Firma struktur?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 01-03-05 15:26

Hej jeg har et dumt spørgsmål så i må lige lade være med at bide tungen af
jer selv i grin hvis det er for åndsvagt

Vi har p.t. et I/S (lad os kalde det A) og arbejder sammen med et større
firma der er et A/S (lad os kalde det B)

Vi ønsker at samle kræfter i et nyt selskab dog uden det kan få økonomiske
konsekvenser for os hver især vi vil derfor oprette "C" APS
til dette formål. Hvor A ejer 50% og B ejer 50% af anparterne.

A og B sælger produktions materiel, ydelser og arbejde til C og fakturere C
for dette løbende for dette.

Det er B som har foreslået denne procedure med følgende kommentare som jeg
ikke lige kan gennemskue:

Påstand: (B):
Ved at oprette C med "forskudt" regnskab opnår man skattemessige fordele ved
at kunne, lovligt flytte aktiver rundt mellem A-B-C
Hvordan skulle dette fungere i praksis og hvad betyder forskudt regnskab -
og spørgsmålet som jeg ihvertfald er lidt usikker på ... er det lovligt?

Spørgsmål fra min side...

Kan man lade C give afkast til A og B ?

Hvis JA - hvis der f.eks. var et overskud på 100.000kr i C og man ønsker
at give afkast til A og B hvordan vil beskatningen så være ?
Nu er afkastet så f.eks. havnet til A som er et I/S det afkast ønsker de to
ejere af dette I/S så at "få del i privat" bliver vi så beskattet efter alm.
regler når vi vil trække pengene ud?

Er det smartere at skrive en regning ud til C på X beløb som man mener skal
udgøre ens "afkast" end at lave et egentligt afkast ?

Håber i kan hjælpe mig med et opklare nogle af disse ting...

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-03-05 15:28

"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgøre ens "afkast" end at lave et egentligt afkast ?
>
> Håber i kan hjælpe mig med et opklare nogle af disse ting...

Se nu ved jeg jo ikke, hvordan dit/jeres forhold fra I/S er til ejerne af
Aps - men jeg er da voldsomt betænkelig.

Lad os antage, at det nye C Aps har opnået aktiver på f.eks. 1.0 mill.
kroner, som man - for at "spare skat" kunne overføre til B Aps, der har et
andet (forskudt) regnskabsår end C Aps. Smart - nu er C Aps. fattig og B
Aps
rig. Og når det så er C Aps's tur til at lave regnskab og svare skat, så
flytter man blot aktiverne over i A I/S, der så er det rige selskab, hvor
de
to andre er de fattige.

Men HVIS nu ejerne af B Aps er lidt mere snu end ejerne af A I/S - og
dermed
også 50% ejere i C Apc - så sidder B Aps's ejere jo på et tidspunkt på
hele
aktiv-massen, hvor ejerne af A I/S intet har at skulle have sagt. de kan
altså belåne aktiverne til egen drift i B Aps. uden at de øvrige
oprindelige
medejere har en chance for at gardere sig.

Jeg ville aldrig gøre dette!! Når først der kommer penge mellem jer, er
der
en risiko for, at nogen bliver tørret. Og den kloge kan narre den midnre
kloge - så det kunne såmænd også være ejerne af A/ I/S der snyder B Aps.,
når aktiverne ligger hos A I/S.

Hertil kommer, at jeg er ganske overbevist om, at skattevæsenet ikke er
helt
så nemme at narre, som man tror. Det er muligt at denne karrusel kan køre
ubemærket første år, men meget tvivlsomt om det vil gå godt i de næste år.
Skattevæsenet krydschecker jo virksomhedsoplysningerne, når samme ejere
har
mere end ét selskab - netop fordi de kender denne type tankegang.

Jeg er ikke på stærk nok grund til at sige, at konstruktionen er ulovlig,
men jeg er ikke i tvivl om, at den er så "smart" at den er kendt af
skattevæsenet. Og det var jo ikke meningen - vel ?

