gammel benzin
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-02-05 22:36

Hej med jer,

Jeg kom lige til at læse at benzin ikke har godt af at stå over længere
parioder (2 måneder) bør jeg så tømme tanken hvis den har stået længere?

mvh
Jonas

Fra : Hobi

Dato : 28-02-05 22:50

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kom lige til at læse at benzin ikke har godt af at stå over længere
> parioder (2 måneder) bør jeg så tømme tanken hvis den har stået længere?

Jeg vil mene det er overdrevet, at kassere benzin efter 2 mdr., hvorimod en
hel vinter godt kan blive for meget. Benzin BLIVER gammel.

Det afhænger dog også meget af, hvordan det er opbevaret. Hvis det er en
lille slat i bunden af en stor metaltank, er der stor sandsynlighed for, at
der kommer kondens i benzinen.

Hvis tanken derimod er helt eller næsten fyldt, kommer der ikke kondens =
vand i af betydning.

Jeg har altid en god stor reservedunk med - specielt på den første tur efter
længere tids stilstand - det har jeg været glad for et par gange.

Hvis du sørger for, at have et godt filter, så hjælper dette også.

Bemærk: Hvis du har en firetaktsmotor med indsprøjtning, er det endnu mere
vigtigt, at benzinen ikke bliver for gammel, da disse er mere følsomme end
2-taktere.

Mvh
Hobi

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 01-03-05 10:00

Hobi wrote:
> [...]
> længere tids stilstand - det har jeg været glad for et par gange.
>
> Hvis du sørger for, at have et godt filter, så hjælper dette også.

Er det det samme med diesel-olie?
/Peter

Fra : Hobi

Dato : 01-03-05 14:41

"Peter Nørkjær" <news-FJERN@DETTE-noerkjaer.com> skrev i en meddelelse
> Er det det samme med diesel-olie?
> /Peter

Ja. Med hensyn til Diesel, skal man desuden være opmærksom på, at det kan
skille ( det er parrafin der udskilles ), hvis det bliver meget koldt.

Mvh
Hobi

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 01-03-05 17:19

"Peter Nørkjær" <news-FJERN@DETTE-noerkjaer.com> skrev i en meddelelse
> Er det det samme med diesel-olie?
> /Peter

Der er noget, som kaldes "dieselpest". Det skyldes bakterievirksomhed i
dieseltanken og bekæmpes med gift. Jeg har fundet følgende ikke-kommercielle
artikel om dieselpest:
http://www3.hjv.dk/hjvbl/Artikler/2001/06/20016a-02.htm

Hilsen Peter (ikke ovennævnte "Peter")

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-03-05 21:21

Peter Lauridsen skrev:
> [...]
> dieseltanken og bekæmpes med gift. Jeg har fundet følgende ikke-kommercielle

En god begrundelse for at sørge for at ens tank ikke står halvtom - det
giver mindre kondensvand. Jeg så engang en silikagel patron monteret på
tankudluftningen, så er man helt fri for kondens og dermed dieselpest.

/carsten

Fra : Jacob

Dato : 07-03-05 23:16

man kan også hælde kaburatorsprit i tankene engang imellem. så opsuges
vandet i tanken og organismerne vil dø. dette er noget jeg selv bruger på
min dieselbil som efterhånden har runder 500.000km

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-05 01:23

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev

> Jeg kom lige til at læse at benzin ikke har godt af at stå over længere
> parioder (2 måneder) bør jeg så tømme tanken hvis den har stået længere?

Nej, det er ikke nødvendigt, men du kan bl.a minimere risikoen for
eksempelvis kondensvand. Det kan du gøre ved at fylde tanken helt op, så der
er ikke så meget ilt. Jo mindre, der er i tanken, jo større er chancen for
kondensvand. Dernæst er det en god idet at komme en slat karburatorsprit i
tanken inden opbevaring, og så en sjat mere igen, når du tager tanken i
brug.

Kaburatorspritten hjælper med at fortrænge det kondensvand, der måtte opstå
i den tid, der er gået. Hvis din motor har direkte indsprøjtning, så er det
endda en rigtig god ide, for de er endnu mere følsomme for vand i
brændstoffet.

