behandling at fil navn i shell script
Fra : Carsten

Dato : 01-03-05 18:33

ved kørsel af script et bliver der tilføget et fil navn
som selvfølgelig er til gængelig i $1
problemet er at jeg i $1 skal have fjernet alt hvad der måtte stå til højre
for . (punktum) inklusiv .

et godt bud ??

/Carsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-03-05 21:08

Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> et godt bud ??

basename

--
Allan Joergensen

"If the weather holds, we can use the pancakes as hockey pucks." - BJ

Fra : Carsten

Dato : 01-03-05 21:18

Allan Joergensen wrote:

> basename
ja det var flot jeg har brug for lidt mere hjælp hvordan bruger jeg
basename
/Carsten

Fra : Carsten

Dato : 01-03-05 21:27

det hjælper somme tider at læse,
fandt ud af at

echo ${A2:=${1%%.*}}

kunde det jeg var ude på
/Carsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-03-05 09:07

Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> ja det var flot jeg har brug for lidt mere hjælp hvordan bruger jeg
> basename

Hvis ens kendskab til Unix er så lille at man ikke engang ved hvordan
man finder information om kommandoer så er det nok dér man skal starte
med at blive bedre.

--
Allan Joergensen

"It's a little box that goes t!" * Kryten

Fra : Carsten

Dato : 02-03-05 10:18

Allan Joergensen wrote:

> Hvis ens kendskab til Unix er så lille at man ikke engang ved hvordan
> man finder information om kommandoer så er det nok dér man skal starte
> med at blive bedre.

Nu ligger landet sådan at jeg har kikket på man siden til basename, men den
forklare ikke en døjt om hvordan den bruges i et shell script, så i stedet
for et håne andre folks manglende kenskaber synes jeg det var mere rigtigt
at give en hånd med, og komme med et eksempel på basename andvendt i et
shell script

med venlig hilsen
Carsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-03-05 10:13

Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> [...]
> at give en hånd med, og komme med et eksempel på basename andvendt i et

Ingen bliver klogere at få serveret alting, men

HEST=`basename $1`

Allan Joergensen

"Holy..." - Sinclair

Fra : Carsten

Dato : 02-03-05 11:23

Allan Joergensen wrote:

> HEST=`basename $1`

ikke for at være kæphøj,
men det virker bare ikke :)
/Carsten

Fra : Sune Vuorela

Dato : 02-03-05 11:47

On 2005-03-02, Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> ikke for at være kæphøj,
> men det virker bare ikke :)

prøv at smide følgende i et script:

#! /bin/bash

HEST = `basename $1 .java`
echo $HEST

og så kør det med
../script helloworld.java

--
Sune

Fra : Carsten

Dato : 02-03-05 12:11

Sune Vuorela wrote:

> prøv at smide følgende i et script:
>

> #! /bin/bash
>
> HEST = `basename $1 .java`
> echo $HEST
>
> og så kør det med
> ./script helloworld.java

det er lykkedes at få denne her til at virke

#! /bin/sh

echo ${HEST:= `basename $1 .java`}
echo $HEST

og så kør det med
./script helloworld.java
:)

man kan undre sig over al den energi folk kan bruge på at belære
istedet. for at komme med noget konstruktiv !!

/ Carsten

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-03-05 12:07

Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> man kan undre sig over al den energi folk kan bruge på at belære
> istedet. for at komme med noget konstruktiv !!

Man kan også undre sig over al den energi folk bruger på at spørge i
stedet for at lukke røven og finde ud af det selv !!

--
Allan Joergensen

"Take the prisoner to the dungeon," Tom said condescendingly.

Fra : Carsten

Dato : 02-03-05 13:50

Allan Joergensen wrote:

> Man kan også undre sig over al den energi folk bruger på at spørge i
> stedet for at lukke røven og finde ud af det selv !!

Trådte jeg en over tæerne ?

jeg er ellers af denne NG er til at spørge i !
og hvis man ikke har lyst og evner til at svare,
er det best at man i stilhed more sig over andre folks uvidenhed
og holder fingerene fra tastaturet !.

Der findes IKKE dumme spørgsmål men kun dumme svar.

Hvis det meningen at man vil have flere til at andvende linux
må man være forberet på at der ind i mellem kan komme et spørgsmål
hvor svaret er så indlysende at man må undre sig,
men vi er jo ikke alle datamatiker!.

/Carsten

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 02-03-05 15:46

On Wed, 02 Mar 2005 13:49:48 +0100, Carsten wrote:

> Der findes IKKE dumme spørgsmål men kun dumme svar.