/Flemming U

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-03-05 21:40

Flemming Udbjørg wrote:

> Se nu ved jeg jo ikke, hvordan dit/jeres forhold fra I/S er til ejerne af
> B Aps - men jeg er da voldsomt betænkelig.

Hvis A og B kører med samme regnskabsår, og kun C har forskudt, kan man
jo flytte 50% fra C til A og 50% fra C til B - eller omvendt.
På den måde ville jeg ikke være så betænkelig i forhold til, at en af
parterne bliver snydt.

Men jeg kan heller ikke se den helt store fordel - højst at man kan
skubbe noget skat foran sig. Det kan selvfølgelig også være en fordel,
hvis man har en stram likviditet, men hvis det lyder alt for godt til at
være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt (lovligt).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-03-05 10:15

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo flytte 50% fra C til A og 50% fra C til B - eller omvendt.
> På den måde ville jeg ikke være så betænkelig i forhold til, at en af

Jeg er nu stadig bnetænkelig - for på det tidspunkt, hvor større eller
mindre dele af aktiverne er havnet i et firma uden min egen kontrol, så har
jeg en øget risiko, som jeg ikke vil acceptere. Og selv om jeg tror på det
bedste i mennesker, så har jeg skam selv brændt fingeren på venskabelige
samarbejder, der ikke var helt som det så ud til på overfladen.

Firmate B kan gøre præcs hvad de vil med de aktiver, som står i deres
regnskab - og hvis likviditeten er starm, kan belåning eller salg være en
smart løsning. Og så er der jo ikke meget at føre tilbage til de andre
fælles ejere, når det bliver skiftetru.

/Flemming U

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-03-05 10:58

Flemming Udbjørg wrote:

> [...]
> bedste i mennesker, så har jeg skam selv brændt fingeren på venskabelige
> samarbejder, der ikke var helt som det så ud til på overfladen.

Hvis C har et overskud, som står for at skulle beskattes, vil A og B
efter skat kunne trække 50% ud hver som udbytte.
I stedet kunne A og B hver fakturere "udviklingsomkostninger" eller
noget andet til C. Dermed bliver pengene flyttet til A og B inden der
skal betales skat - og pointen skulle så være, at A og B først skal
betale skat senere.

Jeg vil stærkt anbefale at have en revisor med i spillet! - Til gengæld
kan jeg med ovenstående ikke se, at den ene part skulle kunne stikke af
med noget fra den anden.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-03-05 18:55

> [...]
> andet til C. Dermed bliver pengene flyttet til A og B inden der skal
> betales skat - og pointen skulle så være, at A og B først skal betale skat

Det var præcis dette jeg tænkte på....

> Jeg vil stærkt anbefale at have en revisor med i spillet! - Til gengæld
> kan jeg med ovenstående ikke se, at den ene part skulle kunne stikke af
> med noget fra den anden.

Nej det kan jeg heller ikke ...

Der er vel heller ikke noget ulovligt i at gøre det omtalte ?

M.v.h.
Lasse madsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-03-05 21:32

Lasse Madsen wrote:

> Der er vel heller ikke noget ulovligt i at gøre det omtalte ?

Det ville jeg få en revisor til at svare på!

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-03-05 18:52

Hej,

> Se nu ved jeg jo ikke, hvordan dit/jeres forhold fra I/S er til ejerne af
> B Aps - men jeg er da voldsomt betænkelig.

B er et A/S men pyt nu med det

Vores forhold til B er sådan set meget godt vi har en masse fælles projekter
p.t. og fandt det naturligt at samle vores fælles projekter under "et tag"

> [...]
> flytter man blot aktiverne over i A I/S, der så er det rige selskab, hvor

Ok nu forstår jeg hvad ideen med det ...

> [...]
> altså belåne aktiverne til egen drift i B Aps. uden at de øvrige
> oprindelige
> medejere har en chance for at gardere sig.

Ok man kan vel "gardere" juridisk ved at oprette dokumenter der giver
retningslinjer for udbetalinger, deponering m.v. ?

> [...]
> midnre
> kloge - så det kunne såmænd også være ejerne af A/ I/S der snyder B Aps.,

Ok det havde jeg ikke tænkt på.

