psu uden tilsluttet fan
Fra : Peter I. Hansen

Dato : 01-03-05 20:31

Hejsa

Jeg har lige monteret en termostat som skal kontrollere
blæserhastigheden i psu'en. Nu starter maskinen ikke op.
Kan det tænkes (det er måske endda almindeligt kendt) at psu'en
ikke virker hvis der ikke er tilsluttet noget direkte på den
connector hvor blæseren sad?

I så fald kan man da sætte en lus på den connector? Eller vil
det brænde noget af da der ikke blive afsat nogen effekt i denne
lus?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh, Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 09:48

Hej Peter

Der skal sikkert være et "tacho signal" på det ene ben. Altså en række
pulser, der fortæller PSU'en, at der er en køler der kører. Tacho signalet
angiver omdrejningerne på blæseren. Starter den op og slukker hurtigt igen?

Mvh Jens

Fra : Casper Bang

Dato : 02-03-05 09:58

> [...]
> Kan det tænkes (det er måske endda almindeligt kendt) at psu'en ikke
> virker hvis der ikke er tilsluttet noget direkte på den connector hvor

Det kunne man da godt forestille sig. Hvis den virker igen når du smider
blæseren på, er det nok dét

> I så fald kan man da sætte en lus på den connector? Eller vil det brænde
> noget af da der ikke blive afsat nogen effekt i denne lus?

Nej, så vil du få en kortslutning.
En modstand skal bruges i stedet.
Hvis din blæser brugte 0.1A, kan du regne modstanden ud ved:
12 / 0,1 = 120 Ohm
Du skal dog være opmærksom på hvor meget effekt denne modstand skal optage -
her vil det være 12*0,1 = 1,2W hvilket kræver en ret stor modstand.

Jeg håber der her er en hjælp.

MVH
Casper Bang