Til jer med saltvandstank.
Fra : Kokken

Dato : 27-02-05 17:58

Hej der

Det gælder et ægteskab, hvor meget "summer" og "bobler" jeres tank, hvor
stille er det ?? Jeg er sikker på at jeg nok skal få presset en tank ind i
stuen. vores stue er ca 35 m2 og har tænkt på et 3 - 500 l.

Mich

Fra : Rasmus Berlin aka Ba~

Dato : 27-02-05 19:31

Kokken wrote:
> [...]
> stille er det ?? Jeg er sikker på at jeg nok skal få presset en tank ind i
> stuen. vores stue er ca 35 m2 og har tænkt på et 3 - 500 l.

Mit 9L har kun et meget lille powerhead og intet overløb, så det er helt
stille. Mit nye 56L har overløb, skummer og kraftigere pumpe og siger
derfor lidt.
Generalt så summer pumper jo lidt, hvis du har ferskvand kender du til
hvor meget det er. Skummeren siger også lidt, men det er mere hvid støj,
og i mit tilfælde ca lige så meget "larm" som pumpen. Det som hos nogen
larmer er ofte overløbet, hemligheden her er at have høj vandstand i
overløbet, så det ikke plasker, og sørge for at haner (hvis man har
sump) er indstillet så de ikke sluprer. Det med overløb kan være lidt
tricky hvis man er ukendt med det, men saltvandsfolket er ofte meget
villige til at hjælpe.
Held og lykke med projektet, det er en herlig hobby! ;)

MVH Rasmus

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-05 20:54

"Kokken" <mig.dk@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stille er det ?? Jeg er sikker på at jeg nok skal få presset en tank ind i
> stuen. vores stue er ca 35 m2 og har tænkt på et 3 - 500 l.

Det kommer meget an på hvilket udstyr du bruger.
Jeg har en skummer med nålehjul, den er meget effektiv, men larmer også
ganske meget.
En skummer med luftsten, er stort set lydløs.
Overløb kan sige lidt, men med en ordenlig justering kan det også stort
set blive lydløst.
Lamper kan summe lidt, ,en ikke meget.
Den største støjkilde, mener jeg er skummeren. Og hvis du kan pakke
bordet ind i nogle plader
dæmper det også støjen.

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-02-05 21:20

> Det gælder et ægteskab, hvor meget "summer" og "bobler" jeres tank, hvor
> stille er det ?? Jeg er sikker på at jeg nok skal få presset en tank ind i
> stuen. vores stue er ca 35 m2 og har tænkt på et 3 - 500 l.

En af naboerne har sådan en fætter - vel også 500 l, og det larmer. Jeg er
ikke vant til lyden, og kunne ikke sove ved siden af akvariet. Lidt som at
bo på landet, og så pludselig skulle sove ud til en landevej.

Mvh Maria

Fra : Slot

Dato : 28-02-05 20:45

"Kokken" <mig.dk@sol.dk> wrote in message
> [...]
> stille er det ?? Jeg er sikker på at jeg nok skal få presset en tank ind i
> stuen. vores stue er ca 35 m2 og har tænkt på et 3 - 500 l.

Mit står lige mit i stuen i vores 2 værelses lejlighed og det kan man
faktisk ikke hører. Det gælder om at vælge det rette udstyr og indrette det
rigtigt - så kan det blive helt lydløst !

Mvh
Brian
www.saltvandsforum.dk