Newbie Knoppix 3.6dk
Fra : Lars

Dato : 01-03-05 18:00

Hej Ng
Jeg er absolut ny linux bruger og søger lidt hjælp til installationen.
Jeg har installeret Knoppix 3.6 på min labtop armada 1750, efter lidt
makkeri fik jeg mouse pad til at virke, der udestår nu to ting:
Wifi kort Belkin 802.11G (F5D7010xx) , når jeg prøver at køre wavelan config
siger den der ikke er noget wifi kort, hvis jeg går ind i informations
center under pcmcia finder den som kort 1 cardbus hotplug device og empty i
kort 0 ( der er intet kort i 0)

Jeg skal vel installere en form for driver eller hvad det nu hedder i Linux

Der er ingen lyd på labtoppen

Ps hvis man downloader filerne til en windows pc (den eneste jeg har net på
pt) kan man så ummidelbart overføre dem til en floppy? og læse dem på linux
maskinen?

Håber i bærer over med min absolut uvidenhed ang Linux.
--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-03-05 08:54

Lars wrote:
> Der er ingen lyd på labtoppen

Måske skal der bare skrues op for lyden? Flere maskiner jeg har kørt
Knoppix på, har lydkortet virket fint, efter man har skruet op for lyden
(man kunne kun lige ane lyden af "Initiating startup sequence", når
den starter). Prøv at åbne en lydmixer i Multimedie | sound | aumix
og skru op for det hele.

Du kan teste ved at dobbeltklikke på filen /usr/share/sounds/startup.ogg

> Ps hvis man downloader filerne til en windows pc (den eneste jeg har net på
> pt) kan man så ummidelbart overføre dem til en floppy?

Ja.

> og læse dem på linux
> maskinen?

Det bliver nok ikke nemt...

Du kan også prøve, når knoppix booter, at skrive

knoppix26

i prompten og se om der er bedre support for hardwaren
i en 2.6 kerne.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 02-03-05 09:05

> Ja.

> Det bliver nok ikke nemt...

Hvorfor ikke? Problemer med Knoppix og FAT32 eller? På min RH9
installation ser det da umiddelbart ud til at jeg kan mounte og læse en
diskette jeg har formateret og lagt filer på under windows. Må indrømme
at jeg ikke aner hvad der er installeret som gør dette, det virker bare

Det er vel ikke mere mystisk end at jeg også mounter og læser min
windows98 partition. Er der problemer med at læse filsystemet fra XP?
(Er det NTFS?)

Bare et par undrende spørgsmål fra en ikke særligt erfaren, men generelt
ret tilfreds, linux-bruger.

Mvh. Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-03-05 09:21

Kasper G. Christensen wrote:
> Hvorfor ikke? Problemer med Knoppix og FAT32 eller?

Læse disketterne, ja, det er nemt.

Det er straks mere kompliceret at få en ekstra driver
lagt på et kørende linux system.