Den lille tabel uden tårer?
Fra : Gert Lidsmoes

Dato : 25-05-01 13:45

De fleste kan lære meget ved at terpe, men som bekendt lærer man
bedst, hvis man kan lege sig til det. Kender nogen en sjov måde at
lære den lille tabel på? Gerne en metode, der ikke indebærer brug af
PC.

Med venlig hilsen
Gert Lidsmoes

Fra : Familie.jensen

Dato : 27-05-01 23:18

Hej Gert.

Jeg har selv en der er i fuld gang med at kæmpe sig igennem den lille
(svære) tabel. Jeg er bange for der desværre ikke er nogen nem løsning der

Hvis du finder en hører jeg gerne fra dig

Birgitte.

Fra : /many

Dato : 28-05-01 00:05

>"Gert Lidsmoes" <fenol@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej,
man kan hjælpe hjernen til at huske bedre ved at benytte sig af så
mange sanser som muligt i en indlæringssituation. Jeg har med stort
held gjort brug af vingummibamser til matematikundervisning.... Mønter
er også ok - men de smager desværre ikke så godt
Matematik (og tabeller) kan også hoppes og synges.

.......der er mange muligheder. Matematik er kanonsjovt, hvis fantasien
er med.

God fornøjelse med projektet,
hilsner osv.

/many

--
:: www.many.dk ::

Fra : Remmen

Dato : 28-05-01 07:05

"Gert Lidsmoes" <fenol@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> bedst, hvis man kan lege sig til det. Kender nogen en sjov måde at
> lære den lille tabel på? Gerne en metode, der ikke indebærer brug af

Hej,

Oplevede engang en lærer, som brugte rytme mens han terpede tabeller med den
3. klasse han underviste. Eleverne var vilde med det!

Lars

Fra : JcLind

Dato : 28-05-01 21:10

> [...]
> bedst, hvis man kan lege sig til det. Kender nogen en sjov måde at
> lære den lille tabel på? Gerne en metode, der ikke indebærer brug af

Jeg foreslår at du har en masse små et eller andet. Terninger, klodser, mønter,
lakridser m.m. I skal bare have den samme ting. Altså kun terninger eller kun
klodser...
Nu skal I f.eks øve 3-tabellen. Lav nu små bunker med 3 i hver. Nu har I været
fælles om at lave 10 bunker med 3 i hver. Og så skal der tælles. Tæl alle hver
og en. En-to-tre, fire-fem-seks, syv-otte-ni... På et tidspunkt opdager I nok at
det er nemmere at lægge tryk på den sidste, når i tæller. Jeg prøver at
demonstrere: en-to-TRE, fire-fem-SEKS, syv-otte-NI... Når I er parate til det
kan I aftale at I tæller inde i hovedet og så kun må sige det sidste tal, når I
tæller i bunkerne. Så skulle det gerne lyde således: TRE-SEKS-NI... Man må
nemlig gerne dovne i matematik, bare man gør det på den rigtige måde.
Så er man klar til de "rigtige" gange-opgaver. 7 gange 3 betyder 7 bunker med
tre i hver. 3-6-9-12-15-18-21. Lav evt. fysisk de 7 bunker med 3 i hver, så
barnet kan se hvorfor opgaven hedder 7x3

Jeg håber at I bliver inspireret til at lege med derude i landet

VH Jakob