> [...]
> men jeg er ikke i tvivl om, at den er så "smart" at den er kendt af
> skattevæsenet. Og det var jo ikke meningen - vel ?

Det har aldrig været meningen at noget skulle være ulovligt, der var også
derfor jeg spurgte her inde ...
men det er vel lovligt at "flytte pengene rundt" hvis man har fakturaer på
udført arbejde m.v. så er det vel ikke anderledes end når man køber noget
mellem alm. virksomheder?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-03-05 19:59

> Ok man kan vel "gardere" juridisk ved at oprette dokumenter der giver
> retningslinjer for udbetalinger, deponering m.v. ?

Det tror jeg ikke holder. I kan underskrive alle de doku,menter I vil, men
et A/S eller enhver anden virksomhed, er det kun den faktiske ledelse, der
kan gennemføre handlinger eller sikringer. Det du ville kunne få ud af
skriftlige aftaler er, at hvis de andre alligevel sælger eller belåner
aktiverne, så skal de betale erstatning til dig. Men det vil formentlig
være
helt værdiløst - for de sælger eller belåner jo kun værdierne for enten at
berige sig, elelr for at slippe ud af en dårlig økonomi. Og i sådanne
tilfælde kan du roligt vinke farvel til en mulighed for ertstaning.

> [...]
> men det er vel lovligt at "flytte pengene rundt" hvis man har fakturaer

> udført arbejde m.v. så er det vel ikke anderledes end når man køber

Jamen en eller anden smart mening må da der være, hvis man vil oprette en
sådan "smart" løsning, i stedet for at hver virksomhed fakturerer de andre
på helr regulær vis, og lader indtægter m.v. indgå i egne regnskaber og
lade
egne aktiver blive, hvor de hører hjemme.

Det er ikke sikkert at det er ulovligt - sådan i ren straffelovsforstand.
Men det er meget sandsynligt, at skattevæsenet kender denne løsningstype,
og
herefter bestemmer, at aktiver og indtægter skal regnskabsføres der hvor
de
hører hjemme, og ikke vil acceptere den planlagte karrusel. Det kan man så
kalde, at det ikke er lovligt i regnskabs- og skattemæssig forstand.

men det er vel lovligt at "flytte pengene rundt" hvis man har fakturaer

> udført arbejde m.v. så er det vel ikke anderledes end når man køber
noget
> mellem alm. virksomheder?

Det du skriver er, at man flytter rundt på indtægterne, så de ikke kommer
til beskatning, fordi de flyttes rundt. Det er noget ganske andet end at
sende en regning, hvor du vil blive beskattet direkte af din virksomheds
overskud.

Men.....det er jo ikke mine penge I spiller med. Blot min klare opfattelse
af, at I er ude på et vildspor, hvor chancen for at få øretæver er
betydelig.

/Flemming U

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-03-05 22:11

Hej Flemming.

> [...]
> berige sig, elelr for at slippe ud af en dårlig økonomi. Og i sådanne
> tilfælde kan du roligt vinke farvel til en mulighed for ertstaning.

Det har du selvfølgelig ret i.

> [...]
> til beskatning, fordi de flyttes rundt. Det er noget ganske andet end at
> sende en regning, hvor du vil blive beskattet direkte af din virksomheds

Måske er det mig der ikke helt forstår det
Men hvis A&B sælger ydelser til C bliver A&B jo også beskattet for det
"overskud" salget har givet det kan der vel ikke være noget galt i ?
C bliver jo også beskattet af det overskud der er efter køb af ydelser fra
A&B.

> Men.....det er jo ikke mine penge I spiller med. Blot min klare opfattelse
> af, at I er ude på et vildspor, hvor chancen for at få øretæver er
> betydelig.

Det vil jeg tage til efterretning når jeg skal op til min revisor og
diskutere deres forslag hehe

Tak for den indledende forklaring det er "træls" at sidde i et møde og ikke
forstå hvad folk taler om hehe

M.v.h.
Lasse Madsen