Melodi til konfirmations-sang
Fra : Angina

Dato : 01-03-05 19:42

Hejsa!

Min niece skal konfirmeres d. 10/4 `05, og i den anledning vil jeg svinge
mig op til at skrive en sang til hende.
Men jeg nægter altså at bruge de sædvanlige "I en kælder sort..." og "Det
hammer hammer fedt".
Ja, I kan nok høre, at jeg er fuld af fordomme...
Hun er selv vild med Michael Jackson, men det skal også være en melodi som
tante Olga på 90 kan synge med på.
Har I nogen forslag? Meget gerne danske melodier...

Fra : Dorthe

Dato : 01-03-05 19:59

"Angina" <Junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tante Olga på 90 kan synge med på.
> Har I nogen forslag? Meget gerne danske melodier...

Hvis det skal være en munter melodi, er "jeg har min hest, jeg har min
lasso" altid god
Skal den være lidt mere højtidelig, er "Jeg plukker fløjlsgræs" utrolig
smuk.

/Dorthe

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 01-03-05 21:17

Angina <Junk1234@mail.dk> skrev:

>Ja, I kan nok høre, at jeg er fuld
>af fordomme...

Ja, det er jeg også. Ikke mindst over for indholdet af
konfirmationssange...

>Hun er selv vild med Michael
>Jackson, men det skal også være en melodi som
>tante Olga på 90 kan synge med på.
>Har I nogen forslag? Meget gerne
>danske melodier...

Shu-bi-dua.
Fx. Danmark, Hvalen Valborg, Minus til Plus, Midsommervisen og NEJ
IKKE VUFFELIVOV. Skodsang.
Beatles kan også bruges, da melodierne er "friskere" end de gamle
travere, man altid bruger til festsange.

Hvis ikke du er vant til at skrive sange, så har jeg lige et par
gode råd:
Sørg for at sangen kan synges. Få et familiemedlem til at synge
den for dig, når den er færdig. Hvis han/hun har svært ved enkelte
passager, skal du ændre teksten her.
Prøv at undgå alle de traditionelle vendinger og omvendte
ordstillinger. ("Du i skolen altid dygtig var.." o.l.).
Tænk dybt over indholdet - de færreste konfirmander gider høre om
dengang, de røg i skovsøen og gik våde hjem, eller blev væk fra
mor i stormagasinet. Prøv at gøre sangen interessant!

Fra : ThomasB

Dato : 02-03-05 09:52

"Jørn Ibsen (slet IOTW9)" <j-ibsen@IOTW9get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dengang, de røg i skovsøen og gik våde hjem, eller blev væk fra
> mor i stormagasinet. Prøv at gøre sangen interessant!

Gode fif, tak for dem :)

Fra : Angina

Dato : 02-03-05 19:16

> [...]
> dengang, de røg i skovsøen og gik våde hjem, eller blev væk fra
> mor i stormagasinet. Prøv at gøre sangen interessant!

Tak for dit indlæg, jeg havde slet ikke tænkt på Shubidua!!