ASP eller PHP ??
Fra : Jane K.

Dato : 01-03-05 00:11

Er der mon en venlig sjæl der kunne forklare mig forskellen på disse to ?
PHP - ASP
Hvad skal jeg vælge, når nu webudbyderen siger enten
eller ?
Pladsen skal bruges til en motocross klub, hvor der skal oploades
fotogallerier, lidt database med medlemmer (kun adgang med adgangskode)
o.s.v.
Hvad vil I anbefale ?

MVH
Jane

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-03-05 08:35

Jane K. wrote:
> Er der mon en venlig sjæl der kunne forklare mig forskellen på
disse to ?
> PHP - ASP

Begge sprog kan mere eller mindre det samme. ASP er en Microsoft
opfindelse, PHP er Open source.

> Hvad skal jeg vælge, når nu webudbyderen siger enten
> eller ?

Hvis du er vandt til at kode i visual Basic, C# eller anden microsoft
tekl¡nologi b´r du vñlge ASP, hvis du derimod er bedre vandt med
C/C++, java og lignende, er PHP måske nemmere at gå til.

Ingen af sprogene er specielt komplicerede.

> Pladsen skal bruges til en motocross klub, hvor der skal oploades
> fotogallerier, lidt database med medlemmer (kun adgang med
adgangskode)
> o.s.v.

Hvis der med PHP følger en MySQL database er det en rigtig god
løsning. Hvis der med ASP følger en MS SQL Server er det også en god
løsning, men hvis du med ASP er nød til at bruge Access som database,
er det slet ikke en god løsning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-05 12:26

Lars Hoffmann skrev:

> Hvis du er vandt til at kode i visual Basic, C# eller anden microsoft
> tekl¡nologi b´r du vñlge ASP,

Hvis man er vant til at kode i C#, bør man da ubetinget vælge ASP.NET -
som C# arbejder særdeles godt sammen med.

C# hører så også til C-familien af sprog (som C/C++ og Java), så hvis
man er på hjemmebane her, vil php nok også være let at gå til.

Man kan godt bruge asp med jscript, men langt de fleste eksempler og
tutorials er lavet med vbscript - og har dermed samme grundsyntaks som
vb og vba (makrosproget i Office-pakken).

VB-familien af sprog kan være lidt lettere at læse fordi den i højere
grad anvender nøgleord end C-familien. Se fx en for-løkke:

VBscript:
   For K = 1 To 10
   Next

Jscript:
   for (i = 1; i <= 10; i++)
   {
   }

> [...]
> løsning. Hvis der med ASP følger en MS SQL Server er det også en god
> løsning, men hvis du med ASP er nød til at bruge Access som database,

Asp kan også udmærket bruges med MySQL, men det er da ofte
kombinationerne Asp/Access og PHP/MySQL man hører om. Jeg er enig i at
det kan være problematisk at anvende Access bag en webside, men det er
dog ikke nødvendigvis noget problem. Det springende punkt er hvor stort
sitet skal være (hvor mange brugere der kommer) og i hvor høj grad der
skal opdateres i databasen via websiden.

NB: Lars, der er vist et eller andet galt med din tegnsætserklæring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane K.

Dato : 01-03-05 19:45

Hejsa

Det hjalp "lidt" *SMIL*
Jeg har 99,9% brugt Frontpage til mine hjemmesider, men er nu ved at sætte
mig godt og grundigt ind i CSS (med bl.a. stor hjælp fra dig Jens) Så hvis I
lige kunne give mig et råd "på dansk" udfra ovenstående om ASP eller PHP
ville være nemmest at gå til ?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : NoMoreSpam

Dato : 01-03-05 21:26

"Jane K."

> [...]
> lige kunne give mig et råd "på dansk" udfra ovenstående om ASP eller PHP

Hej Jane K.

Det var faktisk "på dansk" at de foregående skrev, når nu din udbyder
er så nedrig at give dig muligheden for at vælge asp eller php, står du
faktisk med et problem. Når du så slet ikke kender nogle af sprogene
i forvejen, står du med et større problem.
Hvilken teknologi du skal anvende kan du slå plat og krone om, begge
teknologier vil kunne opfylde dine behov. Begge teknologier har deres
inkarnerede tilhængere og lige så sammenbidte modstandere.
Prøv at få fat i noget læsestof om asp/php og vurder så hvad du har nemmest
ved at læse. Frontpage er et Microsoft produkt og må derfor formodes
at spille sammen med "deres" teknologi som er asp.
Hvis du vælger php er der en nyhedsgruppe specielt til det.

Tom Jensen

Læs mere om databaser og asp her:
http://www.FFSoft.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-03-05 20:00

"Jane K." <kneis@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige kunne give mig et råd "på dansk" udfra ovenstående om ASP eller PHP

Hvis jeg skulle vælge ville jeg tage ASP af to grunde.

Det giver flere programmeringssprog at vælge mellem som standard
understøttes både VBScript og JScript og andre muligher findes for eksempel
Perl mm. hvis udbyderen understøtter det. PHP er et enkelt sprog og tilbyder
dermed færre muligheder ved et senere skift.

Mængden af informationer på nettet er en del større om ASP og mere komplette
eksempler på mange ting kan findes, hvis man har brug for at klippe og
klistre tingene sammen. Ligesom der er udgivet en del flere bøger om emnet.

Der er faktisk ingen nemme svar på dit spørgsmål. Du bør også gøre dig klart
at programmering i sig sig selv er mere komplekst end HTML og CSS og det
kan virkelig række tænder ud, hvis ikke man er logisk anlagt og såmænd også,
når man er det. Det sker stadig at jeg bider i tastaturet og at musen får et
fur

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-03-05 18:20

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42260d17$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> også,
> når man er det. Det sker stadig at jeg bider i tastaturet og at musen får

Det er dog en flot beskrivelse af de to systemer og så tilmed forbilledlig
kort.
Men er det ikke sådan at PHP er mere "gratis" end asp? når det fx gælder om
at anvende servere, der accepterer dem?

Men asp ser ud til at være mere Microsoftvenligt end php og de mere
unix/linux-baserede forhold der normalt benyttes her ,men det ved du
garanteret mere om end jeg.

CSS burde dog være rimelig enkelt at gå til i Frontpage.

--
ahw

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-03-05 11:53

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort.
> Men er det ikke sådan at PHP er mere "gratis" end asp? når det fx gælder

Både ASP, PHP og MySQL samt Webserveren Apache findes til både Unix/Linux og
Windows i open source så man kan sige de alle er gratis

ASP på linux er en smule mere ustabil end på Windows, sådan var det i al
fald tidligere.

Men prisen på webhoteller er faldet markant, så prisen er efter min mening
ikke en parameter af betydning mere.

> Men asp ser ud til at være mere Microsoftvenligt end php og de mere
> unix/linux-baserede forhold der normalt benyttes her ,men det ved du
> garanteret mere om end jeg.

ASP er gammel vin på nye flasker, MS kunne ikke lide flasken, så de lavede
vanen tro deres egen. ASP på IIS stiger støt i udbredelsen, men Apache har
stadig et godt tag i den gamle garde. Den stigende brug af intranet er
oftest baseret på IIS og da der ikk eer så stor forskel på Intranet og
Internet så bliver webserveren regelmæssigt udskiftet til IIS for at få en
mere homogen server park.

> CSS burde dog være rimelig enkelt at gå til i Frontpage.

FrontPage er ikke andet end en editor så et hvert scriptsprog kan kodes i
den. Men den har nogle underlige ideer med asp filer, den vil gerne fjerne
den afslutten body tag ;- )

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg