Er det ok at spørge?
Fra : Henrik Farre

Dato : 25-05-01 20:39

Yello

Jeg er lige snublet over dk.edb.system.unix, og set at det er en af de
meget aktive danske unix gruppe.

Jeg har i lang tid prøvet at få svar på nogle spørgsmål i diverse
udenlandske ng'ere, med uden vidre held.

Det er mest problemer med diverse opsætninger under Linux, ting som jeg
ikke selv kan finde ud af, selvom jeg har kørt Linux i små 5år.

Så jeg vil bare lige høre om der er ok at poste nogle spørgsmål ang.
f.eks. X, gnome osv.?

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre (enrique@obel.auc.dk)

Webpage: http://Welcome.to/Webbench
-If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Fra : Mickey

Dato : 25-05-01 14:41

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> skrev i en meddelelse

> Det er mest problemer med diverse opsætninger under Linux, ting som jeg
> ikke selv kan finde ud af, selvom jeg har kørt Linux i små 5år.

det er bl.a. det denne ng er til for ;)

> Så jeg vil bare lige høre om der er ok at poste nogle spørgsmål ang.
> f.eks. X, gnome osv.?

du spørger bare alt det du har lyst til!

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Henrik Farre

Dato : 25-05-01 21:29

Yello

I artikel <9elndv$3an$1@egon.worldonline.dk>, skrev "Mickey"
<news002@susie.dk>:

> det er bl.a. det denne ng er til for ;)

Great

> du spørger bare alt det du har lyst til!

Fedt, here goes:

Lige nu køre jeg Mandrake 8.0 (dog uden alt det der klamme brugervenlige
mandrake stuff ; ), men der er lige et par troubles:

1.Jeg bliver nød til at starte mixeren (gmix) under gnome for at jeg for
noget lyd. Alt lyd virker, med det er som den er default muted, og skal
først hente sine setting for at unmuted lydkanalerne. Kunne man evt. lave
et script til fikser dette @ boot time?

2.Jeg bruger Midnight commander til alt filhåndtering og til at edit
tekst filer, med F2 tasten (som under MC er "save"), er åbenbar bundet
til enten Sawfish eller gnome, så den kan ikke bruges (virker fint i
konsolen). Jeg har led længe efter hvor hotkey's bliver definere i
sawfish/gnome config filer

3. Det her script vil ikke som jeg vil:
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/linux_script
Jeg har tilpasse variablerne til mit system, samt lavet symlinks til
rc3.d/S99seti og rc5.d/S99seti (btw skal man også lave et til
rc6.d/K99seti?? ). Ved system boot står
der også "starting seti [ok]", hvilket jeg også kan se i syslog'en. MEN
programmet køre alligevel ikke. Jeg kan ikke finde noget i logfilerne der
viser at seti dør, eller ikke start helt.

Håber ikke det var en for lang smørre, det er bare noget jeg har bøvlet
med _længe_

På forhånd tak.

Fra : Dennis Haney

Dato : 26-05-01 11:28

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> writes:

> [...]
> programmet køre alligevel ikke. Jeg kan ikke finde noget i logfilerne der
> viser at seti dør, eller ikke start helt.

Tja. Jeg har gjort det på en lidt anden måde:

i /etc/crontab har jeg placeret:
0 */4 * * * seti cd /usr/programs/setiathome/; ./setiathome -nice 19 > /dev/null 2> /dev/null

Hvilket starter seti fint på min rødhætte installation.

~/ $ ps -ef | grep seti
seti 1200 1199 0 May24 ? 00:00:00 /bin/bash -c cd /usr/programs/se
seti 1203 1200 96 May24 ? 1-11:13:59 ./setiathome -nice 19

Hvis du så ikke kunne gætte det har jeg lavet en bruger der hedder
seti...

fra /etc/passwd
seti:x:502:100::/home/seti:/bin/false
(gruppe 100 er users)

ls -ld /usr/programs/setiathome/
drwxrwsr-x 2 davh users 4096 May 26 10:56 /usr/programs/setiathome//

ls -l /usr/programs/setiathome/
total 608
-r--rw-r-- 1 davh users 6723 Dec 12 23:20 README
-r--rw-r-- 1 davh users 1811 Dec 12 23:21 README.xsetiathome
-rw-rw-r-- 1 davh users 132 May 26 12:25 key.sah
-rw-rw-r-- 1 davh users 0 Nov 14 2000 lock.sah
-rw-rw-r-- 1 davh users 1252 May 26 12:24 outfile.sah
-rw-rw-r-- 1 davh users 5 May 25 02:00 pid.sah
-rw-rw-rw- 1 seti users 161 May 26 10:56 result_header.sah
-r-xrwxr-x 1 davh users 134072 Dec 13 00:42 setiathome*
-rw-rw-rw- 1 seti users 4077 May 26 12:25 state.sah
-rw-rw-r-- 1 davh users 381 Nov 14 2000 temp.sah
-rw-rw-rw- 1 seti users 382 May 26 10:56 user_info.sah
-rw-rw-r-- 1 davh users 32 Dec 23 15:00 version.sah
-rw-rw-rw- 1 seti users 356284 May 26 10:56 work_unit.sah
-r-xrwxr-x 1 davh users 72308 Dec 13 00:42 xsetiathome*

