Væk med Grub
Fra : *XxX*

Dato : 27-02-05 20:33

Hej NG

Jeg har lavet en ekstra partition på min comp så jeg kunne prøve noget linux
sammen med min windows, men nu er jeg blivet enig om at det tror jeg ikke
jeg vil alligevel. Så jeg ville lige vide hvad der sker hvis man sletter den
partition hvor linux liger på, ville den så stadig komme med Grub start
loader eller smutter den automatisk ind i windows???

Prøvede SUSE 9.2 pro, men der var så mange fejl i og den kunne ikke en skid
pga. de dumme fejl.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-02-05 22:19

*XxX* wrote:

> [...]
> Grub start loader eller smutter den automatisk ind i windows???
>

> Prøvede SUSE 9.2 pro, men der var så mange fejl i og den kunne ikke en

Hvis du har en klassisk boot-diskette plejer opskriften at være:

1) Bootup fra disketten
2) Skriv "fdisk /mbr" i command-prompten

Så vidt jeg erindrer er der en tilsvarende kommando under bootup fra din
Windows 2000, XP eller 2003, men jeg har ikke prøvet dette i flere år og
kan derfor ikke huske kommandoen.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 28-02-05 10:25

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vidt jeg erindrer er der en tilsvarende kommando under bootup fra din
> Windows 2000, XP eller 2003, men jeg har ikke prøvet dette i flere år og

Boot fra Windows installations cd og brug "Recovery console" og kommandoen
fixmbr ;)

--

Stig Meyer Jensen

Fra : *XxX*

Dato : 28-02-05 15:17

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> wrote in message

> Boot fra Windows installations cd og brug "Recovery console" og kommandoen
> fixmbr ;)

Når man kommer ind i fixmbr skiver den noget med at det kan smadre ens HD,
så jeg skyndte mig at smutte ud igen. Kan der ske noget ved det eller er det
bare noget de skriver?? Er det også det man skal bruge hvis nu man har en
maskine hvor der er linux og win på og så man installerer windows igen og
Grub ikke kommer igen, men den bare går ind i windows hver gang??

Tak for hjælpen så langt.

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-02-05 16:10

*XxX* wrote:

> Når man kommer ind i fixmbr skiver den noget med at det kan smadre ens
> HD, så jeg skyndte mig at smutte ud igen. Kan der ske noget ved det
> eller er det bare noget de skriver??

Det er et Windows program, så jeg kender det ikke. Jeg tror bare at det
er en standard-disclaimer, i tilfælde af uforudsete fejl. Jeg giver dog
ingen garantier (specielt når man tænker på hvem der har lavet
programmet).

> Er det også det man skal bruge hvis nu man har en maskine hvor der er
> linux og win på og så man installerer windows igen og Grub ikke kommer
> igen, men den bare går ind i windows hver gang??

SVJH er fixmbr *kun* til at lave en Windows MBR. Hvis en Windows
installation overskriver GRUB, så skal du selvfølgeligt bruge GRUB til
at få den tilbage igen. Indtil den er tilbage kan man boote med en
hvilken som helst LiveCD. Hvis du vil have flere detaljer om hvordan
problemet løses, så giv flere detaljer om partitions-layoutet.

--
PeKaJe

"BTW, does Jesus know you flame?"
   -- Diane Holt, dianeh@binky.UUCP, to Ed Carp

Fra : *XxX*

Dato : 28-02-05 16:39

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> hvilken som helst LiveCD. Hvis du vil have flere detaljer om hvordan
> problemet løses, så giv flere detaljer om partitions-layoutet.

Tak for svar, men tror lige jeg venter og ser om ikke der er nogen som har
prøvet fixmbr uden problemer.

Det er en ven der har problem med det, men vil tro han har en disk med 2
partition på. 1 med win og en med linux, hvor finder jeg nogle gode
liveCD'er??

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-02-05 17:44

*XxX* wrote:

> Tak for svar, men tror lige jeg venter og ser om ikke der er nogen som
> har prøvet fixmbr uden problemer.

Det tror jeg nu der er en del der har. Så vidt jeg ved er det værste
problem at den kan forværre situationen, hvis man bruger programmet til
at "rette" et problem med partitionstabellen som kan opstå med nogle
bestemte fejlbehæftede Linux installations CD'er. Hvis Windows ellers
booter fint fra GRUB, så er dét i hvert fald ikke et problem du behøver
bekymre dig om. Men igen, ingen garantier fra *min* side!

> Det er en ven der har problem med det, men vil tro han har en disk
> med 2 partition på. 1 med win og en med linux,

Hmm ... Selv hvis det var så simpelt, så er der stadig mindst en halv
snes måder de kan være placeret. Device navne med information om hvad
der er på hver partition, er nødvendigt hvis du vil have præcise råd.
Et eksempel:

/dev/hda1 = Windows (vfat)
/dev/hda2 = Extended
/dev/hda5 = Linux /boot (ext3)
/dev/hda6 = Linux swap
/dev/hda7 = Linux / (ext3)

> hvor finder jeg nogle gode liveCD'er??

Min klart foretrukne til universel brug er Knoppix[1].

Ellers er der en del forskellige, med forskelligt fokus. Én har en
bunke sikkerhedsværktøjer[2], en anden er beregnet til multimedia[3], en
tredje er beregnet til kredit-kort størrelse CD'er[4], etc., etc.

[1] http://knoppix.org/
[2] http://www.knoppix-std.org/
[3] http://www.dynebolic.org/
[4] http://www.damnsmalllinux.org/

--
PeKaJe

Q: God, root, what's the difference?
A: God can change the byte order on the CPU, root cannot.

Fra : *XxX*

Dato : 28-02-05 19:46

> [...]
> snes måder de kan være placeret. Device navne med information om hvad
> der er på hver partition, er nødvendigt hvis du vil have præcise råd.

Ja det er nok noget i den stil

> Min klart foretrukne til universel brug er Knoppix[1].

Har den til at ligge, hvis det er nok info, så vil jeg gerne vide lidt mere
om det.

Og tak igen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 02-03-05 22:35

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskine hvor der er linux og win på og så man installerer windows igen og
> Grub ikke kommer igen, men den bare går ind i windows hver gang??

IMHO er det bare noget de skriver :)

Det du skal være opmærksom på er at den sikkert smadrer alt hvad der er boot
til ikke-Windows partitioner - men i dit tilfælde er det jo lige nøjagtigt
hvad du vil.

--

Stig Meyer Jensen

Fra : *XxX*

Dato : 04-03-05 12:50

> [...]
boot
> til ikke-Windows partitioner - men i dit tilfælde er det jo lige nøjagtigt

Okay, mange tak