illustrationer til brug af whip finisher
Fra : Bo Hansen

Dato : 28-02-05 13:02

Hej NG

Jeg er lige startet på at binde mine egne fluer og skulle i den forbindelse
prøve at bruge en whip finisher.... Det har sq nok været et syn for guderne
Er der nogle der kender til nogle hjemmesider med gode
illustrationer/instruktioner til brugen af det lille uhyre?

Det er i øvrigt herligt at være kommet i gang med fluebindingen, det giver
en masse dejlige tanker om de kommende timer ved fiskevandene. Nu må så bare
ikke håbe at en flok vegetarer med for meget fritid for forbudt
fluefiskeri..

Bo

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-02-05 14:38

Bo Hansen skrev:
> Er der nogle der kender til nogle hjemmesider
> med gode illustrationer/instruktioner til brugen af det lille uhyre?

Det er faktisk ikke lykkedes mig at finde en online guide
til whipfinisher...
Dit problem er sandsynligvis at du har fået snoet det
hele, i stedet for at vinde een tråd on fluen mens den
anden tråd ligger langs med fluen.
Hvis du bruger whipfinisher'en med højre hånd, skal
tråden danne et lukket spejlvendt 4-tal.
Den vertikale streg er tråden der danner hovedet mens
den horisiontale streg er tråden der ender i trådholderen.
Fluens hovede befinder sig hvor de to tråde krydser
hinanden (jeg ved godt der kun er een tråd. Det er bare
for overskuelighedens skyld)
Kunsten er så at vikle den vertikale tråd om hovedet på
fluen mens den horisontale ikke flyttes fra sin position
langs med krogskaftet. Det gøres ved at rotere
whipfinisher'en rundt om fluen samtidig med at den drejes
så den hele tiden vender samme side mod fluen. Ligesom
når månen drejer om jorden.
Når hovedet er ok slippes først den horisontale tråd der
nu er blevet surret ind til fluens hovede og man trækker
i trådholderen indtil den tilbageværende løkke er trukket
tæt og ind under hovedet. Nu kan tråden klippes/skæres af
tæt ind til hovedet.

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-02-05 15:53

Peter Schrøder wrote:

> Det er faktisk ikke lykkedes mig at finde en online guide
> til whipfinisher...

Måske man skulle forsøge at lave en lille QuicTime film, der viser
hvordan det lille trick skal udføres...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-02-05 16:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Måske man skulle forsøge at lave en lille QuicTime film, der viser
> hvordan det lille trick skal udføres...

Det er slet ikke nødvendigt, jeg fandt en film på flg. URL:
http://home2.inet.tele.dk/oak/bindekursus/mpgfiles/step7.mpg

Selve hjemmesiden hedder "Fluebinding, kunst eller hobby" og er et
besøg værd, den ligger på flg. URL:
http://home2.inet.tele.dk/oak/index.htm

Et andet godt flue-link er flg. URL: http://traherne.com - der er en
masse flotte laksefluer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 28-02-05 14:55

"Bo Hansen" wrote

> Er der nogle der kender til nogle hjemmesider med gode
> illustrationer/instruktioner til brugen af det lille uhyre?

Hej Bo -

Desværre nej.

Jeg mener, at jeg har en gammel fluebindingsbog af Steen Ulnits - hvori der
er nogle fotos.

Hvis du oplyser mail-adresse, vil jeg gerne scanne og maile disse
illustrationer til dig.

God fornøjelse - og Knæk&Bræk!

- Jensby

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 28-02-05 15:05

"Jan Bang Jensby" wrote

> Jeg mener, at jeg har en gammel fluebindingsbog af Steen Ulnits - hvori
> der er nogle fotos.
>
> Hvis du oplyser mail-adresse, vil jeg gerne scanne og maile disse
> illustrationer til dig.

Det er naturligvis under forudsætning af, at jeg får Steen Ulnits'
tilladelse.

- Jensby

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 28-02-05 16:06

"Jan Bang Jensby" wrote

> Det er naturligvis under forudsætning af, at jeg får Steen Ulnits'
> tilladelse.

Hej Bo -

Jeg må desværre trække mit tilbud om scannede billeder tilbage.

Steen Ulnits ønsker forståeligt nok ikke at give afkald på sin ophavsret.

I stedet henviser han til, at bogen "Fluebinding 1" fortsat kan lånes på
biblioteket - og at han for øvrigt er i gang med en helt revideret og
opdateret udgave af samme fluebindings-serie.

Den (gamle) er i øvrigt anbefalelsesværdig.

- Jensby

Fra : Bo Hansen

Dato : 01-03-05 13:56

Hej alle

Tusind tak for de gode råd og henvisninger, jeg vil kaste mig over det så
snart jeg får en ledig time Alletiders med videoklippet, tak Niels.

Knæk og bræk
Bo

Fra : MK

Dato : 02-03-05 20:01

"Bo Hansen" <hr@hansen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<42246674$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej alle
>
> Tusind tak for de gode råd og henvisninger, jeg vil kaste mig over det så
> snart jeg får en ledig time Alletiders med videoklippet, tak Niels.

Hej
Så lige dette .
tag at bruge halvstik i stedet, det er meget simplere og holder bedre

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-03-05 20:35

Bo Hansen wrote:
> [...]
> Er der nogle der kender til nogle hjemmesider med gode
> illustrationer/instruktioner til brugen af det lille uhyre?

Hvor i landet bor du? Hvis du bor i Århus, er du velkommen til at komme
forbi og få et par tips. Har bundet fluer i mere end 15 år.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Bo Hansen

Dato : 03-03-05 19:29

Hej Thomas

Bor i København, så der er nok lige langt nok, ellers tak for tilbudet

Bo