Nøjagtig den samme fremgangsmåde virker dog ikke på min debian :(

> Håber ikke det var en for lang smørre, det er bare noget jeg har bøvlet
> med _længe_
>
> På forhånd tak.

::: Davh
:::
::: Mother said that there would be days like this,
::: but she never said there would be so many!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-05-01 15:42

Fra : Henrik Farre

Dato : 25-05-01 22:10

Yello

I artikel
<Pine.LNX.4.33.0105251635070.1125-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>,
skrev "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk>:

> Nu kender jeg ikke mandrake, så jeg ved ikke, om aumix er installeret.
> Aumix har mulighed for at skrive indstillingerne til en fil - og senere
> genindlæse dem - ikke-interaktivt (så det er altså velegnet til
> scripts). Du kan endda arrangere det således at lyden er modulariseret
> og ikke normalt indlæst - ved korrekt opsætning af modules.conf kan
> aumix sættes til at indlæse lydstyrkerne.

Nope, men jeg vil da kigge på det.

> Principielt bør man vel altid sørge for, at ens dæmoner bliver lukket
> pænt ned fra initscriptet i stedet for at blive slået brutalt ihjel ved
> nedlukning... Dvs. lave K-symlinks i de runlevels, hvor den ikke skal
> køre.

Fint.

> Nu kender jeg ikke lige noget til seti, men den logger formentlig et
> eller andet sted. Måske er den ikke konfigureret korrekt...

; ). Ja det brugte jeg også lang tid på at tro, men hvis den bliver
startet på samme måde som scripet starter seti, virker det fint... det er
det der er det sjove.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 26-05-01 00:17

Henrik Farre wrote:
> ; ). Ja det brugte jeg også lang tid på at tro, men hvis den bliver
> startet på samme måde som scripet starter seti, virker det fint... det er
> det der er det sjove.

Det er ikke et eller andet med at den naegter at koere som root?

--
Hans Joergensen - http://ph33r.dk
"People disagree with me. I just ignore them." - Linus Torvalds

Fra : Henrik Farre

Dato : 26-05-01 08:53

Yello

I artikel <slrn9gtpu3.7ge.haj@mostlyharmless.telianisse.org>, skrev "Hans
Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org>:

> Det er ikke et eller andet med at den naegter at koere som root?

Nej heller ikke....

Her er outputtet fra syslog (et par dage gammel)

May 24 15:18:21 spookcentral seti: Starting computing seti:
May 24 15:18:21 spookcentral seti: 5
May 24 15:18:21 spookcentral seti: SETI@home client.
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Platform: i386-pc-linux-gnu-gnulibc2.1
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Version: 3.03
May 24 15:18:21 spookcentral seti:
May 24 15:18:21 spookcentral seti: If you'd like to contribute to the project,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: please visit the SETI@home web site at
May 24 15:18:21 spookcentral seti: http://setiathome.ssl.berkeley.edu.
May 24 15:18:21 spookcentral seti: The project is also sponsored by the Planetary Society,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: the University of California, Sun Microsystems, Paramount Pictures,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Fujifilm Computer Products, Informix, Engineering Design Team Inc,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: The Santa Cruz Operation (SCO), Intel, Quantum Corporation,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: and the SETI Institute.
May 24 15:18:21 spookcentral seti:
May 24 15:18:21 spookcentral seti: SETI@home was developed by David Gedye (Founder),
May 24 15:18:21 spookcentral seti: David Anderson (Director), Dan Werthimer (Chief Scientist),
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Leonard Chung, Hiram Clawson, Jeff Cobb, Charles Congdon, Charlie Fenton,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Kyle Granger, Eric Heien, Mike Hill, Michael Kang, Eric Korpela,
May 24 15:18:21 spookcentral seti: Matt Lebofsky, Peter Leiser, Brad Silen, Woody Sullivan, and Adam Wight.
May 24 15:18:21 spookcentral seti:
May 24 15:18:21 spookcentral rc: Starter seti: succeeded

Det ser jo fint ud.