Det er den grad noget vrøvl.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-03-05 23:26

On 2005-03-02, Sonny T. Larsen <sonny@unix.dk> wrote:

> Det er den grad noget vrøvl.

Arj, Sonny, vi skal alle have lov at vaere her!

--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-03-05 01:09

Carsten wrote:

> Der findes IKKE dumme spørgsmål

Til gengæld findes der masser af spørgelystne idioter.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-03-05 11:14

Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> Nu ligger landet s?dan at jeg har kikket p? man siden til basename, men den
> forklare ikke en d?jt om hvordan den bruges i et shell script, s? i stedet
> for et h?ne andre folks manglende kenskaber synes jeg det var mere rigtigt
> at give en h?nd med, og komme med et eksempel p? basename andvendt i et
> shell script

man-siden beskriver det fint fint:

SYNOPSIS
basename string [suffix]

man skriver ``basename'' efterfulgt af en tekststreng og eventuelt et suffix.
klammerne angiver at det sidste argument er ``optional'' og derved ikke
behoever at forekomme. DESCRIPTION beskriver semantikken naermere, hvis man
ikke har anvendt basename foer. Det kan anbefales at checke et operativsystem
med gode man-pages:

EXAMPLES
The following line sets the shell variable FOO to tail:

FOO=`basename /usr/bin/tail`

..

Jeg har paa fornemmelsen at du ikke er saa staerk ud i sh-scripting endnu.
Jeg vil anbefale dig at tage et kig paa en tutorial og saa vaebne dig med
sh-mansiden senere, naar grundideerne sidder fast. ``man sh'' sammen med
``man basename'' burde vaere nok til at kunne afgoere (for en bruger, der
ved hvad sh-scripting er for en fisk) hvorledes det skal stykkes sammen.

Du vil ogsaa blive meget bedre til at anvende din unix-box, hvis du tager
dig tid til at laere hvorledes kommandolinien scriptes. Mange gange vil du
bare stykke et par kommandoer sammen og faa dem til at goere ting og sager
for dig.

--
jlouis

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 02-03-05 09:24

> ja det var flot jeg har brug for lidt mere hjælp hvordan bruger jeg
> basename

Generelt er "man" (manual) kommandoen din ven Prøv f.eks. at skrive
"man basename" i en konsol/xterm.

Mvh. Kasper

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-03-05 13:55

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> Der findes IKKE dumme spørgsmål men kun dumme svar.

Det er noget vrøvl.

> men vi er jo ikke alle datamatiker!.

Nej, Gud ske lov.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-03-05 09:06

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> ikke for at være provokerende,
> men er det ikke at gå for langt at beskrive hvad man har selv har gjort for
> at finde svaret, jeg synes det drejer sig om at være kort og præcis,

Men et spørgsmål er ikke præcist med mindre man også gøre rede for
hvad man allerede har prøvet.

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#beprecise

> de første der startede med at være belærende, brugte da mere tid på at
> belære en på løse problemet det var først da Sune Vuorela kom ind i
> billedet at det gik den rigtige vej tak til Sune.

Allan Jørgensens svar var også et godt forsøg på at hjælpe. At du
åbenbart ikke ved nok om unix til at bruge hans hjælp skal han ikke
klandres for.

Manualsiden til basename fylder 10 linjer. Det er ikke rakatvedenskab
at læse den og se om den opfylder dit behov.

Vi er ikke tankelæsere, nogle konkrete eksempler ville også have
hjulpet til at vi andre kunne have set at det nok ikke var basename du
ledte efter.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-03-05 23:54

On Wed, 02 Mar 2005 13:49:48 +0100, Carsten wrote:

> jeg er ellers af denne NG er til at spørge i !

Mere til at diskutere i.

Det er helt fint at stille spørgsmål, men man bør have gjort en
indsats for at finde svarene selv, før man spørger.

Hvis man har det, og viser det i sit spørgsmål, så kan man *både* få
hjælp til at blive bedre til at finde svar selv *og* positiv hjælp til
det egentlige problem.

Dobbelt bonus.

> Der findes IKKE dumme spørgsmål men kun dumme svar.

"No question is too silly to ask. Of course, some questions are too
silly to answer."

> [...]
> være forberet på at der ind i mellem kan komme et spørgsmål hvor
> svaret er så indlysende at man må undre sig, men vi er jo ikke alle

Nu er det ikke nødvendigvis denne nyhedsgruppe, og alle dens
deltageres, mening eller "mission" at få flere til at bruge Linux.

