Findes her en Gymnasie bio-lærer
Fra : mikkel paulsen

Dato : 28-02-05 21:44

Hej
Jeg har netop fået min SSO "større skriftlige opgave" tilbage, jeg har
skrevet om Osmoregulering hos havørreden. Jeg har fået en karakter som
jeg overhoved ikke er tilfreds med! jeg overvejer at klage, men ville
gerne have en anden til at vurdere den først.
Nogen som vil læse den og give mig deres vurdering.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 14:11

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne have en anden til at vurdere den først.
> Nogen som vil læse den og give mig deres vurdering.

Hej Mikkel.

Det var ærgeligt. :-/

Jeg er ikke biologilærer, men - uden at have læst din opgave - har jeg idé
om, hvad der overordnet kan gå galt i sådanne "skrivesituationer" og
tillader mig derfor at svare. Jeg er biologistuderende og har gjort mig
nogle erfaringer:

For det første skal formalia være på plads: Dvs. at tegnsætningen,
retskrivningen og eventuelle krav til opgavens disposition skal være 100% i
orden. Alt andet efterlader et dårligt indtryk og "trækker ned".

Fik du en egentlig problemstilling fra din lærer?
Var opgaven knyttet til noget eksperimentelt arbejde eller var det en ren
teoretisk opgave?

SSO'en er helt sikkkert en "selvstændig" opgave - med streg under
"selvstændig". Derfor er det vigtigt, at man IKKE bare læser en hulens masse
litteratur om sit emne og så bare "hovedløst" gengiver det læste med sine
egne ord på papiret. Det er der ingen opgave i, og det eneste man opnår med
det er en dårlig eller middelmådig karakter. Forfatteren skal selv komme til
orde/være til stede.

En selvstændig opgave på videregående uddannelser går ud på at undersøge et
fagligt problem, hvor problemet er en "anomali" - altså noget, som afviger
fra det normale eller reglen; når noget ikke opfører sig som det, det
plejer; når noget ikke opfører sig, som man vil have det til. Der kan så
være tale om et praktisk problem eller et teoretisk problem.

Der skal altså defineres en meget præcis problemstilling, selv om der i
sagens natur er slækket på kravet om selvstændighed i en sådan opgave i
gymnasiet.

Mvh.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 19:58

mikkel paulsen wrote:
> Jeg har fået en karakter som
> jeg overhoved ikke er tilfreds med! jeg overvejer at klage, men ville
> gerne have en anden til at vurdere den først.
> Nogen som vil læse den og give mig deres vurdering.

Jeg er ikke biologilærer, men som rektor vurderer jeg en del af disse
klager. Du har formodentlig ikke en chance, for følgende krav skal være
opfyldt for at du kan klage (men se eksamensbekendtgørelsen for at være
helt sikker):

1) Censor støtter at karakteren hæves.
eller
2) Der er sket klare fejl i proceduren med opgaveskrivningen.

Og det er ualmindeligt sjældent at en af disse betingelser er opfyldt.

Så kan du selvfølgelig når eksaminator og censor har udtalt sig, du har
repliceret og så har fået et svar fra din rektor til sidst, igen
henvende dig til rektor for at få Undervisningsministeriet til at tage
sagen op. Men det har jeg efter mange år i gymnasieskolen aldrig set
give noget resultat. Mit råd er at du skal koncentrere dig om de mange
prøver du skal forberede dig til nu.

Det er trist for dig når du har været glad for at lave opgaven, og jeg
kan godt forstå du er skuffet. Kan det ikke være en trøst at det var
dejligt at lave opgaven, og at du selv er tilfreds med dit arbejde?

Held og lykke med eksaminerne til forår og sommer!

Hindsholm
9400 Nørresundby