Claus

Fra : Hobi

Dato : 01-03-05 14:42

> [...]
> det
> endda en rigtig god ide, for de er endnu mere følsomme for vand i

Husk blot, at man må aldrig bruge kaburatorsprit i olieblandet benzin. Det
kan få olie og benzin til at skille.

Mvh
Hobi

Fra : Martin [5220]

Dato : 01-03-05 23:06

> Jeg kom lige til at læse at benzin ikke har godt af at stå over længere
> parioder (2 måneder) bør jeg så tømme tanken hvis den har stået længere?

Jeg har aldrig oplevet det som et problem at det endda står en hel vinter,
også i halvtomme tanke.

Jeg har heller aldrig hørt om folk der har haft problemer, det virker på mig
som om det mere er et teoretisk problem, end et problem i praksis.

Men det gør jo ikke noget at være på den sikre side, det er jo aldrig
ufarligt at havarere.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-03-05 23:22

Har heller aldrig haft problemer, med mindre det er blandet 2T (bundfalder
som "slam" i filter mm..) som har stået i motoren (lille med indb.tank) og
så mit Metanol/nitro blanding til min 1:8bil.

Dog giver jeg min båd 1 gang karb.sprit 2 gange om året, da jeg har en
indbygget alutank. Jeg kan se i glasset når den er ved at være gal.

Hvis 2md skulle være et problem, så have alle DK's Marine og Autoforhandlere
sgu et seriøst problem.
Men er du i tvivl.. så hæld benzinen på din plæneklipper, den er næsten
ligeglad og køb noget friskt til båden.

Mvh
Leon

Fra : Søren Lund

Dato : 03-03-05 09:58

> Men er du i tvivl.. så hæld benzinen på din plæneklipper, den er næsten
> ligeglad og køb noget friskt til båden.

Der skal godt nok slås meget græs hvis bare man har 100 ltr Benzin Og så
om vinteren .....

Fra : Calle.

Dato : 03-03-05 10:26

Søren Lund wrote:

> Der skal godt nok slås meget græs hvis bare man har 100 ltr Benzin
> Og så om vinteren .....
Så hæld det på familiens Puch maxi
--
Calle.

Fra : Hobi

Dato : 02-03-05 00:14

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har heller aldrig hørt om folk der har haft problemer, det virker på
> mig som om det mere er et teoretisk problem, end et problem i praksis.

Det er i høj grad mere end teoretisk. Det har dog også meget at sige,
hvilken temperatur, benzinen opbevares. Er det i et lunt kælderrum, er
problemet ikke stort, men hvis det er i en utæt lade, med store
temperatursvingninger, så er der ret stor risico for, at der kommer kondens
i.

Der er også stor forskel på, hvor gode filtrene på motoren er, og der er
ligeledes stor forskel på, hvor følsomme motorer er.

> Men det gør jo ikke noget at være på den sikre side, det er jo aldrig
> ufarligt at havarere.

Det er også derfor jeg altid har noget ekstra (frisk) benzin med. Det er jo
heller ikke hensigtsmæssigt, at smide benzin væk, bare fordi det "kan" være
dårligt.

Det er iøvrigt en udemærket ide, at hælde det på plæneklipperen ( hvis det
ikke er olieblandet ), hvis man har en ældre model, som det ikke betyder så
meget med, men min tank er på 70 Liter, så der er til nogle gange klipning.

Mvh
Hobi

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-03-05 01:05

> [...]
>
> Jeg kom lige til at læse at benzin ikke har godt af at stå over længere
> parioder (2 måneder) bør jeg så tømme tanken hvis den har stået længere?

Hvad mon folk gør med det benzin de har i bagerummet af bilen!!!

Jeg tror rigtig mange har flere års gammel benzin i disse dunke...

Fra : Hobi

Dato : 02-03-05 07:29

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad mon folk gør med det benzin de har i bagerummet af bilen!!!
>
> Jeg tror rigtig mange har flere års gammel benzin i disse dunke...

Det har de !!
Det er dog ikke så kritisk, da det som regel er en plastikdunk, og den er
som regel tæt lukket og fuld. Så kan det holde sig noget længere. Det er
noget andet, når benzinen står i en halvfuld tank med udluftning.

Mvh
Hobi