Der er alle mulige forskellige motiver for at deltage, og for at
besvare spørgsmål.

Der er sjældent nogen der synes det er sjovt at besvare spørgsmål som
kunne besvares ved 10 sekunders søgning eller manual-læsning.

Mvh.

--
"the interview is very good, this man is smart and Adam Sjøgren
does not ask us idiot questions." asjo@koldfront.dk

Fra : Carsten

Dato : 03-03-05 01:10

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
men er det ikke at gå for langt at beskrive hvad man har selv har gjort for
at finde svaret, jeg synes det drejer sig om at være kort og præcis,
personligt går jeg udfra at dem der stiller et spørgsmål, selv har gjort
hvad de kunne for at læse problemet og personligt fik jeg ikke en døjt ud
af at læse man siden til basename, før nu hvor jer har fået det til at
virke

> Der er sjældent nogen der synes det er sjovt at besvare spørgsmål som
> kunne besvares ved 10 sekunders søgning eller manual-læsning.

hvis man ikke synes det er sjovt, hvorfor blander man sig så ?

de første der startede med at være belærende, brugte da mere tid på at
belære en på løse problemet det var først da Sune Vuorela kom ind i
billedet at det gik den rigtige vej tak til Sune.

Der var forresten en anden løsning på problemet
echo ${A2:=${1%%.*}}

Personligt har jeg lige brugt en time på et lille problem i en anden NG
fordi spørgeren mente der var en bedre løsning en den jeg kom med i første
omgang, jeg fik mere ud af det en han gjorde, men vi blev begge klogere,
og jo der var en smartere løsning.

Jeg synes at det er i den ond at det skal foregå

MVH Carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-03-05 14:34

On Thu, 03 Mar 2005 01:09:53 +0100, Carsten wrote:

> ikke for at være provokerende, men er det ikke at gå for langt at
> beskrive hvad man har selv har gjort for at finde svaret,

Nej, det synes jeg ikke det er. Hvis man modellerer sit spørgsmål lidt
efter modellen for en ordentlig bugreport, så kommer man langt:

* Hvad vil jeg gerne opnå?
* Hvad har jeg prøvet for at løse problemet?
* Hvad skete der ved det?
* Hvad havde jeg forventet der skete?

> jeg synes det drejer sig om at være kort og præcis, personligt går
> jeg udfra at dem der stiller et spørgsmål, selv har gjort hvad de
> kunne for at læse problemet

Jeg er enig i at det er fint at formulere spørgsmålet kort og præcist
- og ikke blande hele historien ind i formuleringen af selve
spørgsmålet.

Hvis du opdeler din artikel i afsnit der dækker ca. de 4 ovenstående
punkter, så opnår du begge fordele: Spørgsmålet er kort og præcist
formuleret først, derefter følger historien om hvad du har prøvet for
at løse det.

Så kan de der kender svaret på spørgsmålet på rygraden nøjes med at
læse det og svare, hvis de har lyst til det, og de som gerne vil bruge
lidt mere tid på at hjælpe kan nemmere hjælpe dig til at blive bedre
til at løse problemer, ved at vise hvor i dine forsøg du gik galt i
byen.

Endelig, hvis det er et problem som ingen lige har et svar på, så kan
fælles grublen over hvorfor det du har prøvet ikke virkede ofte gøre
at man sammen kommer i retning af en løsning.

> og personligt fik jeg ikke en døjt ud af at læse man siden til
> basename, før nu hvor jer har fået det til at virke

Og når du ikke skriver noget om hvordan du har prøvet at løse
problemet, så er der ingen der har en chance for at vide hvilket
niveau du befinder dig på.

> hvis man ikke synes det er sjovt, hvorfor blander man sig så ?

Fordi nyhedsgrupper er mere end "Svar"/"Spørgsmål".

> de første der startede med at være belærende, brugte da mere tid på
> at belære en på løse problemet det var først da Sune Vuorela kom ind
> i billedet at det gik den rigtige vej tak til Sune.

Der er mange der synes det er både sjovere og mere hensigtsmæssigt at
lære fra sig, end det er alene at remse facit op.

> [...]
> begge klogere, og jo der var en smartere løsning.

> Jeg synes at det er i den ond at det skal foregå

Du fremmer den ånd, hvis du stiller spørgsmål på en hensigtsmæssig
måde.

Mvh.

--
"It troo! Dat darn Kahlfin stole ma spacechip!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk