medgive at det slet ikke står mål med den mængde en kammerat og
jeg kunne fange ved bla. Jernhatten tidligere. Vi har ofte været nødt
til at lade 3-4 stænger stå uden at fiske når det rigtigt gik for sig
omkring flod eller ebbe.. Det har helt sikkert ikke været noget
problem de sidste mange år. Tidligere har vi også fanget virkeligt
mange ålekvabber.. Dem har jeg ikke set nogen som helst af de sidste
vel snart 10 år.

Hvorfor? Hvad torsken angår føler jeg mig mere end overbevist om at
det voldsomme fiskeri efter torsk.. Især når det gælder små torsk er
en væsentlig medvirkende årsag til at bestanden ikke er som den var
tidligere.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Thomas

Dato : 02-03-05 09:00

Jeg fanger kun torsk på øresundskysten. Nordkysten, Sjællandsodde og
Vestsjælland er nærmest renset for torsk. For år tilbage (1975 - 1990) var
der masser af dem. Jeg tror (også) at "erhvervet" har fisket bestandende ned
i de farvande hvor de må trawle.
Hilsen
Thomas

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 03-03-05 17:26

Har også fisket en del i området nord for broen, på sjællandssiden, men har
hverken fanget eller set torsk på ekkolodet - men mange flade og hornfisk

Carsten

Fra : J

Dato : 05-03-05 10:23

Tak for Jeres svar. Jeg vil nok begive mig ud alligevel til april trods
dårlige odds. Om ik andet kan man måske lande en ørred i stedet.

God weekend! :)

Mvh. J